یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
امر به معروف و نهی از منکر

حوزه/ در خواست الهی از امت مسلمان این است که از این جمع متفرد یک امت واحده ای بشوید که با اعتصام به حبل الله بتوانید پیشرانی حرکت بشریت را عهده‌دار شوید.

به گزارش خبرگزاری حوزه، «آیات و نکات»، پرونده رمضانی رسانه رسمی حوزه برای ماه مبارک رمضان است که حجت‌الاسلام امین اسدپور از پژوهشگران قرآنی در سی شماره به بیان سی آیه از قرآن کریم پرداخته که به صورت روزانه تقدیم شما خوبان خواهد شد.

بسم الله الرحمن الرحیم

آیه منتخب از جزء چهارم، آیه ۱۱۴ سوره مبارکه آل عمران است.

حضرت حق در این آیه می‌فرماید: «وَلْتَکُن مِّنکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ ۚ وَأُولَـٰئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ / باید از شما امتی ساخته شود که این امت هر آینه دعوت به خیر می کند و امر به نیکی‌ها و ارزش‌ها می‌کند و نهی از زشتی‌ها و منکر می‌کند و این امت در واقع رستگار خواهد بود» .

در این آیه و در ادامه آیه ۱۱۴، یک سری از معارف نورانی اجتماعی قرآن مورد تاکید خداوند متعال قرار گرفته است.

قبل از آن خداوند متعال در آیات این سوره مبارکه اعتصام به حبل الله، وحدت و یکپارچگی امت را تاکید می کند.

در این فراز نورانی هم دعوت به بهترین مسئله یعنی امر معروف و نهی از منکر کرده است. در آیات بعدی به جهت همین کلیدواژه امر به معروف و نهی ازمنکر، شروع به تمجید از امت اسلام کرده است.

اگر آیات مبارکه قرآن کریم مرور شود کاملا مشخص است که در اصطلاح قرآنی امر به معروف و نهی از منکر یک نظام واره است. یک نظام واره ی مدیریت فرهنگی در اسلام که هم امر به معروف نظام فرهنگی_ارزشی و مطلوبات جامعه را گسترش می‌دهد و هم نهی از منکر را به عنوان یک نظام دافعه در برابر ناهنجاری و منکرات معرفی می‌کند.

وظیفه مسئله امر به معروف و نهی از منکر در ادبیات قرآنی بر عهده یکایک آحاد جامعه، خصوصا نخبگان است. این مسئولیت خطیر بر عهده خواص جامعه، داعیه داران نفوذ در عرصه فرهنگی و خصوصا برعهده خود حاکمیت اسلامی است .

اما این آیه به خصوص علاوه بر این سه مکلفی که عرض کردم، گویا یک تکلیف عمومی تر و وسیع تری را تاکید می کند.

تاکید بیان شده این است که امت باید داعیه به خیر و آمر به معروف و ناهی از منکر باشد. یعنی جامعه به وصف جمعی خودش به این تکلیف مکلف است؛ بنابراین حضرت حق می‌فرماید: امت اسلام باید چنین امتی بشود که نفس وجود این امت، نفس پیشرانی و پیشرفت این امت خودش داعی به خیر، آمر به معروف و ناهی از منکر باشد.

لذا در خواست الهی از امت مسلمان این است که از این جمع متفرد یک امت واحده ای بشوید که با اعتصام به حبل الله بتوانید پیشرانی حرکت بشریت را عهده‌دار شوید و در این صورت است که این تمجید الهی شامل حالتان می‌شود.

در آیه ۱۱۰ سوره آل عمران که می‌فرماید: «کُنتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ»، اینجاست که «کُنتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ» فقط در صورت انجام این دو شرط شامل حال شما خواهد بود.

اگر داعی به خیر، آمر به معروف و ناهی از منکر باشید در این صورت امت وسط بودن شامل حالتان خواهد بود؛ لذا علاوه بر آن سه مکلف، خود جامعه روحانیت هم مکلف به این تکلیف است.

امیدواریم که ان‌شاءالله همه ما و بسط‌جمعی جامعه عامل به این آیات نورانی باشیم .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha