شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نماز جمعه قم

حوزه/ خطیب جمعه قم گفت: مساله امر به معروف و نهی منکر اصل مسلم اسلامی است اما توجه داشته باشیم دشمن خارجی برای بدنام کردن چهره دین و مقدسات دست به اقدامات می‌زند و ما باید با تدبیر و برنامه ریزی درست توطئه های دشمن را خنثی کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری در خطبه‌های نماز جمعه ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ که در مصلی قدس قم برگزار شد، با بیان اینکه ماه مبارک رمضان، ماهی پر فضیلت است، عنوان کرد: قرآن در این ماه نازل شده است و شب‌های قدر این ماه قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه حریم ماه رمضان نباید شکسته شود، تصریح کرد: حرمت این ماه را نگه داریم و افرادی که نمی‌توانند روزه بگیرند در منظر و به صورت علنی اقدام به روزه خواری نکنند.

خطیب جمعه قم با اشاره به تقارن ماه رمضان و حلول سال شمسی گفت: به بهانه نوروز و سال جدید به جنگ ماه رمضان نرویم و با ماه رمضان همراهی کنیم. نوروز با ماه رمضان سر جنگ ندارد اما ما جنگ ایجاد می‌کنیم، نوروز بشارت از یک حالت جدید و تحول دارد. در این ایام اقداماتی نکنیم که دل امام زمان (عج) آزرده شود.

وی با اشاره به اینکه شعار سالی که توسط رهبری اعلام می‌شود اختصاص به آن سال ندارد و باید همواره به آن توجه شود، اضافه کرد: دولت در رابطه با رشد تولید گام‌های خوبی برداشته است اما در مساله تورم هنوز با جایی که باید برسند فاصله است و امیدواریم با تمهیدات و برنامه‌هایی که دارند همه مسئولین دست به دست هم بدهند که این مشکلات که در زندگی مردم پدید آمده است رفع شود و جلوی مشکلاتی هم که نیامده است گرفته شود.

وی گفت: مساله اقتصاد و معیشت مردم و مساله فرهنگ جامعه دو مساله کلیدی است که دغدغه مردم جامعه نیز هست. از همه مسئولین می خواهیم روی این دو مساله سرمایه گذاری بیشتری کنند؛ زیرا اگر روی این دو مساله سرمایه گذاری کردید رضایت مومنین را به دست آوردید دشمن هیچ غلطی نمی تواند انجام دهد.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: دولت در سیاست خارجه گام‌های خوبی برداشته است و قابل تقدیر است همچنین نسبت به اقدامات متقابل در توطئه‌های آمریکا نیز گام‌های خوبی برداشته است؛ چند بار آمریکا کشتی‌های نفتی ما را مصادره کردند و ایران نیز مقابله به مثل کرد و کشتی هایی که حامل نفت آمریکایی ها بود را مصادره کرد.

وی بیان کرد: در سالی که گذشت شاهد حضور حماسی مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن و حضور مجاهدانه مردم در انتخابات بودیم. جهاد در جایی مطرح می‌شود که انسان طرف مقابلی که با او سر جنگ دارد، داشته باشد و مردمی که با همه سم پاشی های دشمنان در انتخابات شرکت کردند حرکتشان یک حرکت مجاهدانه بود و که به دشمن نشان دادند همه توطئه‌های یک ساله شما را با حضور در پای صندوق‌های رأی خنثی کردیم.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: دشمن قصد انتقام جویی از ملت داشت اما ملت فهیم، بصیر و آگاه ما در انتخابات نشان دادند که همه برنامه هایی که دشمن در طول سال طراحی می‌کند نقش بر آب است.

وی با تاکید بر اینکه دشمن به دنبال صحنه‌هایی برای انتقام گرفتن از ملت است، اضافه کرد: صحنه‌ای در درمانگاهی به وجود آمده است آن را بولد می کند تا انتقام بگیرد.

آیت‌الله حسینی بوشهری ادامه داد: مساله امر به معروف و نهی منکر اصل مسلم اسلامی است اما توجه داشته باشیم که دشمن نیز بیکار نمی‌نشیند و گاهی توسط عوامل داخلی به دشمن گرا داده می‌شود و دشمن خارجی برای بدنام کردن چهره دین و مقدسات دست به اقدامات می‌زند و ما باید با تدبیر و برنامه ریزی درست توطئه های دشمن را خنثی کنیم.

دشمن به دنبال ایجاد التهاب است

وی افزود: از دغدغه مندان می‌خواهم که اجازه بدهند مسئولین رسیدگی کنند. دشمن می‌خواهد التهاب ایجاد کند و این التهاب ادامه پیدا کند. ما در کشوری زندگی می‌کنیم که قانون بر آن حاکم است. مسئولین در این مساله رسیدگی‌های خوبی کردند و به نتیجه نهایی خواهند رساند.

امام جمعه قم با اشاره به فجایع غزه، یادآور شد: برخی از کشورهای اسلامی امکانات و انرژی در اختیار رژیمی قرار می‌دهند که نتیجه کار آن رژیم، کشتن کودکان بی گناه است.

آیت‌الله حسینی بوشهری در خطبه اول عنوان کرد: پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: «لایَزالُ النّاسُ بِخَیْرٍ ما اَمَروا بِالْمَعْروفِ وَ نَهَوا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ تَعاوَنوا عَلَی الْبِرِّ وَ التَّقْوی، فَاِذا لَم یَفْعَلوا ذلِکَ، نُزِعَتْ مِنهُمُ الْبَرَکاتُ، وَ سُلِّطَ بَعضُهُم عَلی بَعضٍ، وَ لَم یَکُنْ لَهُمْ ناصِرٌ فِی الاْرْضِ وَ لا فِی السَّماءِ؛ تا زمانی که مردم، امر به معروف و نهی از منکر نمایند و در کارهای نیک و تقوا به یاری یکدیگر بشتابند، در خیر و سعادت خواهند بود، اما اگر چنین نکنند، برکت‌ها از آنان گرفته می‌شود و گروهی بر گروه دیگر سلطه پیدا می‌کنند و در زمین و آسمان یاوری ندارند.»

وی در رابطه با عوامل سعادت انسان، اظهار کرد: غفلت از موانع سعادت انسان است و انسان‌های غافلی که توجه ندارند نباید انتظار سعادت و خوشبختی در دنیا و آخرت داشته باشند.

راهکارهایی برای غفلت زدایی

خطیب جمعه قم بیان کرد: یکی راهکارها برای غفلت زدایی از فرد و جامعه این است که انسان، فلسفه خلقت و آفرینش را به خودش یادآوری کند؛ زیرا انسانی که فلسفه خلقت را بداند و آگاه باشد که وظیفه او معرفت و شناخت خداوند است دچار غفلت نمی‌شود.

وی با بیان اینکه توجه به پیامدهای غفلت نیز باعث غفلت زدایی می‌شود، تصریح کرد: انسان هایی که به پیامدهای غفلت در زندگی دیگران و خودشان توجه می‌کنند باعث می‌شود حالت غفلت از آن‌ها دور شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه عبرت از تاریخ راه دیگر غفلت زدایی است؛ گفت: تاریخ با انسان سخن می‌گوید و اگر به عبرت‌های تاریخ نگاه کنیم انسان از حالت غفلت دور می‌شود.

وی تفکر و اندیشه را راه دیگر غفلت زدایی دانست، بیان کرد: انسان‌هایی که حالت تفکر و اندیشه دارند غفلت از آن‌ها زدوده می‌شود.

امام جمعه قم با بیان اینکه استمرار ذکر و یاد خدا یکی از عوامل مهم در غفلت زدایی است، اضافه کرد: انسانی که پایبند به یاد خدا است سعی می‌کند برنامه‎ های خود را بر اساس رضایت خداوند تنظیم کند. ذکر و یاد خداوند چشم بصیرت انسان را بینا می‌کند و باعث می‌شود که حق را حق و باطل را باطل ببیند.

وی یادآور شد: حضور قلب در نماز و توجه به نماز اول وقت نیز باعث غفلت زدایی می‌شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha