سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
تصاویر/ حال و هوای بخش حوزوی در دهمین روز از نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

حوزه/ مدیر داخلی مؤسسه رصدگران عمق آسمان به تبیین مهم ترین فعالیت های این مؤسسه که هدفش پیوند نجوم و قرآن است، پرداخت.

مرتضی پیوندزنی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در تهران اظهار داشت: مؤسسه "رصدگران عمق آسمان" مؤسسه فرهنگیِ قرآن و عترت است که برند خلاق و فناور را از وزارت علوم دریافت کرده و هم اکنون نیز در پارک علم وفناوری استان قم مشغول به فعالیت است.

وی افزود: کار ما درباره آیات نجومی قرآن است و در واقع پیوندی بین علوم انسانی و علوم تجربی به وجود آورده و پژوهش های متعددی در این عرصه ها انجام داده ایم که یکی از آن ها کتاب "قرآن، نجوم و کائنات" است.

وی گفت: در این کتاب آنچه خدای متعال در قرآن مجید به وقایع و رخدادهای نجومی اشاره نموده را ما در قالب ۵۲۹ آیه آورده و آن ها را دسته بندی کرده ایم که اکثراً آیات اعتقادی هستند، هر چند که برخی آیات نجومی نیز احکامی و یا اخلاقی هستند. بعد از جمع آوری آیات را دسته بندی کردیم و به ۵۲ عنوان رسیدیم که یکی از آنها تحت عنوان " پیدایش کیهان و دگرگونی های آن" منتشر شده است.

مدیر داخلی مؤسسه رصدگران عمق آسمان ادامه داد: روند کاری ما این گونه است که از منظر علم تجربی و فیزیک و نجوم هر نظریه ای که از ابتدای بشر درباره آن موضوع صحبت شده را جمع آوری کرده و مورد نقد و بررسی قرار داده ایم و بعد از آن از علم فلسفه و کلام استفاده نموده و نظریه ها و فرضیه های فلاسفه و متکلمین را جمع آوری و نقد کرده و سپس به سراغ آیات قرآن رفته ایم، با این توضیح که در هر موضوعی چند آیه وجود دارد و در این خصوص نیز دیدگاه مفسران از قرن اول تا مفسران معاصر را جمع آوری کرده و تطبیق دادیم که آیا نظریات درست است یا خیر و بعد به نتیجه گیری نهایی رسیده ایم.

وی گفت: یکی دیگر از آثار پژوهشی مؤسسه، مجموعه کتاب های" نجوم و علم شناخت" است که در واقع بیان علم نجوم به زبان ساده برای همگان است که کتاب مدون ۱۶ جلدی است و فعلاً یک جلد آن منتشر شده است. در سیر کاری این طور بوده که به لحاظ تاریخی روند علم نجوم را توضیح داده و به اجرام آسمانی و ابزارهای رصد آسمان اشاره کرده و در مجموع بحث نجوم قرآنی را توضیح داده ایم.

پیوندزنی افزود: در گروه کودک و نوجوان نیز تاکنون دو کتاب منتشر شده که شامل "خانواده خورشید" و "زمین، تنها مکان ما" می شود و البته مجموعاً ۶۰ عنوان کتاب است که به تدریج منتشر می گردد.

وی گفت: خوشبختانه همه این کتاب ها مورد تأیید سازمان رشد وزارت آموزش و پرورش است و با کتب درسی مطابقت دارد و از فناوری های نوین و واقعیت افزوده و واقعیت مجازی نیز در آنها استفاده شده به نحوی که دانش آموزان می توانند در عین تهیه کتاب، نرم افزارهای مربوطه را نیز دانلود کنند.

وی بیان داشت: تاکنون ۵ عنوان کتاب منتشر شده و بقیه نیز در دست انتشار است و امسال حداقل ۷ عنوان کتاب دیگر را منتشر می کنیم.

پیوندزنی ادامه داد: از سوی دیگر ما در مؤسسه، وارد مقوله فناوری واقعیت مجازی شده ایم و در حال ترجمه یکی از آثار در این زمینه هستیم که مرتبط با علم نجوم است ضمن آن که در حال طراحی ۳ عنوان نرم افزار و بازی برای عینک های واقعیت مجازی(VR) هستیم.

وی گفت: از سویی ما مبدع طرح گردشگری نجوم قرآن هستیم که در سال ۹۳ در نخستین جشنواره گردشگری کشور مقام دوم کشور را به دست آوردیم. در این خصوص نیز با استفاده از ابزارهای رصد آسمان، تور گردشگری را برنامه ریزی می کنیم که مردم می توانند شرکت کرده و با آسمان آشنا شده و کلاس های آموزشی را در همین تور برگزار میکنیم و از عینک های واقعیت مجازی سفر به کهکشان ها و کائنات نیز بهره می بریم.

وی اضافه کرد: در واقع این فعالیت یک گردشگری سالم و مذهبی و مناسب برای خانواده هاست و به حول و قوه الهی در حال برنامه ریزی گردشگری مناسب و سالم برای جزیره هرمز هستیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha