سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
تصاویر/ حال و هوای بخش حوزوی در نهمین روز از نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه روزه داری را موثرترن عامل برای ارتقای سلامت جسمی، معنوی و اجتماعی انسان دانست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین ابوالفضل ساجدی در نشست «نقش روزه در رشد اخلاقی و معنوی» که در بخش حوزوی سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در تهران گفت: خداوند در آیه ۱۸۳ سوره بقراه، هدف مهم روزه را نیل به تقوا ذکر کرده است. روزه، بسته جامع سلامت است.

وی افزود: چهار سطح از سلامت در روزه مورد توجه است که شامل سلامت جسمی، روانی، سلامت اجتماعی و سلامت معنوی هستند. غرب از طریق آزمون و خطا به این مراحل رسیده است. در قرن ۱۸ و ۱۹ سلامت روانی در غرب برجسته شد؛ پس از مدیت به این نتیجه رسیدند که انسان تنها با رسیدن به ابعاد روانی و فردی نمی توان وی را سالم تلقی کرد. یعنی انسان علاوه بر سلامت جسمی و روانی، نیازمند سلامت اجتماعی است.

حجت الاسلام والمسلمین ساجدی بیان کرد: فرد گرایی سبب شد که رویکردهای جدید اجتماعی نیز به میان بیاید. از اواخر قرن بیستم، بررسی های مختلفی انجام شد و مشاهده که با وجود سه بعد پیشین باز هم جامعه به مشکلات عمده دچار شده است و در این رهگذر، سلامت معنوی پدیدار شد.

وی گفت: اوایل قرن بیست و یکم بحث سلامت معنوی مورد توجه قرار گرفت. جالب است که این نکته توسط اسلام در ۱۴۰۰ سال پیش عنوان شده است. امروزه علاوه بر بحث ایکیو و آی کیو بحث هوش معنوی را نیز به عنوان یکی از علائم هوش انسانی توجه می شود.

استاد حوزه یادآورشد: هوش معنوی مشخصه معنوی است. زیرا هوش ایکیو و آی کیو در درجات پایینی در حیوانات هم دیده می شود. ولی حیوانات از هوش معنوی بی بهره هستند.

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) ماه رمضان را یک گنج معرفی کردند و فرمودند که اگر بهره کافی را از این گنج بردید، بسته سلامت را به خوبی رعایت کرده اید. ماه رمضان یک گنج بزرگ در اختیار ما است که باید از آن استفاده کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین ساجدی بیان کرد: برخی از غربی ها با اینکه مسلمان نیستند ولی روزه می گیرند. ماریان دیلی روزنامه نگار سریلانکایی بیان می کند که من کاتولیک هستم ولی در رمضان روزه می گیرم که اینکار در بنده همدلی، آگاهی و نظم و تمرکز پیدا کنم.

وی گفت: اسلام به سعادت معنوی اشاره می کند ولی قطعا سعادی که اسلام به دنبال آن است، سعادت جسم و روح را باهم دنبال می کند. در روزه باید نیت الهی داشته باشیم. باید بخاطر خدا از غذا خوردن امساک کنیم نه اینکه بگوییم بخاطر جسم مان اینکارو می کنیم.

استاد حوزه یادآورشد: دانشمندان غربی سلامت معنوی را بالاتر از سه سطح دیگر می دانند و بیان می کنند که سلامت معنوی روی همه این سطوح سلامت اثرگذار است. بسته سلامت در صورتی دست یافتنی است که به قصد بالاتر باشد و به قرب الهی برسیم. ماه رمضان، یک رژیم غذایی نیست. فرق روزه با رژیم غذایی آن است که در رژیم غذایی صرفا جسم خود را کنترل می کنیم ولی در روزه سه قسم دیگر سلامت نیز تامین می شود.

وی افزود: در دوران کرونا همه قرنطینه می شدند و ملزم به ماسک زدن و رعایت فاصله و دست شستن بودند تا این ویروس را شکست دهیم. ماه رمضان نیز ماه قرنطینه روحی است. وقتی برای سلامت جسم خود را قرنطینه می کردیم برای نجات روح هم باید خود را قرنطینه کنیم. نفس ما، ما را برای کارهای بد تحریک می کند. این قرنطینه می تواند کرونای نفس اماره ما را درمان کند.

حجت الاسلام والمسلمین ساجدی بیان کرد: اسلام برای مقابله با کرونای نفس اماره یک قرنطینه ویژه پیش بینی کرده است و بسته قرنطینه پیشنهاد می دهد. تمرکز و بهره برداری از ادعیه سفارش شده، افزایش ظرفیت وجودی و ایجاد بستر گشودگی قلب، باعث می شود که از این ماه استفاده مفیدی داشته باشیم.

وی گفت: ماه رمضان ماه تعالی بخش زندگی انسان است. انسانی که مسیر زندگی حیوانی را طی میکند را به سمت زندگی معنوی سوق می دهد. آنچه بیدارگر قلب است، عشق الهی است.

استاد حوزه یادآورشد: ماه رمضان ماه تقویت عشق الهی است. اگر ماه رمضان خوبی داشته باشیم می توانیم این عشق را در وجود خود تقویت کند.

وی افزود: عشق الهی که با آن می توانیم با گناه بجنگیم عشق واقعی است ولی دوست داشتن خدا کافی نیست بلکه باید بخاطر خدا از محرمات دست بکشیم. اگر کسی در چشم ما از خدا بالاتر باشد مزه عشق الهی را نچشیده ایم. ماباید خدا را بیشتر از گناه دوست داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین ساجدی بیان کرد: تقوا به معنی تقویت قدرت مقاومت نفس است که نیازمند عشق الهی است. اگر عشق داشتیم می توانیم مقاومت کنیم. کسی که عاشق کوهنوردی است مسیر کوهنوردی را با همه سختی ها طی می کند. اگر در رمضان به خوبی عمل کنیم در پایان می توانیم علائق دیگری پیدا کنیم ونفس ما گرایشات دیگری را در خود تقویت می کند.

وی گفت: شاخصه سلامت معنوی آن است که خدا و اهل بیت(ع) را در بالاترین حد ممکن دوست داشته باشیم. ممکن است دنیا و زندگی و خانواده را دوست داشته باشیم ولی محبوب ترین محبوب ما خداوند باشد و خدا انتخاب اولیه ما در تصمیم گیری باشد و مهمترین موجود برای ما باشد.

استاد حوزه یادآورشد: کسی که در مسیر امام حسین به شهادت رسید به این دلیل بود که هیچ چیزی را محبوب تر از ولی خدا نیافته است. یاران امام زمان(عج) نیز چنین انسان هایی هستند.

وی افزود: غرب به این سوال پاسخ داده است که به سراغ سلامت معنوی بروید ولی اینکه سلامت معنوی چیست یک مساله دیگر است. غیر از اسلام هیچ کسی نمی تواند نظام سلامت معنوی را ارایه دهد.

حجت الاسلام والمسلمین ساجدی بیان کرد: در بخش سلامت اجتماعی اسلام بیان می کند که به امورات دیگران برسید و همیاری و همدلی های اجتماعی را به اوج برسانید و برای دیگران دعا کنید و به آنها انفاق کنید و افطاری دهید و... . مرکز ملی اطلاعات ریزفناوری آمریکا فوایدی را برای روزه داری اسلامی ذکر کرده و عنوان می کند که روزه اسلامی باعث جلوگیری از التهابات و کنترل سرطان و جلوگیری از مشکلات باکتری های روده می شود. همچنین روزه، یک رژیم استاندار سلامت است که روی ساختار مغز نیز اثرگذاری مثبت دارد. همچنین بیان شده است که روزه در کاهش آلزایمر دوران پیروی اثرگذار است. در این تحقیق بیان شده است که ۱۶ ساعت گرسنگی باعث ترشح پروتئین های کاهش اثر زخم می شود. همچنین این گرسنگی مانع توسعه دیابت می شود. همچنین روزه داری را باعث ارتقای عملکرد سلول های ایمنی و کاهش التهاب شود.

وی گفت: برای رسیدن به سلامت معنوی نباید منتظر پیری باشیم. دین بسته ای به ما می دهد که از همان آغاز تحولات روانی و اجتماعی و معنوی ما بیان می کند که چه کنیم که وقتی به سنین بالا می رسیم پشیمان نباشیم. غرب ۲۰ قرن به این مساله پی نبرده بود و امروز اعتراف می کند که چیزی نمی دانسته. مسایل دیگری هم وجود دارد که دین بیان می کند و امروز غرب رد می کند و قطعا در آینده بازهم به اشتباه خود پی می برد.

استاد حوزه یادآورشد: اسلام به ما می گوید که از همان ابتدا با قوه عقل به سراغ دین و ابعاد مختلف سلامتی که معرفی می کند بروید و در سنین پنجاه یا شصت سالگی تازه به دنبال سلامت نباشیم.

وی افزود: شهید محمدحسین یوسف الهی که شهید سلیمانی وصیت کرد که من را در کنار این شهید دفن کنید از ۱۹ سالگی تا ۲۴ سالگی همه روزها را غیر از روزهای حرام، روزه دار بوده است. روزه سکوی ارتقای معنوی است. نماز شب این شهید دو تا سه ساعت طول می کشیده است. سکوی معنوی سن و جنس نمی شناسد.

حجت الاسلام والمسلمین ساجدی بیان کرد: شبهه نباید سبب شود که عمر خود را حرام کنیم. وقتی مشکلات اعتقادی پیدا می کنیم باید سریعا به سمت علمای دین برویم و جواب آن را بیابیم.

وی گفت: نمی توانیم در زمانی که ویروس های گناه به سمت ما می آیند خود را در معرض آنها قرار دهیم. چگونه ما برای حفظ سلامت خود در مقابل کرونا ماسک می زدیم و فاصله را حفظ می کردیم ولی برای مقابله با ویروس های معنوی چنین نمی کنیم. افراد زیادی هستند که با شبهه پراکنی باعث می شود که جوانان ما از روزه گرفتن بازایستند.

استاد حوزه یادآورشد: شبهات و سوالاتی که نسبت به اصل دین ایجاد می شود باید به سرعت ما را به واکنش وادارد تا جواب آن را بگیریم نباید یک شبهه ما را معطل کند و ما را از انجام فرایض دور بدارد.

وی گفت: منافع اسلام با منافع ابرقدرت ها متفاوت است. دشمنان می خواهند از ما به شکل بردگان استفاده کنند. نباید به دشمنان خوش بین باشیم و همچنین خود را در معرض شبهات قرار دهند و خود را قربانی این هجمات بکنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha