پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
دکتر مهدی مصری رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: حقیقی ترین و ناب ترین دانسته ها و دانش ها در قرآن و نهج البلاغه است، فلسفی ترین قوانین جهان در نهج البلاغ است. اگر نهج البلاغه شناخته و فهم شود مشخص میشود که همه دستورات و معارف دین مبانی علمی و فلسفی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دکتر مهدی مصری امروز در نشست دبیران و رابطان دبیرخانه‌های استانی جشنواره ملی رسا (نهج‌البلاغه دانشگاهیان کشور) که ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ در مجتمع فرهنگی تربیتی حصرت معصومه (س) قم برگزار شد، با اشاره به لزوم توجه معارف نهج البلاغه عنوان کرد: تمایل داریم که در دانشگاه علوم پزشکی قم دبیرخانه‌ای فعال شود و یک مرام نامه ای نوشته شود.

وی بیان کرد: در حوزه علوم پزشکی خوشبختانه ۱۲ سال است که عضو گروه قرآن و عترت علوم پزشکی هستم، این نشان می دهد که زیر ساخت های لازم ایجاد شده است، اما به اهداف خوبی که طراحی شده نرسیدیم و باید تلاش کنیم که به دغدغه ها و اهدافی که داریم برسیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در رابطه با بحث همراهی دین و علم با یکدیگر اظهار کرد: متاسفانه نگاه لیبرال و سکولار به بحث علم وجود دارد که اعتقاد ندارند دین و معنویت ارتباط و پیوستگی با علم دارد در حالی که نقطه اشتراک این ها هر دو به قاعده مندی و حقیقت گرایی منجر می‌شود.

وی اضافه کرد: در بحارالانوار آمده است که دانش به تقوا و تقوا به دانش نیاز دارد. در نهج البلاغه نیز آمده است که دانش حقیقی که باعث ترس از خدا می شود باعث سلامت نفس نیز می شود که از این بیان می توان رابطه اخلاق و سلامت نفس را استخراج کرد.

مصری افزود: در دانشگاه علوم پزشکی قم این مهم را در شش کارویژه تعریف کرده که یکی از آن ها سرطان است. در سرطان ۱۵۰۰ خدمت و زیر خدمت وجود دارد. در همه ۲۶ گام مربوط به یک خدمتی مثل سرطان از تشخیص، درمان، پیشگیری، توان بخشی، طب تسکینی، مراقبت معنوی، سبک زندگی قاعده مند و... این ها دیده شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه این مسائل باید کاربردی شود، تصریح کرد: کاربردی کردن در علوم پزشکی به صورت خدمات است.

وی اضافه کرد: نقطه اشتغال سلامت و دین در امید، کرامت انسانی، احترام، کارآمدی، معنویت، حکمت و فضیلت است که هر یک بار معنایی بسیار مهمی دارند و ما باید این‌ها مفاهیم قرآن، صحیفه سجادیه و نهج البلاغه را تبیین کنیم و جایگاه شان را مشخص کنیم.

مصری با اشاره به اینکه علوم انسانی به سایر علوم جهت می دهند، بیان کرد: نهج البلاغه می تواند به خدمات، تحقیقات و مباحث با کاربست علمی جهت دهد؛ باید این نکات را از معارف نهج‌البلاغه احصاء کنیم که چگونه می‌تواند به اولویت‌های پژوهشی مورد نیاز جامعه اسلامی جهت دهد.

وی با بیان اینکه منشورهای متعددی در نهج البلاغه داریم، گفت: ذات عطتش جامعه در محور انسان ثابت است و این فرصتی است که از منشورهای نهج البلاغه استفاده کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: منشور مدیریتی نهج البلاغه بهترین کتاب برای مدیران است، زیرا در آن بیان می شود زمانی که در یک سازمان نیروی انسانی زیاد شود اختلال نیز زیاد می شود که این آموزه امری کاربردی در مدیریت است.

وی ادامه داد: حقیقی ترین و ناب ترین دانسته ها و دانش ها در قرآن و نهج البلاغه است، فلسفی ترین قوانین جهان در نهج البلاغه است. اگر نهج البلاغه شناخته و فهم شود مشخص می‌شود که همه دستورات و معارف دین مبانی علمی و فلسفی دارد.

مصری در رابطه با نظام تربیتی مبتنی بر خودسازی گفت: قرآن و نهج البلاغه پیشتاز در بحث خودسازی و انسان سازی هستند که ما به هر دو نیاز داریم. همراهی با فطرت انسان، همراهی با حلم و صبر و الگوی حسنه از جمله نکاتی است که در نظام تربیتی نهج البلاغه بیان شده است.

وی افزود: دکتر معارف وند در کتابی به رابطه بین نهج البلاغه و قرآن اشاره کرده که از جمله آن ها صنعت ادبی موازنه است. سبک و سیاق ظاهری و حتی درونی و محتوای نهج البلاغه با قرآن کریم همخوان است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه پیشنهاد می شود که طرح ولایت قرآنی داشته باشیم، یادآور شد: ولایت معنویت ساز است و ما در دانشگاه به معنویت نیاز داریم، زیرا معنویت عنصر پایدار دین است و می‌تواند دانشگاه را در مسیر اهداف مورد نظر امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب قرار دهد و نقشه راهی برای ما باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha