شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
عبادی زاده

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی زاده گفت: در نظام جمهوری اسلامی تمام مسئولان باید تلاششان این باشد که علاوه بر سعادت و خوشبختی دنیوی، معنویات مردم را نیز تامین کنند و تعالی معنوی را برای آنها به ارمغان بیاورد. 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از هرمزگان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبادی زاده نماینده ولی فقیه در هرمزگان در درس اخلاق مدرسه علمیه النبی (ص) بندرعباس، اظهار کرد: یکی از کاربردهای عقل این است که انسان را در مسیر بندگی، عبودیت و معاد که همان رسیدن به بهشت خدای متعال قرار دهد.

وی افزود: عقل ناسالم انسان را به سمت شهوات که شامل قدرت طلبی، حب جاه و جمال، حب ریاست و حب خوردن و آشامیدن است سوق می دهد و او را از کمال انسانی دور میکند.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان با بیان اینکه ملاصدرا برای عقل شش معنا را در نظر گرفته است، ادامه داد: نخست عقل را به معنای غریزه، که مشترک افعال و اعمال بین انسان و حیوان است، و دوم به معنای عقل عملی که کاربرد آن در علم اخلاق که انسان را بسوی تهذیب نفس سوق می دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی زاده گفت: انسان در عقل عملی باید چهار مرحله را طی کند که اولین گام تجلیه عمل به اوامر و نواهی خداوند است و دوم تخلیه که همان خانه تکانی از رذایل و گناهانی که در وجود انسان که با توبه محقق می شود و سوم تحلیه که همان فضیلت معنوی و صفت خوب و نیکو را و چهارم فنا که از خود گذشتن است.

وی ادامه داد: سومین معنای عقل در تعریف ملا صدرا حسن و قبح است که فهم و درکی که عقل به تنهایی درک کند مانند اینکه دروغگوی بد و دزدی خوب نیست و امور مربوط به خود درک کند و در مسیر درست ادراکات باشد و رنگ و بوی خدای می گیرد و چهارم فتانت به معنای شیطنت در رسیدگی به امور دنیوی است و تدبیر معاشی که برای تعالی معاد باشد و دایره عبودیت گسترش می یابد و اگر به سمت معاش که خواست خدا نباشد سوق به طرف شیطان پیدا می‌کند.

امام جمعه بندرعباس، پنجم عقل نظری که به جزئیات نائل می شود و ششم جوهر مجرد،ارتباط با ماده ندارد روح آدمی، فرشتگان، عالم نفس و ارتباط مجرد از خواستگاه خدای است‌.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی زاده عنوان کرد: عقلی تعالی بخش است که انسان را به عبودیت و توحید می کشاند و سطح پایین تر هم دارد که تدبیر امور معاش دارد. به سبکی عقل سالمی است .

وی گفت : عقل سیاسی باید مردم خود را به سمت بندگی خدا هدایت کند، حکومت وظیفه دارد در مسیر سعادت انسان ها تلاش کند و در نظام جمهوری اسلامی تمام مسئولان باید تلاششان این باشد که علاوه بر سعادت و خوشبختی دنیوی، معنویات مردم را نیز تامین کنند و تعالی معنوی را برای آنها به ارمغان بیاورد.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان گفت: فلسفه خلقت انبیا همین توان عقل است در روایت داریم خداوند انبیا را مبعوث کرد تا بلوغ عقلی در جامعه نمود پیدا کند و جامعه به خرد و عقل برسد، پیامبران نیز بر اساس بلوغ عقلی مردم به رسالت رسیدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی زاده تاکید کرد: هر کاری در شبانه روز انجام می دهیم با قصد قربت باشد در مسیر بندگی خدا می شود و اگر به امور مباح رنگ خدای بزنید، همه اینها در کفه ترازوی عبادت می رود و باعث سنگینی می شود و بستگی به زیرکی مومن دارد که اگر قطب نمای زندگی خود را به سمت خدا تنظیم کرد هر کاری رنگ خدا می گیرد .

انتهای پیام۳۱۳/۶۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha