دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ |۱۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 17, 2024
شهید آل هاشم و آموزش و پرورش

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم، امام جمعه شهید، زاهد و بی ریای تبریز شاخص حضور روحانیت با برنامه برای کمک به آموزش و پرورش است، امیدواریم ائمه جمعه و جماعات با تاسی به این الگوی بی بدیل همواره یاریگر دستگاه تعلم و تربیت کشور باشند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش، برخی دیدگاه های تحولی تعلیم و تربیتی شهید والامقام حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم را به عنوان نقطه عطف نگاه روحانیت تحول خواه در عرصه فعالیتهای تعلیم و تربیت منتشر کرد.

شهید آل هاشم امام جمعه محبوب تبریز از بدو پذیرش این مسئولیت با نگاهی تحولی آن را به همه اقشار گوناگون از نهادهای علمی و آموزشی گرفته تا کسبه و کارمندان و کشاورزان و... پیوند داد و در طول حضورش در کسوت امام جمعه حقیقتا پدر دلسوز جامعه پیرامون خود بود. همان گونه که رهبرمعظم انقلاب در دیدار خانواده شهدای خدمت بیان کردند؛"مرحوم آل‌هاشم از زمانی که به امامت جمعه تبریز منصوب شد این نماز را از یک عمل عبادی صِرف به یک عمل جامع عبادی، معنوی، خدماتی و مردمی تبدیل کرد"

http://hamkariha.ir/__FTP/1403/03/05/638522477316858526_md.jpg

*حضور با برنامه در نشست های استانی

شهید آل هاشم اصرار و تاکید داشت در نشست های استانی کمیته همکاری ها به عنوان رئیس کمیته، شخصا حضور داشته و از قضا مصوبات کمیته را با دقت و جدیت پیگیری و مطالبه می نمود.

*همه امکانات کشور باید در اختیار امر تربیت قرار گیرد

نشست قطب چهار کشوری شورای استانی همکاریها آخرین نشست با شهید آل هاشم بود که در فضایی اخلاقی علمی و البته دیدگاه هایی متحولانه برگزار شد و وی تاکید کرد، نظام تعلیم و تربیت ازمهم‌ترین زیرساخت‌های تعالی همه جانبه کشور و ابزار اساسی ارتقا شایستگی‌های سرمایه انسانی در عرصه‌های مختلف است، لذا همه امکانات کشور باید در اختیار امر تربیت قرار گیرد.

*ستاد دانش آموزی نماز جمعه

http://hamkariha.ir/__FTP/1403/03/05/638522478110922681_md.jpg

ازاین گونه نشست ها که بگذریم شهید آل هاشم در صف مقدم کمک به آموزش و پرورش بود وهمواره مدرسه و معلم برای او جایگاهی ویژه داشت او با خوش فکری تمام درروز دانش آموزهمه مسئولیت های برگزاری نماز جمعه مرکز استان از اجرای برنامه تا اذان و تکبیر را به دانش‌آموزان تبریزی داد تا اقدام متفاوت دیگری در پرونده این امام جمعه متفاوت ثبت شود و رسانه ها به استقبال خوشفکری های امام جمعه مردمی تبریزبروند.

*پیگیری مطالبات از رهگذر سند تحول بنیادین

http://hamkariha.ir/__FTP/1403/03/05/638522482629057504_md.jpg

آیت الله ال هاشم به سند تحول بنیادین نیزاشراف خوبی داشت و همه مطالبات تربیتی خود را از رهگذر سند تحول پیگیری می نمود و تاکید می کرد، به نظر می‌رسد نظام یکپارچه تربیتی، حلقه مفقوده نظام آموزشی از مدرسه گرفته تا خانواده، مسجد، جامعه و دانشگاه بوده و یکپارچه ‌نگری مهم‌ترین و اصلی‌ترین هدف سند تحول است که توجه به تربیت تمام ساحتی برای گسترش عدالت آموزشی، افزایش مشارکت و اثربخشی خانواده در نظام تعلیم و تربیت و به بار آوردن انسان موحد، مومن، معتقد به معاد و آشنا و متعهد به مسئولیت‌های عدالتخواهانه و صلح‌جویانه را در پی دارد.

*ایفای نقش در کسوت یک معلم مجرب

http://hamkariha.ir/__FTP/1403/03/05/638522483295152525_md.jpg

هنرارتباط با دانش آموزانی که تازه به سن تکلیف رسیده اند کار یک معلم مجرب با تحصیلات تخصصی است که آیت الله ال هاشم با اینکه در دهه ششم عمربا برکت خود بود ازعهده این کار به خوب بر می آمد و همچون پدری مهربان با دانش آموزان درمناسبتهای مختلف مراوده وارتباط داشت، شهید ال هاشم در جشن تکلیف پنج هزار دانش آموزتبریز با حضور در حلقه آنان فرموده بود؛" امروز شما از عالم کودکی خارج و جزو بزرگسالان می شوید و نماز بر شما واجب می شود از این رو، آن را قدر بدانید، دل های شما دختران عزیز، پاک و روحتان صاف است و هر دعایی نزد خدا بکنید مستجاب می شود پس برای اسلام و کشورمان و آبادی و آزادی هرچه بیشتر کشورمان دعا کنید".

*کانون پرورشی خاستگاه تحولات فرهنگی

http://hamkariha.ir/__FTP/1403/03/05/638522483902810363_md.jpg

شهید آل هاشم به خوبی دریافته بود کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می تواند با نگاه دینی و فرهنگی منشاء بسیاری از تحولات در بین کودکان و نوجوانان شود و روح معنویت را با استفاده ازمنابع دینی در قالب نوآورانه درآنان بدمد، لذا همواره تاکید می کرد؛ با تغییرات وسیعی که در محصولات فرهنگی اتفاق افتاده، کودکان و نوجوانان ما تحت تأثیر بازی‌های رایانه‌ای و انیمیشن‌ها و کلیپ‌های غربی قرار گرفته‌اند که این موضوع نشان می‌دهد کانون باید تحول اساسی در برنامه‌های خود اعمال کند و با این آسیب‌ها و شبیخون فرهنگی مقابله کند و از طریق قصه گویی، شعرخوانی، نمایش عروسکی، پخش فیلم، تهیه روزنامه دیواری، کتابخوانی، نقاشی، سفالگری و گفت‌ و گوهای آزاد اثرات مثبتی بر افکار کودکان و نوجوانان بگذارند.

آری امام جمعه شهید،زاهد و بی ریای تبریزشاخص حضور روحانیت با برنامه برای کمک به آموزش و پرورش است، امیدواریم ائمه جمعه و جماعات با تاسی به این الگوی بی بدیل همواره یاریگر دستگاه تعلم و تربیت کشور باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha