جمعه ۵ تیر ۱۴۰۵ - ۱۳:۳۵
شیخ نعیم قاسم: ما پروژه اسرائیلی-آمریکایی را در هم شکستیم و دشمن چاره‌ای جز عقب‌نشینی ندارد

حوزه/ شیخ نعیم قاسم دبیرکل حزب الله در سخنرانی روز عاشورا گفت: ما در عاشورای این عصر، در کنار امام خمینی، امام خامنه‌ای، آیت‌الله سید مجتبی خامنه ای، امام موسی صدر، شیخ راغب حرب، سید عباس موسوی، سید حسن نصرالله، سید هاشم صفی‌الدین، مجاهدان، شهدا، مجروحان، اسیران و خانواده‌هایی هستیم.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، متن سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ نعیم قاسم، دبیرکل حزب‌الله، در عزاداری روز دهم محرم به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم.
السلام علیک یا أبا عبد الله، السلام علیک یا ابن رسول الله، السلام علیک یا ابن أمیر المؤمنین سید الوصیین، السلام علیک یا ابن فاطمة الزهراء سیدة نساء العالمین.
السلام علیک یا أبا عبد الله وعلی الأرواح التی حلّت بفنائک، علیکم منی سلام الله ما بقیت أبداً وبقی اللیل والنهار، ولا جعله الله آخر العهد منی من زیارتکم.
السلام علی الحسین، وعلی علی بن الحسین، وعلی أولاد الحسین، وعلی أصحاب الحسین.

سلام بر امام و رهبر شهید، سید علی خامنه‌ای قدس سره، سلام بر سید شهیدان امت، سید حسن نصرالله رضوان‌الله تعالی علیه.

ای اهل شرف و عزت و سربلندی، ای اهل مقاومت وفادار، ای مردمی که در کربلا فریاد برآوردید، سلام و رحمت و برکات خدا بر شما باد.

عاشورا پیروزی خون بر شمشیر است. خون‌های حسین شعله آزادی و رهایی را تغذیه می‌کند و صدای زینب الهام‌بخش رهروان راه جهاد است. عاشورا پرچم نور برای هدایت مردم به سوی صلاح و رستگاری است.

عاشورا امداد و امتداد حسین به سوی مهدی برای برپایی عدالت است. عاشورا تربیت نسل‌هاست تا زندگی عزتمندانه داشته باشند. عاشورا همه این روایت است که آینده را با درخشش تاریخ پیوند می‌دهد.

کربلا زمانی است که جاودانه تکرار می‌شود؛ زمینی است که با فرزندان خود سرافراز می‌شود؛ آسمانی است که برکات خود را فرو می‌بارد؛ و خورشیدی است که تاریکی طاغوت و استبداد را می‌زداید.

در روز عاشورا جمعی با امام حسین (علیه‌السلام) بودند. در شبی که پیش از شهادت ایشان بود، امام حسین (علیه‌السلام) به آنان فرمود: «من یارانی باوفاتر و نیکوتر از شما نمی‌شناسم و اهل‌بیتی بهتر از اهل‌بیت خود نمی‌بینم؛ خداوند از سوی من بهترین پاداش را به شما عطا کند». آنان نیز با موضعی بزرگ و شریف پاسخ دادند؛ چنان‌که مسلم بن عوسجه گفت: «به خدا سوگند تو را رها نخواهیم کرد تا خدا بداند که ما حرمت پیامبرش را در وجود تو حفظ کرده‌ایم. به خدا قسم اگر بدانم که کشته می‌شوم، سپس زنده می‌شوم، سپس سوزانده می‌شوم و دوباره زنده می‌شوم و سپس خاکستر می‌شوم و این کار هفتاد بار با من انجام شود، از تو جدا نخواهم شد تا پیش از تو مرگ را در آغوش بگیرم؛ پس چگونه چنین نکنم، در حالی که تنها یک بار کشته شدن است و پس از آن کرامتی است که پایانی ندارد».

این صحنه عاشورایی، نماد جاودان تاریخ در فداکاری، بخشش و ماندگاری است. این صحنه عاشورایی همان بسیج واقعی و انقلابی است که معادلات را دگرگون می‌کند و طاغوت‌ها را سرنگون می‌سازد.

ما به خود امام حسین (علیه‌السلام) همان‌گونه می‌گوییم که یارانش گفتند: ای حسین، تو را رها نخواهیم کرد.

و همواره و در همه عرصه‌های جهاد، در میدان‌های یاری و در جایگاه‌های برپایی حق و آزادسازی زمین و انسان می‌گوییم: لبیک یا حسین.

در این سال شاهد احیای بزرگ عاشورا و حضور مردم در همه جا بودیم، با وجود آوارگی، کوچ اجباری، درد، فقدان و دشواری‌ها. این ملت، ملت ابی‌طاهر است که از مکتب امام حسین (علیه‌السلام) آموخته و استوار ایستاده است. سپاس خداوند را که ما را توفیق داد عاشورا را درک کنیم و بخشی از کربلا باشیم.

ما در عاشورای این عصر، در کنار امام خمینی، امام خامنه‌ای، آیت‌الله سید مجتبی خامنه ای، امام موسی صدر، شیخ راغب حرب، سید عباس موسوی، سید حسن نصرالله، سید هاشم صفی‌الدین، مجاهدان، شهدا، مجروحان، اسیران و خانواده‌هایی هستیم که از هر سو ما را در بر گرفته‌اند تا بگویند: کربلا میدان است، کربلا عرصه است، کربلا پیروزی است، کربلا آینده است.

ما در برابر امانت شهدا، مجروحان و اسیران قرار داریم؛ امانتی که بر گردن ماست و از آنچه برایش فداکاری کرده‌اند محافظت خواهیم کرد. همه آنان در عاشورا بودند و همچنان هستند؛ همه آنان در سرزمین کربلا بودند و همچنان هستند. جوان مجاهد در میدان است، زن مجاهد در میدان است، پیر و کودک و بزرگ و کوچک همه در میدان کربلا هستند و همگی عاشورا را می‌سازند.

این صحنه نسخه‌ای همانند عاشورای حسین است؛ عاشورای حسین، زینب، علی‌اکبر، عبدالله رضیع و حبیب بن مظاهر؛ همه در عاشورا حضور داشتند، از کوچک تا بزرگ و تا رهبرشان. و امروز عاشورا دوباره تکرار می‌شود؛ همه خانواده و همه جامعه در آن حضور دارند.

ای سرورم حسین، در جنوب، در بنت جبیل، الخیام، البیاض و علی الطاهر حضور یافتید و هر جا که هست، جنوب است. در بقاع، جبل لبنان، بیروت، ضاحیه و شمال نیز حضور یافتید، تا همه لبنان به جنوب تبدیل شود و مردم ما به احساس و فضای کربلا برسند.

ما از «ای کاش با شما بودیم» به اینجا رسیده‌ایم که با شما هستیم و شما با ما هستید. ما دیگر در برابر کربلای تاریخی نیستیم، بلکه در برابر کربلایی قرار داریم که از تاریخ به حال و آینده و تا زمان ظهور امام مهدی (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) پیوسته است. این یعنی نور آغاز به گسترش کرده و آزادی نزدیک است.

آنان بودند و همچنان هستند؛ در پیوندی هماهنگ با آنچه خداوند فرموده است: «از آنان کسانی هستند که پیمان خود را به انجام رساندند و کسانی هستند که در انتظارند و هرگز تغییر و دگرگونی در پیمان خود ندادند».

کربلا همه زندگی است؛ کربلا سراسر پاکی، ایمان و فداکاری است؛ کربلا همان شعار است: «هیهات منا الذلة».

صداهای آهسته‌ای از دور به گوش رسید که به ما اعتراض می‌کردند که چرا با حسین (علیه‌السلام) هستیم؛ اما خون‌های شهدا فوران کرد و طاغوت‌ها، آمریکا و دشمن اسرائیلی را شکست داد و از طریق امواج به آنان پیام داد: حسینیان پیروزند و آنان که از این کاروان عقب مانده‌اند، بازندگانند.

ما با جنگی برای حذف موجودیت حزب‌الله، محیط اجتماعی آن، مردمش و شهروندان مرتبط با آن در لبنان روبه‌رو شدیم. روبیو، وزیر خارجه آمریکا، می‌گوید: اسرائیل به این دلیل در لبنان حضور دارد که حزب‌الله آن را با موشک هدف قرار می‌دهد. نه؛ اسرائیل در لبنان حضور دارد زیرا می‌خواهد آن را ببلعد. اسرائیل در لبنان حضور دارد زیرا می‌خواهد آن را در مسیر تحقق «اسرائیل بزرگ» اشغال کند. مقاومت نیز تنها به سبب تجاوز و اشغال شکل گرفته است.

این تجاوز اسرائیلی–آمریکایی از زمین، دریا و هوا علیه غیرنظامیان، درختان، سنگ‌ها و زندگی، با همه انواع سلاح‌ها، با بهره‌گیری از کشورها و عوامل وابسته، با طرح‌های فتنه‌انگیزی میان ارتش، مذهب و طایفه‌ها، با جرم‌انگاری سیاسی و محاصره مالی، و با برنامه‌هایی برای ضربه زدن به نهادهای تربیتی، آموزشی، اجتماعی و فرهنگی، جنگی بزرگ و خطری عظیم بود که آن را برای از میان بردن موجودیت ما طراحی کرده بودند. اما به لطف خدا، با موضع کربلایی همه مردم شریف و آزاده ما توانستیم این تجاوز را متوقف کنیم و دستاوردی بزرگ به دست آوریم.

ما با صدای بلند اعلام می‌کنیم: پروژه اسرائیلی–آمریکایی را درهم شکستیم و وارد مرحله‌ای جدید شده‌ایم؛ و هرکس اکنون می‌خواهد کاری انجام دهد باید بر اساس شرایط این مرحله جدید عمل کند.

این تجاوز همزمان با حمله به جمهوری اسلامی ایران رخ داد. آمریکا و اسرائیل می‌خواستند موجودیت ایران را نیز از میان ببرند؛ با تغییر نظام و تسلط بر کشور و منابع آن. آنان این هدف را آشکارا اعلام کردند، برای آن برنامه‌ریزی کردند و گمان داشتند که به آن دست خواهند یافت. آمریکا جهان را تحریک کرد تا با آن همراه شود، از چندین کشور در منطقه خلیج استفاده کرد و کوشید کشورهای اروپایی و دیگر دولت‌های جهان را نیز به این پروژه بکشاند. یکی از مسئولان ناتو اعلام کرد پنج هزار هواپیما از اروپا برای حمایت از آمریکا در حمله به ایران به پرواز درآمدند.

اما ایران ایستادگی کرد. ایران، امام خامنه‌ای قدس سره را به‌عنوان نماد، پرچم، نور هدایت، انقلاب و بسیج در کنار فرماندهان، مردم و غیرنظامیان و در میان فداکاری‌های بزرگ تقدیم کرد. به این ترتیب توانست بایستد و مقاومت کند و سرانجام به «یادداشت تفاهم» برسد؛ یادداشتی که اعلام رسمی شکست آمریکا و اسرائیل به شمار می‌آید. امروز ایران آینده را می‌سازد؛ نه فقط برای خود، بلکه برای منطقه.

ما در دوره این تجاوز با ایران همکاری کردیم و با هم با آن مقابله نمودیم و با هم این پروژه را شکستیم. آنان می‌خواستند ما منزوی و پراکنده باشیم، اما ما به‌صورت یک محور عمل کردیم و این حق طبیعی ماست. اگر آمریکا با همه امکاناتی که در جهان دارد تلاش کرد همه کشورها را به پروژه تجاوزکارانه خود بکشاند، چگونه ما با یکدیگر برای پروژه برحق خود، برای آزادسازی سرزمین و برای مقاومت شریف همکاری نکنیم؟

از ایران تشکر می‌کنیم؛ از ایران تشکر می‌کنیم تا این سپاس حتی به گوش دل‌های بیمار برسد و آنان را در حسرت فروبرد. از ایران سپاسگزاریم و در کنار تو خواهیم ماند. ما می‌خواهیم تو در کنار ما باشی و می‌خواهیم در یک وضعیت و جبهه واحد قرار داشته باشیم؛ زیرا روشن شده است که قدرت شما در کنار قدرت رزمندگان در میدان، به ایجاد توازن مناسب کمک می‌کند؛ توازنی که ما را به مرحله جدید منتقل می‌کند: مرحله درهم شکستن پروژه اسرائیلی و زمینه‌سازی برای بیرون راندن رژیم اسرائیل از سرزمین ما.

پنج اصل وجود دارد که ما به آن‌ها باور داریم و برای آن‌ها دعوت می‌کنیم:

نخست: اسرائیل هیچ گزینه‌ای جز عقب‌نشینی کامل از هر وجب از سرزمین لبنان و توقف تجاوز در هوا، زمین و دریا و در همه اشکال آن ندارد. تجاوز اسرائیل در تحقق اهداف توسعه‌طلبانه خود شکست خورده و این نقطه آغاز اساسی برای حرکت ماست. اسرائیل باید بدون قید و شرط از لبنان خارج شود و هیچ تعهدی که با حاکمیت لبنان در تضاد باشد پذیرفتنی نیست و هیچ‌کس حق ندارد چیزی را امضا کند یا چیزی را بپذیرد. سقف همه راه‌حل‌ها باید حاکمیت کامل لبنان و استقلال کامل آن باشد؛ نه عادی‌سازی روابط، نه لغو حالت دشمنی، نه هیچ دستاوردی برای اسرائیل و نه حضور حتی جزئی آن در خاک لبنان. اسرائیل باید با خواری و شکست لبنان را ترک کند و این همان چیزی است که رخ خواهد داد.

ما بر این باوریم که سقف حاکمیت را می‌توان در چارچوب نتایج توافق ۲۷ نوامبر ۲۰۲۴ و بر اساس محدوده جنوب لبنان، به‌طور مشخص در جنوب رود لیتانی و نه سراسر جنوب، تحقق بخشید.

دوم: مقاومت با وجود، حضور، تصمیم‌ها و توانمندی‌های خود ادامه دارد. مقاومت امروز ستون استقلال و آزادی لبنان است و باقی خواهد ماند؛ مقاومت همان این مردم است، همان این سرزمین است و همان تاریخ، حال و آینده است.

سوم: حاکمیت لبنان نمی‌تواند با بیش از نیمی از مردم لبنان دشمنی و خصومت داشته باشد و در عین حال به‌طور طبیعی کشور را اداره کند. کشور با اجزای اجتماعی آن معنا پیدا می‌کند نه با مناصب. مسئولان امانت‌دار حفظ کشور هستند؛ اگر موفق شوند مایه افتخار آنان است و اگر شکست بخورند مردم آنان را بازخواست خواهند کرد.

حاکمیت سیاسی باید در دو موضوع در مسیر خود بازنگری کند:

نخست، گردآوردن کلمه‌ها، وحدت صفوف و وحدت موضع سیاسی در برابر دشمن اسرائیلی، و توقف اجرای دیکته‌های قیمومیت و دشمن، و پرهیز از اتخاذ تصمیم‌هایی که در خدمت منافع آمریکا و اسرائیل است. ما آماده‌ایم و دست خود را دراز می‌کنیم؛ از این فرصت استفاده کنید. مقاومت قدرتمند است و اگر در مسیر حاکمیت لبنان حرکت کنید، ما در کنار شما هستیم.

دوم، ضرورت بسیج توان‌ها برای ساخت کشور؛ از طریق رسیدگی به وضعیت اقتصادی، حل مسئله اموال سپرده‌گذاران، بازسازی کشور، پر کردن شکاف‌های اجتماعی و انجام هر اقدامی که بتواند مشکلات مورد نیاز لبنان را حل کند. پس از مرحله خروج اسرائیل، به‌صورت مشترک راهبرد جامع امنیت ملی را بررسی خواهیم کرد.

چهارم: باید از روند تفاهم میان ایران و آمریکا بهره گرفت؛ روندی که می‌تواند پشتیبان اصلی حاکمیت لبنان باشد، با قدرتی استثنایی که خداوند آن را همچون موهبتی از آسمان به ما عطا کرده است. شما در لبنان چه در اختیار دارید که بتوانید با تجاوز مقابله کنید؟ ما این فداکاری‌های بزرگ را انجام دادیم، زیرا توازن قوا وجود نداشت و با خون خود این توازن را ایجاد کردیم. اکنون این افزوده‌ای که از سوی ایرانِ شرافت و ایرانِ اسلام آمده، باید در خدمت پروژه لبنانِ آزاد، مستقل و دارای حاکمیت قرار گیرد. ثابت شده است که ایران مسیر رهایی است.

پنجم: دست کشورهای عربی و خارجی را که بر شما فشار می‌آورند تا شما را به سوی فتنه‌ها یا آشتی با اسرائیل و تأمین منافع اسرائیل بکشانند، کوتاه کنید و در بالاترین سطح با کشورهایی همکاری کنید که به لبنان برای تحقق حاکمیت و بازسازی آن کمک می‌کنند. به آنان بگویید این حمایت را به‌طور عملی نشان دهند؛ نه اینکه برخی کشورها بیایند و بگویند برای کمک به شما باید سلاح را کنار بگذارید، زیرا این همان پروژه اسرائیل است. ما کسانی را می‌خواهیم که از حاکمیت ما حمایت کنند، نه کسانی که به بهانه حاکمیت ما از اسرائیل حمایت کنند. بنابراین از کشورهای عربی و خارجی که برای بازسازی، بازگرداندن حاکمیت، تقویت ارتش لبنان و بیرون راندن اسرائیل تلاش می‌کنند استقبال می‌کنیم و خواستار ایجاد یک لابی قدرتمند برای جلوگیری از تحقق اهداف اسرائیل هستیم.

در پایان، لازم است به مردم غزه و فلسطین درود بفرستیم. ای فداکاران شریف و بخشنده، جهان به شما ظلم کرد، اما خون شهدای شما و فداکاری‌های ملتتان همچنان عنوان اصلی آزادی، کرامت و رهایی باقی خواهد ماند. ما در کنار شما هستیم. فلسطین و آزادی آن همچنان قطب‌نمای ما خواهد بود. ما به آزادی آن در کنار ملت فلسطین ایمان داریم و ان‌شاءالله این امر به‌زودی محقق خواهد شد.

در اینجا همچنین به ملت عزیز و فداکار یمن، به رهبری شریف آن و به نیروهای مسلح این کشور درود می‌فرستیم؛ کسانی که زمانی که جهان فلسطین، لبنان و محور مقاومت را رها کرده بود، در کنار آنان ایستادند، با وجود همه دشواری‌ها و شرایط سختشان. آنان مردمانی شریف‌اند و می‌دانند حق کجاست.

همچنین درود به ملت عراق، مرجعیت، حشد الشعبی، مردم و دولت این کشور؛ زیرا از ما حمایت کردند، یاری رساندند و در کنار ما بودند.

در نهایت، صاحبان حق پیروز خواهند شد و ما همچنان با این شعار باقی خواهیم ماند: «هیهات منا الذلة».

السلام علی الحسین، وعلی علی بن الحسین، وعلی أولاد الحسین، وعلی أصحاب الحسین، والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته.

و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha