جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
آیت الله العظمی نوری همدانی

حضرت آیت‌الله نوری همدانی قیام 19دی را تجلی اراده ملی دانستند و گفتند: 19دی تجلی اراده ملی در نهضت انقلاب اسلامی و بصیرت مردم قم در شکل گیری آن بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه معظم له امروز(18دی) در آغازدرس خارج فقه خود که درمسجد اعظم برگزار شد، بااشاره به واقعه  «19 دی »اظهاراشت:سالروز واقعه خونین قیام مردم قم در 19دی سال 1356 روز ماندگار در نهضت امام(ره) و انقلاب اسلامی است.

ایشان  با اشاره به جزئیات قیام خونین 19 دی افزودند: قیام مردم قم و روحانیون به جهت درج مقاله ای توهین آمیز  در روزنامه اطلاعات؛  با تحصن در بیوت مراجع آغاز شد.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) ادامه دادند: مردم قم  به خوبی از امتحان بزرگ انقلاب سربلند برآمدند ، همانطوری که امام صادق(ع) در  روایتی به اهل قم سلام می‌دهند.

این مرجع تقلید با اشاره به آیه  قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى خاطرنشان کرد: امام راحل 28

بار در نوشته ها و سخنرانی های خود با محور قرار دادن این آیه شریفه قیام خود را آغاز کردند.

حضرت آیت الله نوری همدانی قیام نوزده دی را تجلی اراده ملی دانستند و گفتند: 19دی ماه تجلی اراده ملی در نهضت انقلاب اسلامی و بصیرت مردم قم در شکل گیری انقلاب اسلامی است.

حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به نقش دیگر مراجع در پیروزی و شکل گیری انقلاب اسلامی ابراز کردند: مرحوم آیت الله العظمی بروجردی نیز در راه  انقلاب تلاش بسیاری داشتند، ایشان با وجود جایگاه برجسته ای که داشتند مسائل و سؤالات سیاسی را به حضرت امام(ره) ارجاع می دادند و حضرت امام(ره) نیز در آمدن ایشان به شهر مقدس قم نقش اساسی  را ایفا کردند و همواره به آن عالم و مرجع بزرگ احترام می گذاشتند.

حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به تاکیدات حضرت امام(ره) مبنی بر لزوم توجه به دو مقوله فرهنگ و جهاد، یادآورشد: ما به عنوان طلاب حوزه علمیه باید همواره به دو بال فرهنگ و جهاد مجهز باشیم.

انتهای پیام 16/313

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha