جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 276189
۱۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۰:۳۱

يك پژوهشگر مسلمان آرژانتيني تصريح كرد: گرايش مردم آمریکای لاتین به اسلام، از آثار و برکات مهم پیروزی انقلاب اسلامي ايران می باشد.

به گزارش سرويس استان هاي مركز خبر حوزه، دکتر سهيل اسعد طی سخنانی در جمع طلاب مدرسه علميه امام محمدباقر (ع) مشهد، به كشور آرژانتين و ويژگي هاي خاص آن اشاره کرد و گفت: منطقه آمريكاي لاتين به منطقه ضد استعمار معروف شده و حركت‌ها و جنبش‌هاي اجتماعي گوناگوني را براي حقوق بشر در اين منطقه ايجاد نموده است.

وی با بيان اين كه حدود 150 سال پيش عده‌اي از مسلمانان از كشورهايي مانند لبنان، سوريه، فلسطين، اردن و مصر به مناطق مختلف آمريكاي لاتين مهاجرت كرده اند، گفت: به همين خاطر بيشتر مسلمانان مهاجر بوده‌اند و ازدواج‌هاي مسلمانان با غير مسلمانان، موجب كمرنگ شدن اسلام در ميان مسلمانان شد و پس از چند سال، برخي از اين مهاجران، به دلايل مختلف مسيحي شده و يا اسلام كم رنگي داشته اند؛ متاسفانه در اين دوران به مسأله حج، امامت، اصول و فروع دين اسلام توجه نمي شد.

اين محقق و مبلغ حوزوي همچنین با بيان اين كه قبل از پيروزي انقلاب اسلامي، مسجدی در آمريكاي لاتين وجود نداشته است، گفت: در سراسر آرژانتين در آن ایام با 40 ميليون جمعيت و 2ميليون و 750 هزار كيلومتر مربع مساحت، فقط 2 نفر، قرائت قرآن را ياد می‌دانسته اند.

وی اضافه كرد: تنها ارتباط مسلمانان آرژانتين با قرآن، بوسيدن آن قبل از خواب بود.

* حرکت جدید در آرژانتین بعد از پیروزی انقلاب اسلامی

پروفسور اسعد، در ادامه به پيروزي انقلاب اسلامي در سال 1979 ميلادي و حضور تعدادي از روحانيون از سوي امام خميني (ره) در آمريكاي لاتين اشاره و خاطرنشان كرد: يكي از اين روحانيون اعزام شده، در آرژانتين به تأسيس مسجد پرداخت و حدود 1500كتاب به زبان اسپانيولي ترجمه كرد كه موجب ايجاد حركتي جديد و تحولي عميق در جامعه اسلامي اين كشور شد.

وی از وضع امروز مسلمانان در آرژانتين گفت و ابرازداشت: امروزه قرآن كريم توسط جوانان ترجمه مي‌شود و قاريان بين المللي خوبي تربيت يافته اند.

این اندیشمند مسلمان آرژانتینی همچنین با اشاره به قرائت قرآن كريم در كليساها، دانشگاه‌ها، مدارس و رسانه‌هاي عمومي آرژانتين بیان داشت: قرائت اين كتاب آسماني مورد استقبال غير مسلمانان هم قرار گرفته است.

وی از فعاليت 25 مركز اسلامي با رويكرد مطالعاتي و پژوهشي اهل بيت (عليهمالسلام) در آمريكاي لاتين خبر داد و گفت: اكثر مديران و مسئولان اين مراكز، بومي امريكاي لاتين هستند.

* بیان یک حدیث، استاد فلسفه را شیعه کرد

وي فرهنگ اهل بيت (ع) در تمام دنيا را انقلاب معنوي در قلوب انسان ها عنوان كرد و با اشاره به خاطره خود در يكي از دانشگاه‌هاي كلمبيا و سخنراني درباره فلسفه اسلامي و بيان حديث «الهي ما عبدتك خوفاً من نارك و ... وجدتك اهلا للعبادة ...»، ابرازداشت: همين حديث كه درباره انواع عبادات است، موجب شد كه يكي از اساتيد فلاسفه حاضر در اين جلسه به تحقيق بپردازد و به اين نتيجه برسد كه اين حديث همان آزادي در عين بندگي خداوند است بر خلاف ساير مكاتب و اديان كه اين دو را با هم جمع نكرده اند؛ اين حديث موجب شيعه شدن آن استاد دانشگاه شد.

اين محقق آرژانتيني با اشاره به نمونه‌هاي ديگري از گرايش افراد مختلف آمريكاي لاتين به اسلام و تشيع در كوبا، بوليوي و ...، افزود: اهل بيت (ع) باعث بركات زيادي در قلوب مردم مي‌شوند.

وي در ادامه درباره مديريت قوي تبليغ و نيازسنجي‌ها و توجه به سلاح علم وفرهنگ، اظهارداشت: بايد مديريت تبليغ را به گونه‌اي انجام داد كه نيازهاي جوامع مختلف را پاسخ دهد.

سهیل اسعد، خوب درس‌خواندن و عالم بودن را نخستين شرط در تبليغ دين دانست و آن را مورد اهتمام عالمان و بزرگان ديني عنوان و خاطرنشان كرد: اميرالمومنين (ع) تعلم، عمل و نشر علم را مورد تأكيد قرار داده اند.

وي با بيان اين كه آشنايي با فرهنگ‌ها، زبان‌ها، روش‌هاي تبليغ، آگاهي،تبعيت و پيروي به عنوان سرباز امام زمان (عج) در تبليغ مورداهتمام قرار گيرد، ابرازداشت: اين گونه طلبگي بسيار خوب، مؤثر و مفيد است.

اين محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین با اشاره به اين كه رسانه و فضاي مجازي مي‌تواند در تبليغ دين به خوبي نقش داشته باشد، گفت: روش سنتي تبليغي حوزه‌هاي علميه نيز بايد باشد؛ البته بايد به ياد داشت كه هر سخني كه مخاطب را به فطرتش متوجه سازد، تأثيرگذار است.

* فعالیت 5 هزار آئین و مکتب در آرژانتین

وي به فعاليت پنج هزار دين و مذهب مکتب مختلف در آرژانتين اشاره و خاطرنشان كرد: متأسفانه در اين كشور، پروتستان، هندوئيزم، بودائيزم، وهابيت، بهائيت و ... بااستفاده از منابع مالي زياد به تبليغ در مدارس و دانشگاه‌ها مي‌پردازند.

سهیل اسعد، با توصيه به اين مطلب كه كتاب‌هايي مانند كتب شهيد مطهري و آیت‌الله مصباح يزدي براي تبليغ مورد استفاده قرار گيرد، اظهارداشت: رشد انقلاب در رسانه ها و ماهواره به كندي پيش رفته و بر خلاف آن، ديپلماسي، مباحث اقتصادي، بحث جهاد و... در جمهوري اسلامي ايران رشد و نفوذ زيادي داشته است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha