یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 307767
۲۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۳

سیاه‌نمایی که علیه تشیع و اسلام شده است، در کلمبیا زیاد است و لذا صدای مسلمانان شنیده نمی‌شود. به خاطر تبلیغات، دید دانشجویان درباره اسلام بسته است، اما روشن هستند و با فعالیت، نظرشان عوض می‏شود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، انچه در پی می‌آید اظهارات حجت‏الاسلام والمسلمین شکفته، کارشناس مسائل آمریکای لاتین است که طی نشستی به همت پژوهشکده مطالعات منطقه‏ای پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی ابراز داشته است:

* اوضاع فرهنگی، اجتماعی و سیاسی

در کلمبیا قانون فضای باز فرهنگی است. حضور ما در کلمبیا خیلی کمرنگ است.  در کلمبیا زن در مشاغل سخت هم حضور دارند مثلا مکانیکی و صاف‌کاری. کاپیتالیسم در کلمبیا جدی است. تمام سرمایه‌های کلان مال یهودی‌ها یا خارجی است و غالب جوانان کارمندان آنها هستند. حقوق‌شان هر 15 روز به آنها داده می‌شد. هم این که زود پول خرج می‌کردند و هم اینکه هزینه‌های آنجا خیلی بالاست. ساعت 8 شب همه مغازه‌ها بسته می‌شد. از باب اینکه می‌ترسیدند و امنیت کم است.

رسانه دست صهیونیسم است. (خصوصاً روزنامه ال اس پک تدو) ادبیات روزنامه‌ها درباره ایران، مغرضانه است. شاید بتوان گفت سیستم آنجا آمریکایی اداره می شود. نظم عمومی در کلمبیا بهتر از ونزوئلا است. اما دولت، آمریکایی است.

اوضاع دانشگاه‌ها باز است. دانشگاه‌های اصلی را آمریکایی‌ها کنترل می‌کنند. از لحاظ ایدئولوژی‌ها باز هستند. در دانشگاه‌ها در بحث سیاسی، چپ‌ها‌ فعال هستند.

* اوضاع دینی

مسیحیت خیلی کار کرده است. برای سنین مختلف کتاب و محصول فرهنگی دارند. کلیساها هر کدام ساز خودش می‌زدند و به نظر می رسد آنها می‌خواهند قدرت داشته باشند. لذا نه رد می‌کردند و نه تأیید. قانون به صورت شعاری، از فعالیت‌های دینی استقبال می‌کند. اما در عمل اینگونه نیست.

بهایی‌ها از حدود 50 سال است که دارند آنجا فعالیت می‌کند. در کاستاریکا خیلی فعال‌اند. در آمریکای لاتین، فرقه‌های خرافه بیش از 3 هزار تا بود. جاهای خاصی داشتند و مراکز جادوگری هم فعال هستند که متاسفانه برخی شان، تشابه اسمی نزدیکی با اسامی اسلامی داشتند مثلاً‌یک مرکز اسمش مأموما (Mahmuma) است.

* اوضاع مسلمانان

سیاه‌نمایی که علیه تشیع و اسلام شده است، در کلمبیا زیاد است و لذا صدای مسلمانان شنیده نمی‌شود. به خاطر تبلیغات، دید دانشجویان درباره اسلام بسته است، اما روشن هستند و با فعالیت، نظرشان عوض می‏شود.

9-8 مرکز اسلامی در پایتخت است: یک مرکز وهابی دارند. مصر و تونس هر کدام یک مرکز داشتند. هیچ کدام در فضای علمی حرکت نمی‌کنند. ترک‌ها خوب فعالیت می‌کنند. کرسی زبان ترکی در دانشگاه‌ها راه انداختند. در ایام عید قربان، تعدادی از شخصیت‌های موثر و جوان را به ترکیه بردند و آنها هم از فضای ترکیه متأثر شدند؛ چراکه مردم غالباً گوشت قربانی را فقرا می دادند و همین باعث تعجب آنها شد.

بحث مالی و شغلی مسلمانان یک بحث جدی است در تهیه غذای حلال مشکل دارند. اما مشکل این است که گوشت حلال قیمت بالاتری دارد. مشکل تهیه غذا و گوشت حلال و ذبح شرعی وجود دارد. بسیاری از مسلمانان، صرفاً مسلمان هستند و لذا از لحاظ اخلاقی و اجتماعی مشکل دارند و همین باعث تبلیغ منفی برای اسلام شده است. یک مشکلات جدی در بین مسلمانان، تفرقه و عدم اتحاد و وجود اختلافات بین آنهاست.

* فرصت ها و پیشنهادات

کار پژوهشی خصوصاً کار در عرصه بین الملل و منطقه آمریکای لاتین احتیاج به شناخت بیشتر دارد و باید فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی ما در عرصه بین الملل آسیب‌شناسی شود. از سویی باید روی زیر ساخت‌های فعالیتها بیشتر دقت شود. باید ارتباطات دانشگاهی ما با امریکای لاتینی ها بیشتر شود و اساتید و دانشجویان و شخصیت های فرهنگی و علمی باید با هم بیشتر مرادوه داشته باشند تا شاهد همکاریهای خوبی در این خصوص باشیم. علیرغم برخی فعالیتها، ما کمبود کتاب در معرفی خودمان به زبان اسپانیولی داریم و تعداد و تنوع این کتابهای منتشر شده از سوی ایران، باید بسیار بیشتر از وضعیت فعلی باشد.

خاطر نشان می شود کلمبیا شمال‌غربی‌ترین کشور آمریکای جنوبی و همسایه برزیل، اکوادور، پرو و پاناما است که از لحاظ وسعت چهارمین کشور بزرگ آمریکای جنوبی (بعد از برزیل و آرژانتین و پرو) و از لحاظ جمعیت، بعد از برزیل دارای بیشترین جمعیت در بین کشورهای این منطقه است. اغلب مردم این کشور در یک سوم کوهستانی کشور یعنی جایی که بوگوتا پایتخت کلمبیا و سایر شهرهای بزرگ آن قرار دارند زندگی می‌کنند. از مشکلات حاضر کلمبیا شورش‌ها و اعتراضات کوچک، درگیری‌های مسلحانه با حضور گروه‌های شورشی و چریکی مانند فارک و ELN، جنگجویان شبه نظامی و قاچاقچیان مواد مخدر و... را می‌توان نام برد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha