یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 312359
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

چهل و سومین شماره دو ماهنامه علمی، فرهنگی و اجتماعی زنان به همت دفتر مطالعات و تحقیقات زنان با عنوان حوراء منتشر شد.

 به گزارش سرویس علمی و فرهنگی خبرگزاری حوزه، پرونده ویژه این شماره از مجله حوراء درباره تفکیک فضاهای آموزشی است که با تأکید بر  مسئله جنسیت گردآوری شده است.

در این پرونده موضوع تفکیک فضاهای آموزشی از منظرهای مختلف که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد با توجه به زمینه ها و متغیرهای دخیل در این موضوع مورد تحلیل و واشکافی قرارگرفته است.

موضوع تفکیک فضاهای آموزشی در این شماره از مجله حوراء از دو زاویه مدیریتی و کار‌شناسی مورد بررسی قرارگرفته و از زاویة کار‌شناسی با رویکردی مسئله‌شناسانه به بحث و بررسی درباب این موضوع حساس و مهم و دیرپای نظام فرهنگی و آموزشی کشور ما پرداخته است.

 بخش نگاه ویژه به تبیین نگاه مدیریتی به این مسئله پرداخته و نکاتی را در حوزه مسئله تفکیک جنسیتی در مراکز تحصیلی و آموزشی مورد تحلیل و بررسی قرارداده است. نکاتی همچون اینکه صرف نظر از درستی یا نادرستی مصوبات قانونی کشور در موضوع تفکیک فضاهای تحصیلی، آیا مدیران ذی‌ربط و نمایندگان مجلس موضع یکدست و درستی نسبت به اجرایی شدن این مصوبه داشته‌اند؟ و آیا از ظرفیت‌های مدیریتی و قانونی خود برای تحقق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی به درستی استفاده کرده‌اند؟

از بخش های دیگر این شماره مصاحبه با حجت‌الاسلام حسین بستان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، پیرامون «سنجش سیستم آموزشی‌ با هدف و ارزش‌های خود» و دکتر سعید معیدفر با عنوان «تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها» است که بخش گفتگوی این شماره را به خود اختصاص داده است.

ضمن آنکه در شماره جدید مجله حوراء گزارشی هایی نیز از کتاب «مسئله حجاب در جمهوری اسلامی»؛ هم‌اندیشی علمی «اقتصاد و جنسیت»؛ نشست علمی «الهیات جنسیتی» و همایش «تداخل اشتغال و تربیت در هامبورگ آلمان» به چاپ رسیده است و همچنین کتاب های «مسئله حجاب در جمهوری اسلامی» و «مسئله حجاب در غرب» معرفی و در بخش واژه‌نامه به تحلیل و بررسی «آموزش تک جنسیتی» توجه شده وتبیین گردیده است.

 «آموزش و جنسیت در کشورهای اروپایی» نوشته معصومه جیریایی شراهی و ترجمه «نظریه گفتمان به مثابه نظریه‌های جنسیت» از دیگر مقالات منتشر شده در این شماره‌ از مجله دفتر مطالعات وتحقیقات زنان است.

دو ماهنامه علمی، فرهنگی و اجتماعی زنان توسط دفتر مطالعات و تحقیقات زنان  و به سردبیری فاطمه قاسم پور منتشر شده است.

علاقمندان می توانند با شماره  02177625070 تماس گرفته  یا به سایت دفتر مطالعات وتحقیقات زنان www. wrc. ir مراجعه کرده و یا به نشانی الکترونیکی www.womenrc.ir  مراجعه نمایند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha