یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024

بزرگترین لذت خبرنگاران موثر بودن کارها و آثار آنها در حل مشکلات مردم در حوزه های مختلف است و این نوع لذت برای او با هیچ نوع بحث مادی قابل قیاس نیست و باعث شادی و غرور در خبرنگار می شود و همین نوع لذت است که باعث می شود خبرنگاران به ادامه فعالیت خویش دلگرم شوند.

حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالباقی اسحاقی در گفتگوی ویژه با خبرنگار خبرگزاری حوزه درگیلان، با اشاره به  نامگذاری17 مرداد ماه  به عنوان روز خبرنگار، گفت : تا فردی وارد حوزه خبرنگاری و خبر رسانی نشود هرگز نمی تواند سختی های این قشر را تصور کند .

   وی با بیان اینکه روز خبرنگار باید نمادی برای تقدیر از خدمات و تلاش های خبرنگاران باشد، ادامه داد: این تقدیر نباید به صرف برگزاری یک مراسم باشد بلکه تقدیر واقعی از خبرنگاران زمانی تحقق می یابد که مدیران ارشد کشور به جایگاه و میزان تاثیرگذاری خبرنگاران بر روند امور مختلف  توجه جدی نمایند .

رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات استان گیلان روز خبرنگار را روز تجلیل از کسانی دانست که بدون هیچ ادعایی با تحمل سختی ها در عرصه خبر رسانی گام می گذارند و سعی می کنند وظایف خویش را به نحو احسن برای آبادانی جامعه خویش انجام دهند و این در حالی است که خبرنگاران کمترین درآمد و بیشترین گرفتاری ها را از نظر مسائل مادی دارند.

 این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه علی رغم شعارها و قول های مسئولین در طول سال های گذشته مبنی بر نگاه ویژه به حوزه خبر رسانی و مطبوعات، متاسفانه مسئولین تاکنون کارچندانی در جهت برطرف کردن مشکلات و چالش های پیش روی خبرنگاران و اصحاب رسانه انجام نداده اند که این مسئله در کل به ضرر جامعه است.

 شغلی سخت و زیان آور

 وی با تصریح بر این مطلب که برای خبرنگاران وقوع یک رویداد مهمترین چیز است، افزود: تا کسی وارد حوزه خبرنگاری و خبر رسانی نشود هرگز نمی تواند سختی های این قشر را تصور کند به همین دلیل است که خبرنگاری از جمله مشاغل سخت و زیان آور شناخته شده است که البته با وجود اینکه قرار بر این بود که در این جهت قوانینی تصویب شود ولی تاکنون اقدامی نشده است.

 حجت الاسلام والمسلمین اسحاقی اظهار داشت: یک خبرنگار ممکن است در جریان اطلاع رسانی دچار احساسات شود و به همراه مطالب خویش احساساتش را نیز منتقل کند که این مورد یک امر طبیعی است چون به هر حال خبرنگار یک انسان است هر چند که امکان خطا در این احساسات نیز وجود داشته باشد.

 خبرنگار واقع بین باشد

وی ادامه داد: یک خبرنگار گاهی ممکن است به رغم میل باطنی خویش به دلیل مشکلات حرفه ای، مادی، اجبار، مصلحت اندیشی و یا عافیت اندیشی از واقعیت ها چشم پوشی کند که این مورد نیز به ضرر جامعه است.

 رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات استان گیلان بزرگترین لذت خبرنگاران را موثر بودن کارها و آثار آنها در حل مشکلات مردم در حوزه های مختلف دانست و گفت: این نوع لذت با هیچ نوع بحث مادی قابل قیاس نیست و باعث شادی و غرور در خبرنگار می شود و اتفاقا همین نوع لذت است که باعث می شود خبرنگاران به ادامه فعالیت خویش دلگرم شوند.

 وی خبرنگاری را راهی بسیار دشوار توصیف کرد که نیازمند عشق، صبر، پایمردی و قناعت در زندگی است.

 حجت الاسلام والمسلمین اسحاقی با اشاره به اینکه تعداد فراوان و بی شمار نشریات با هر نوع طرز فکر و نگرش در جامعه نه تنها یک نقطه قوت نیست بلکه نوعی نقیصه است، تاکید کرد: اصولا ما دو نوع سانسور داریم که در نوع اول آن به یک جریانی اجازه صحبت و بیان دیدگاه داده نمی شود و در نوع دوم، آنقدر تعداد نشریات و رسانه ها زیاد می شود که کسی در این میان دیده نمی شود و امروز مسئولان امر بدون توجه به این مشکل و اینکه وجود یک رسانه در جامعه مفید است یا خیر، برای آن رسانه مجوز صادر می کنند.

 خبرنگاری، مسیری به ظاهر هموار

این استاد  حوزه علمیه با تاکید براینکه یک خبرنگار گاهی برای دستیابی به واقعیت ناچار است که سختی های زیادی را تحمل کند، افزود: در واقع خبرنگاری، مسیری به ظاهر هموار و پیشه ای است به ظاهر جذاب که تنها بعد از ورود به آن چالش های پیدا و پنهان آن نمایان می شود.

  وی با اشاره به اینکه یک خبرنگار باید همیشه اهل مطالعه و تحقیق باشد، گفت: ارائه یک تحلیل دقیق و کارشناسانه از سوی خبرنگار از رویدادهای اجتماعی و سیاسی منوط به میزان مطالعه وی در حوزه های مربوطه می باشد.

خبرنگار متعهد دشمن شناس است 

 حجت الاسلام والمسلین اسحاقی با بیان اینکه رمز موفقیت یک خبرنگار این است که راستگویی، امانت داری و  واقع بینی را اساس کار خویش قرار دهد، افزود:  گاهی خبرنگاران در انجام رسالت خویش به دلیل بعضی از مسائل دچار تناقض می شوند که به همین دلیل خبرنگاری از پر تنش ترین شغل ها در جامعه است.

 وی تاکید کرد: خبرنگار متعهد، خبرنگاری است که دشمن شناس باشد و با ترفندهای مختلف دشمنان فرهنگی کشور و ملت آشنا باشند نه اینکه خود در زمین دشمن بازی کند و القائات آنان را به زبان فارسی به مردم منتقل کند.

این استاد حوزه در توصیف سایر ویژگی های یک خبرنگار موفق، خاطرنشان کرد: خبرنگار موفق در عین اینکه یک سیاستمدار واقع بین و یک اقتصاد دان کارکشته و یک مدیر جامع نگر است  اما در ظاهر امر هیچ پست و مسئولیتی منتسب به وی نیست.

 حجت الاسلام والمسلین اسحاقی افزود: در حقیقت همواره به دلیل آشنایی و تسلط یک خبرنگار از زیر و بم فعالیت ها و برنامه های مسئولین استانی و کشوری،  گزارش های وی مورد توجه و دقت قرار می گیرد.

 وی با اشاره به اینکه امروز بحث خبر همچون یک اتاق شیشه ای است که انسان از داخل آن اطراف خویش را به راحتی از زوایای مختلف رصد می کند، گفت: این مسئله سبب می شود تا خبرنگاران از سایر اقشار مردم به اطلاعات بیشتری دسترسی داشته باشند.

نقش رسانه در جهت بیداری اسلامی

رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات گیلان باشاره به نقش رسانه های کشورهای منطقه در جریان بیداری اسلامی، گفت: رسانه ها و خبرنگاران هم در جهت بیداری اسلامی هم در شکست های مربوط به آن نقش بسیار عمده ای ایفا کرده اند.

 حجت الاسلام والمسلین اسحاقی افزود: در سوریه عملکرد بد رسانه های گروهی و وابسته به غرب و کشورهای عربی سبب شده تا این مقدار در سوریه شاهد فجایع انسانی و پدیده شوم تروریسم باشیم که این مطلب در مورد بحرین، مصر و فلسطین نیز مصداق دارد.

 مسئولین درصدد رفع مشکلات خبرنگاران باشند

وی با تصریح بر این مطلب که جامعه ای می تواند پویا و سرزنده باشد که خبرنگارانش نیز چنین ویژگی ای داشته باشند افزود: اگر خبرنگار نشاط نداشته باشد و با مشکلات مختلف دست و پنجه نرم کنند همین روحیه ناراحتی و افسردگی به جامعه نیز منتقل می شود که جا دارد مسئولین درصدد رفع مشکلات خبرنگاران اقدامات جدی از خود نشان دهند.

 مدیر مدرسه عالی نائب الصدر رشت گفت: هر منطقه ای که چه پیش و چه پس از انقلاب پیشرفت کرده به نوعی مدیون رسانه های موجود در همان منطقه بوده و این موضوع به این دلیل است که خبرنگاران می توانند با انتقال گلایه ها و انتقادات خود مسئولین را از اشتباهات خویش آگاه کنند و این جز با همدلی و درک مسئولین از جایگاه خبرنگاران امکان ندارد.

 وی در پایان با اشاره به اهمیت توجه بیشتر بر فعالیت رسانه های مجازی، تصریح کرد: تاکید بر رسانه های مجازی و تقویت آن از ضرورت های امروز جامعه است زیرا ما کم کم شاهدیم که در ادارات و سازمان ها با شعار دولت الکترونیک، نقش کاغذ کم می شود. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha