یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
کد خبر: 331479
۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۳
dd

مراسم بيست و پنجمين سالگرد ارتحال ملکوتي حضرت امام خميني(ره) بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران در بيروت پايتخت لبنان برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، اين مراسم که در « قصر يونسکو» برگزار شد ؛ مورد استقبال گسترده مردمي و شخصيت هاي لبناني و فلسطيني و سفرا و نمايندگان سياسي و وابستگان کشورهاي مختلف قرار گرفت.

* شخصیت هایی که در مراسم بزرگداشت امام شرکت کردند

در اين مراسم شخصيت هاي سياسي، فرهنگي ، مذهبي همه طوايف لبنان، نظامي ، ديپلماتيک، حزبي ، ملي ، اجتماعي و فرهنگی از جمله شيخ « نعيم قاسم » معاون دبيرکل حزب الله، شيخ « ماهرحمود» ازعلماي برجسته اهل سنت لبنان ، پدر « سيدحسن نصرالله» دبيرکل حزب الله و جمعي از نمايندگان کنوني مجلس و وزيران سابق شرکت کردند.

فرستادگان « نبيه بري» رييس مجلس ، « امين الجميل» رييس حزب الکتائب، « اميل لحود» رييس جمهور اسبق، شيخ « محمد رشيد قباني» مفتي کل ، شيخ «نعيم حسن» شيخ عقل طايفه دروزي، « جان قهوجي» فرمانده ارتش، حاج حامد خفاف سخنگوی آیت‌الله سیستانی « آرام اول کشيشيان» رهبر ارامنه و نماينده مديرکل امنيت عمومي لبنان هم در اين مراسم شرکت کردند.

آيت الله « محسن اراکي» دبيرکل مجمع تقريب بين مذاهب اسلامي نیز که به لبنان سفر کرده است، در اين مراسم حاضر شد.

ايرانيان مقيم لبنان و کارکنان سازمان ها و موسسات ايراني فعال در لبنان نيز در اين مراسم شرکت کردند.

اين مراسم با تلاوت آياتي از کلام الله مجيد آغاز شد و سپس سرودهاي ملي ايران و لبنان نواخته شد و درادامه فيلمي کوتاه از زندگي حضرت امام خميني(ره) پخش شد.

* ایران در کنار مستضعفان و در برابر صهیونیستهاست

در ادامه مراسم ،« غضنفر رکن آبادي » سفير سابق جمهوري اسلامي ايران در لبنان طي سخناني گفت : 25 سال است که مراسم ارتحال حضرت امام خميني (ره) برگزار مي شود و امسال نيز دولت جمهوري اسلامي ايران در سايه رهبري حکيمانه حضرت امام سيد علي خامنه اي و رياست جمهوري دکتر « حسن روحاني» و با تکيه بر ملت مقتدر خود اين مراسم را برگزار کرد.

وي گفت که دولت مستقل و آزاد ايران که داراي رويکردي بلند و درخشان و ديدگاهي واضح براي حل مسائل پيچيده بين المللي است، آماده همکاري و گفت وگو در همه زمينه ها است.

رکن آبادي افزود: جمهوري اسلامي ايران در کنار جبهه مستضعفان جهان و ملت هاي آزاده از جمله ملت مقاوم فلسطين و ملت ، دولت و مقاومت لبنان در رويارويي با دشمن صهيونيستي ايستاده است.

* پیام جمهوری اسلامی ایران به همه جهان

وي اضافه کرد: امروز پيام جمهوري اسلامي ايران براي همه جهان روشن است و آن پيام محبت و صلح ، گفت وگو ، اقامه عدل در جهان و مخالفت با هرگونه سلطه گري و اشغالگري است.

رکن آبادي که ماموريت ديپلماتيکش در لبنان پايان يافته است در خاتمه سخنان خود از ملت و دولت لبنان خداحافظي کرد.

* ارامنه با آرامش در جمهوری اسلامی زندگی می کنند

در ادامه مراسم « کيغام خاچاريان» پيام « آرام اول کشيشيان» رهبر ارامنه را قرائت کرد.

در اين پيام آمده است که تاريخ شاهد موفقيت ها و پيروزهاي بزرگ است که مردم با ايمان و داراي رويکردهاي خارق العاده خلق کرده اند و اکنون در مراسم مردي بزرگ همچون امام خميني (ره) شرکت کرده ايم.

« 35 سال از انقلاب اسلامي در ايران مي گذرد اما همچنان امام خميني حاضر و ناظر هستند و انقلاب تاريخي او مولودي بزرگ به نام جمهوري اسلامي ايران داشت».

در ادامه اين پيام با بيان اينکه « جمهوري اسلامي ، ميراث امام خميني و پيام انقلاب اسلامي است »، آمده است که « نمي توان يک کشورپاک و سالم بنا کرد مگر اينکه بر اصول اساسي اخلاق تکيه کرد و ما اطمينان کامل داريم که پيام انقلاب اسلامي به رهبري امام خميني بازگشت جامعه ما به ارزش هاي انساني و معنوي بود.

آرام اول کشيشيان در اين پيام تاکيد کرده است: ملت ارامنه که ريشه در تاريخ ايران دارد و با دويست هزار جمعيت در سه مرکز مذهبي در تهران، اصفهان وتبريز در سايه دولت اسلامي ايران زندگي مي کند.

« خوشحال مي شوم که در مراسم سالگرد ارتحال امام خميني اعلام کنم که ارامنه در ايران اسلامي با انسجام و آرامش در جمهوري اسلامي ايران زندگي مي کنند و امروز مشارکتي کامل و فعال و در مجلس شوراي اسلامي دو نماينده دارند».

در بخش ديگري از اين پيام آمده است: ارامنه ايران نقشي فعال در شکوفايي اقتصادي و امور فرهنگي و اجتماعي جمهوري اسلامي ايران دارند.

* معاون دبيرکل حزب الله: امام خميني مصداق واقعي نام « روح الله»است

حجت الاسلام والمسلمین شيخ « نعيم قاسم» معاون دبيرکل حزب الله لبنان هم در این مراسم با اشاره به صفات و ويژگي هاي بزرگ فقهي، علمي، سياسي ،عرفاني ، شجاعت، اسلام شناسي و خداترسي بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران تاکيد کرد که حضرت امام خميني (ره) و ولي فقيه زمان مصداق واقعي نام خودشان « روح الله» هستند.

شيخ نعيم قاسم با بيان اين که حضرت امام در طول زندگي پربارشان به موفقيت هاي بزرگي دست يافتند، گفت يکي از مهمترين اين موفقيت ها، کمک به بروز اسلام اصيل و ناب محمدي بود که پاسخگوي نيازهاي زمان و زندگي عصر کنوني است.

امام جمعه اهل سنت صیدا: امام خميني، الگوي جهاني است

در ادامه اين مراسم شيخ « ماهر حمود» از علماي برجسته اهل سنت لبنان و امام جمعه و جماعت مسجد القدس شهر صيدا در جنوب لبنان با اشاره به موفقيت هايي که حضرت امام خميني براي جهان اسلام و عرب به ارمغان آوردند و از جمله تاثيرات انديشه ايشان در ميان مردم لبنان ، گفت: اگر شيعه از رهبري امام خميني برخوردار شد، اهل سنت هم منتظر است تا رهبري همچون خميني امور آنها را سازماندهي کند.

وي از امام خميني به عنوان الگويي جهاني ياد و تاکيد کرد که ايشان قطب نماي جهان اسلام و عرب را از مسير اشتباه برگرداندند و به سوي قدس شريف اولين قبله مسلمانان تنظيم کردند.

شيخ حمود همچنين با حمايت از مقاومت ضد صهيونيستي و رويارويي مقاومت با تروريست هاي تکفيري ابراز اميدواري کرد که محور مقاومت در سوريه به پيروزي برسد و بحران اين کشور بزودي حل شود.

اين عالم برجسته اهل تسنن لبنان از تصميم دولت لبنان براي تحت فشار قرار دادن پناهجويان سوري انتقاد کرد و گفت که اين تصميم سياسي بود تا سوري هاي مقيم لبنان نتوانند در انتخابات رياست جمهوري کشورشان شرکت کنند. وي از « مروان شربل» وزير سابق کشور لبنان که در مراسم حاضر بود ، سئوال کرد که آيا اگر همچنان وزير کشور بوديد، چنين دستور مي داديد؟

* پيام نائب رييس مجلس اعلاي اسلامي شيعه لبنان

در ادامه مراسم ، حجت الاسلام شيخ « احمد قبلان» رئیس دارالفتاء جعفری لبنان پيام آیت الله شيخ عبدالامير قبلان نائب رييس مجلس اعلاي اسلامي شيعه لبنان به مناسبت ارتحال حضرت امام خميني (ره) را قرائت کرد.

در اين پيام با تجليل از تلاش ها و دورانديشي حضرت امام خميني (ره) که به ايران نقشي بزرگ براي حفظ قدس شريف داد، با اظهار تاسف از اقدامات برخي کشورهاي عربي ، آمده است که امام خميني انديشه نابودي هميشگي اسراييل را مطرح کردند که مقاومت لبنان و فلسطين به نيابت همه عرب ها تحقق آن را برعهده دارند.

در بخش ديگري از اين پيام از « در مقاومت» به عنوان ميراِث گران بهاي امام خميني ياد شده است.

* نبیه بری: ایران از تحریم های ظالمانه عبور کرده است

پايان بخش اين مراسم قرائت پيام « نبيه بري» رييس مجلس نمايندگان لبنان و رييس جنبش امل شيعي لبنان بود که « ايوب حميد» آن را قرائت کرد.

در اين پيام آمده است که با مرور سالها و رسيدن سالگردهاي ارتحال رهبر انقلاب مستضعفان جهان و انقلاب اسلامي ايران و موسس جمهوري اسلامي ايران امام روح الله الموسوي الخميني، حزن و غم از دست دادن اين راد مرد که خسارتي بزرگ بود، ما را مي آزارد.

رييس مجلس لبنان با اشاره به ويژگي هاي امام خميني و تاثيراتي که در جهان ، منطقه و لبنان و فلسطين داشته است، گفت: ايران امروز به فضل تمسک به اصول انقلاب خميني و رهبري رشيد و حکيمانه امام القائد سيد علي خامنه اي و تلاش رياست جمهوري و رياست مجلس شوراي اسلامي و ديگران به حيات خود ادامه مي دهد و به پيروزي دست مي يابد.

در پيام نبيه بري تصريح شد: ايران توانسته است از تحريم هاي ظالمانه عبور کند، به پيشرفت هاي چشمگيري در حوزه هاي صنعتي و ابتکارات علمي درخدمت انسان دست يابد ، قدرت نظامي خود را براي حمايت از انقلاب و موفقيت ها تقويت کند و به حمايت از مقاومت و آزادسازي لبنان و فلسطين و همه قضيه هاي حق ادامه دهد.

وي خاطرنشان کرد: اين موفقيت ها در حالي بوده که دشمنان انقلاب براي مشوش کردن چهره آن و تقويت اين ادعا که ايران اسلامي بزرگترين خطر براي ثبات منطقه و ملت هاي آن است اما چشم خود را بر روي اسراييل دشمن امت عربي واسلامي بسته است.

نبيه بري تصريح کرد: ايران اسلامي برغم همه فشارها و مشکلات از حمايت مقاومت فلسطين در رويارويي با دشمن صهيونيستي، کمک به لبنان و ملت و مقاومت و بازسازي آن کوتاهي نکرده است و امروز هم در کنار سوريه که جنگي ظالمانه بر آن تحميل شده ، ايستاده است.

رييس مجلس لبنان در بخش پاياني پيام خود به مسائل داخلي لبنان از جمله چالش هاي فراروي ان مانند خالي ماندن کرسي رياست جمهوري اشاره کرده و تاکيد کرده است: تمايل زيادي براي انتخاب رييس جمهوري جديد داريم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha