دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
11

از جمله عناوین این شماره «مکتب اسلام» می توان به ممیزی کتاب آری یا نه، امام صادق و مناظره با ملحدان واپسگرا، بررسی ابعاد آموزنده زندگی امام هفتم، روزی رسانی خدا، حضرت یوسف قهرمان بهترین داستان ها، روزه در سفر، نشاط و شادمانی نیاز زندگی، هشدار در مورد موج سوم بیماری ایدز و... اشاره کرد.

خبرگزاری حوزه/ شماره جدید مجله مکتب اسلام مطابق با تیر ماه سال جاری منتشر شد.

در این شماره از این مجله قدیمی و پرسابقه که شماره 638 مسلسل و 4 امسال و در پنجاه و چهارمین سال انتشارش است از مجموعه مطالبی با همان ساختار آشنا و چیدمان همیشگی به چاپ رسیده است که مجموعه ای از معارف اسلامی و آگاهی های فردی و اجتماعی را همراه نوشتارهایی سودمند و اطلاع بخش در بر می گیرد.

از جمله عناوین این شماره می توان به ممیزی کتاب آری یا نه، امام صادق و مناظره با ملحدان واپسگرا، بررسی ابعاد آموزنده زندگی امام هفتم، روزی رسانی خدا، حضرت یوسف قهرمان بهترین داستان ها، پیش به سوی توحید راستین، تونس شمالی ترین کشور آفریقا، روزه در سفر، نشاط و شادمانی نیاز زندگی، هشدار در مورد موج سوم بیماری ایدز و...و بالاخره از گوشه و کنار مطبوعات اشاره کرد.

در نوشتاری به قلم حضرت آیت الله سبحانی با عنوان امام صادق و مناظره با ملحدان واپس گرا ضمن پرداخت به این موضوع و تبیین و تحلیل تاریخی و معرفتی آن اشاره شده است که شکی نیست که اسلام به عقل و خرد بسیار بها داده است و ماده عقل، و مرادفات آن به نام های لب و نهی در قرآن به فراوانی آمده اند ولی باید حدود داوری خرد را روشن ساخت و نمی توان تنها با چراغ عقل راه پرخطر زندگی را پیمود.

در این نوشتار حضرت آیت الله سبحانی با ذکر مصادیقی از مناظرات امام جعفر صادق(ع) با ملحدان و مشرکان ضمن اشاره به نوع ماهیت برخورد دین اسلام و بزرگان آن با این مسئله، به تبیین و تحلیل ویژگی های ساختاری و محتوا و سیره و سلوک این نوع برخورد علمی پرداخته و از همین منظر ورودی مختصر به بحث عقل و میزان دخالتمندی آن در هدایت بشر و نیاز آن به دین و برنامه الهی برای رسیدن انسان به رستگاری کامل در دنیا و عقبی دارد.

اما یکی از مطالب ارزشمند، جذاب و خواندنی این شماره از مجله مکتب اسلام با عنوان ممیزی کتاب آری یا نه به قلم حجت الاسلام و المسلمین پیشوایی به مسئه ممیزی و نیاز به انجام صحیح و معقول و متعادل آن و ضرورت وجود ممیزی برای صیانت از اخلاق و اندیشه صحیح در جامعه پرداخته شده است.

در مطلب دیگری با عنوان «روزی رسانی خدا» به قلم یعقوب جعفری، نویسنده با نگاهی دینی و معرفتی به بحث روزی و روزی رسانی الهی، با عنایت به آیات و روایات، تلاش کرده است تبیین و تحلیلی اعتقادی از این موضوع داشته باشد و آنرا از منظر دستورات دینی و آموزه های معرفتی و عرفانی آیین اسلام مورد توجه و تنبه قرار دهد.

مکتب اسلام به صاحب امتیازی موسسه تعلیماتی و تحقیقاتی امام صادق(ع) و به مدیر مسئولی فرج الله فرج اللهی منتشر می شود.

علاقمندان می توانند با شماره تلفن 02532901280 تماس حاصل نمایند.

*از دشمن شناسی در میدان جنگ نرم تا آغاز سال عارفان در ماهنامه نسیم وحی

شماره شصت و سوم از مجله نسیم وحی ویژه ماه مبارک رمضان منتشر شد.

در این شماره از این مجله قرآنی مطالب متنوعی ذیل عناوین قرآنی اسوه، تبیان، کرام، رشد، مشکات، طوبی، ذکری، بینات و... که متناسب با مضامین هر یک از مطالب انتخاب شده است به زیور طبع آراسته گشته.

مطالب متنوع و جذابی در این شماره از مجله نسیم وحی و در قالبها و موضوعات مختلف به چاپ رسیده است.

از جمله عناوین مطالب این شماره از مجله نسیم وحی می توان به مواردی همچون آغاز سال عارفان، احسان و مهربانی در سیره امام علی، گذری بر فیلم دل شکسته، مصاحبه با نفر اول مسابقات بین المللی حفظ قرآن، فرزندان و روزه داری، کلاس های قرآن  و اخلاق اسلامی، دشمن شناسی و... اشاره نمود.

در این شماره از مجله در حوزه ها و قالبهای مختلف و با مضامین و موضوعات گوناگون می توان نوشتارهای سودمندی را یافت و بر دانش قرآنی و معرفت و بصیرت ایمانی مخاطبان افزود.

بخش اسوه در این شماره با رهنمودهایی از عالمان وارسته مزین گشته و در تبیان، به تفسیر آیات در آینه روایات پرداخته است. راهی به سوی ملکوت، ماجرای من و خدا، سلوک باران و اخلاق سخن و سکوت در اموزه های قرآنی، تبیین شده است.

احکام و پاسخ به شبهات هم در بخش رشد مورد توجه قرارگرفته است.

در بخش مشکات به موضوعاتی نظیر حق الناس، قرآن و تمثیل و ذکرهای زندگی پرداخته شده است.

دشمن شناسی در میدان جنگ نرم و ذکرهای زندگی و بالهای سیر و سلوک از دیگر نوشتارهای این بخش است.

آشنایی با ستاد مدارس موسسه جامعه القران الکریم، تازه های کتاب و ... از جمله دیگر بخشهای نشریه اند.

اما یکی از نوشتارهای جالب توجه این شماره با عنوان «آغاز سال عارفان» نوشتاری است از علامه جوادی آملی به مناسبت ماه مبارک رمضان که در این شماره از نشریه نسیم وحی به چاپ رسیده است.

در این نوشتار موضوع ماه رمضان و جنبه های مختلف معرفتی آن مورد تبیین و تنقیح قرارگرفته است و جوانب مختلف دینی و آیینی و اخلاقی و معنویت زای این ماه خدا و میهمانی معرفتی اهل دین مورد بررسی و تحلیل واقع شده است.

اما یکی از مطالب ارزشمند این شماره گفتاری است از حضرت آیت الله احمد مجتهدی با عنوان «حضور قلب در نماز» که در آن ایشان به موضوع حضور قلب در نماز و خشیت ناشی از درک این موضوع از منظر مفاهیم و معارف قرآنی پرداخته است.

اما یکی از ارزنده ترین و خواندنی ترین نوشتارهای این شماره از مجله نسیم وحی مطلبی است با عنوان «چه کسی شایسته قضاوت و داوری است؟» که در آن موضوع قضاوت و شایستگان این مسند از منظر آیات قران مورد توجه ایشان قرارگرفته است.

نشریه نسیم وحی به صاحب امتیازی جامعه القرآن الکریم و مدیر مسئولی دکتر محمد اسعدی و سردبیری داوود قاسمی منتشر شده است. علاقمندان جهت تهیه نشریه می توانند با قم کدپستی 16947/37156 مکاتبه و یا با شماره تلفن 02537833450 تماس حاصل نمایند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha