جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 339655
۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۷
فصلنامه کلام

هشتادو هشتمین شماره از فصلنامه علمی- پژوهشی «کلام اسلامی» با مقالاتی از محققین و اندیشمندان جهت استفاده علاقمندان به علم کلام منتشر شد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری حوزه، حجج اسلام والمسلمین علی ربانی گلپایگانی و عبدالله مصباحی در مقاله ای با عنوان «چیستی و چرایی عصمت انبیاء علیهم السلام در اندیشه فیلسوفان مسلمان»، آن را به بحث گذاشته اند.

در بخشی از این مقاله آمده است: به اعتقاد فیلسوفان مسلمان، دفتر جان نبی پس از اتصال به عقل فعال، توسط قلم الهی عقل فعال به زیور کلمات تامه الهی آراسته می گردد و وجود نبی از طریق اتصال حضوری با عقل فعال- که گاهی از آن به روح القدس نیز تعبیر می کنند- به حقائق و معارف وحیانی دسترسی پیدا می کند.

روشن است که در چنین ارتباط حضوری، هیچ جایی برای بروز خطا و اشتباه باقی نمی ماند؛ و از آن جا که انبیاء در این اتصال وجودی با عقل فعال، عقل بالفعل و در نتیجه عقل محض می شوند، دیگر قوای نفس آنان از قبیل حسّ و خیال، تابع محض عقل ایشان می گردد و بدین سان راه خطا به حس و خیال انبیاء نیز بسته می شود.

عصمت عملی آن حضرات نیز تابعی از عصمت علمی ایشان به شمار می آید؛ چرا که عصیان آدمی در اثر غلبه قوه شهوت و غضب روی می دهد و انبیاء به خاطر این که به عقل بالفعل و عقل محض راه یافته اند، هیچ جایی برای بروز و ظهور قوای شهوانی و غضبیه آنان باقی نمی ماند.

از این روی عصمت عملی انبیاء نیز در پرتو عصمت علمی ایشان به اثبات می رسد.

دیگر عناوین مقالات ارائه شده در این نشریه شامل: «عبادت و فلسفه خلقت» به قلم آقایان عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی و احمد شجاعی، «نقدی بر نقد قاضی سعید قمی برمحقق طوسی در مساله وجودی یا عدمی بودن شرور» به قلم آقای مهدی نجیبی، «روش کلام عقلی امامیه در عصر حضور» به قلم آقایان غلامرضا رضایی و محمد مهدی عرب محفوظی، «بررسی نظریه تمثیل در زبان دین از منظر علامه طباطبایی و توماس آکوئیناس» به قلم آقایان محمد محمد رضایی، سید علی علم الهدی و ناصر محمدی و خانم مریم شریف پور، «بررسی انتقادی معرفت شناسی هیدگر از منظر فلسفه اسلامی» به قلم آقایان سید محمد حسین متولی امامی و احمد رهدار و «تبیین و نقد پراگماتیسم» به قلم آقایان حسن پناهی آزاد و ولی محمد احمدوند می باشد.

ضمناً چکیده مقالات به زبان عربی در نشریه منتشر شده است.

هشتادو هشتمین شماره از فصلنامه علمی- پژوهشی «کلام اسلامی» به صاحب امتیازی آیت الله العظمی سبحانی، با قیمت 1500 تومان انتشار یافته است.

علاقمندان جهت تهیه فصلنامه و یا کسب اطلاعات بیشتر به نشانی: قم، بلوار امین، کوچه 11، مؤسسه تعلیماتی-تحقیقاتی امام صادق علیه السلام، طبقه 3، دفتر فصلنامه مراجعه کرده و یا با شماره تلفن: 32925152-025 تماس بگیرند؛ در ضمن پایگاه اطلاع رسانی فصلنامه به نشانی:www.Imamsadiq.org  در دسترس عموم قرار دارد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha