سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
رضوی اردکانی

امام جمعه موقت شیراز با اشاره به علل شکل گیری واقعه تلخ کودتای 28 مرداد گفت: کودتای 28 مرداد ثمره اعتماد دولتمردان به دشمن کشور بود.

حجت‌الاسلام سید ابوفاضل رضوی اردکانی، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه در شیراز، با اشاره به شرایط تاریخی که منجر به رویداد کودتای 28 مرداد در سال 32 13شد، اظهار کرد: آن زمان، اوج پیشتازی سلطه آمریکا در خاورمیانه بود و در آن شرایط بود که دولت بریتانیا حضور فیزیکی خود را کم‌رنگ کرد و آمریکا حضور خود را قوت بخشید.

وی افزود: در آن شرایط با توجه به نفرت مردم از امپراطوری بریتانیا هر قدرت و نظام دیگری که حالتی جدید داشت، حمایت مردمی پیدا می‌کرد و در این شرایط برخی عوامل خود را به‌عنوان چهره ملی مطرح کردند.

حجت الاسلام رضوی اردکانی، با بیان اینکه علما و روحانیونی که از غیرت ملی برخوردار بودند، می‌دانستند که آمریکا استعمارگری جدید در منطقه و همانند دولت بریتانیا است، تصریح کرد: آنها دخالت و اعمال نفوذ قدرت‌های خارجی در کشور را مضر برای استقلال کشور معرفی می‌کردند و نسبت به این موضوع هشدار می‌دادند.

امام جمعه موقت شیراز با اشاره به حمایت روحانیون از دکتر مصدق در مبارزه با انگلیس در موضوع ملی شدن صنعت نفت، خاطرنشان کرد: آنچه که به دکتر مصدق وجهه داد، حمایت حوزه علمیه و در رأس آن، حمایت آیت‌الله کاشانی و نیز مبارزاتی بود که دکتر مصدق در مقابله با انگلیس و ملی کردن صنعت نفت داشت و سبب از دست رفتن مهم‌ترین امتیاز بریتانیا در منطقه شد.

حجت الاسلام رضوی اردکانی، با بیان اینکه شکست انگلیس در منطقه به‌دلیل ملی شدن صنعت نفت ایران و از دست رفتن یکی از مهم‌ترین منابع بریتانیا در منطقه خواشایند این امپراطوری نبود، تصریح کرد: استعمارگرانی مثل امپراطور بریتانیا می‌دانست که اگر واقعه‌ای مثل ملی شدن نفت در دیگر مناطق اتفاق افتد سبب از دست رفتن کلیه منافعش در منطقه خواهد شد و لذا به آرامی و در ظاهر از منطقه عقب نشینی کرد.

وی با اشاره به ملی شدن کانال سوئز توسط عبدالناصر در مصر، این اتفاق را دنباله ملی شدن صنعت نفت در ایران دانست و اظهار کرد: سهم روحانیون در در ملی شدن صنعت نفت بسیار زیاد بود و برای نمونه فدائیان اسلام با شناسایی مناسب دشمنان و مهره‌‌های نفوذی و نیز از میان برداشتن آنها از جمله رزم‌آرا سبب حاکم شدن حس قوی ضد انگلیسی در جامعه شدند و در آن فضا و با حمایت آیت الله کاشانی سبب غالب شدن دکتر مصدق در درگیری با بریتانیا شد، در حالی‌که آمریکاییان به‌صورت موزیانه و زیرزمینی به کار مشغول بودند.

نویسنده کتاب مختارنامه گفت: اگر چه انگلیس به ظاهر عقب‌نشینی کرد؛ اما آمریکایی‌ها جایگزین شدند و جبهه ملی و در رأس آنها دکتر مصدق به آنها چراغ سبز نشان دادند حال آنکه این جایگزینی در پس پرده نوعی جابجایی قدرت بود.

عضو جامعه روحانیت مبارز شیراز افزود: علمای اسلام متوجه این تغییرات پشت پرده شدند و اگر چه آیت‌الله کاشانی و نیز فدائیان اسلام به دکتر مصدق اعلام کردند که روی پای خود بایستید و با حمایت ملت امور را پیش ببرید اما دکتر مصدق نه پیام مردم و نه آیت‌الله‌کاشانی توجهی نکرد که آمریکا خطری بدتر از انگلیس است و لذا مغرور شد و به حمایت مردم پشت کرد.

وی، به کنار زدن آیت‌الله کاشانی از صحنه و نیز بی‌توجهی به اخطارهای فدائیان اسلام از سوی دکتر مصدق اشاره و اظهار کرد: این مسائل سبب ایجاد اختلاف بین روحانت و مردم از یک سو و جبهه ملی به رهبری دکتر مصدق از سوی دیگر شد و در این شرایط بود که دشمنان دست به کار شدند.

امام جمعه موقت شیراز با بیان اینکه اختلاف بین مردم و رفع حمایت روحانیون از دکتر مصدق سبب تضعیف دکتر مصدق وجبهه ملی شد، افزود: در این شرایط بود که اردشیر زاهدی که مهره‌ای انگلیسی بود با آمریکا هم‌پیمان شد و با همکاری اشرف پهلوی و با برنامه‌ریزی، کودتایی انجام دادند و ولیعهد را به قدرت رساندند.

وی با اشاره به عبرت‌هایی که از واقعه تلخ کودتای 28 مرداد 1332 می‌توان گرفت، تصریح کرد: این واقعه نشان داد که اگر در صحنه انقلاب، اختلاف ایجاد شد، این انقلاب محکوم به شکست است و نمونه آن را در زمان کنونی و در کشور مصر و به انحراف رفتن انقلاب این کشور عربی نیز می‌توان مشاهده کرد.

مسئول مدرسه علمیه اهل بیت (ع) شیراز با بیان اینکه عملکرد رهبران اخوان المسلمین در انقلاب مصر نیز همچون عملکرد جبهه ملی در ایران بود، اظهار کرد: اشتباهات اخوان‌المسلمین و نیز دودستگی بین مردم سبب شد که مهره‌های آمریکایی به صحنه سیاست وارد شدند و مرسی را که رهبری انقلاب مصر را بر عهده داشت، دستگیر و انقلاب مردم مصر را منحرف کردند.

وی، با اشاره به امیدهایی که از انقلاب مصر می‌رفت تا با به ثمر رسیدنش جبهه‌ای علیه اسرائیل تشکیل شود،  خاطرنشان کرد: شرایط انقلاب مصر به‌گونه‌ای تغییر کرد؛ حال آنکه اگر مصریان تجربه کودتای 28 مرداد ایران را داشتند، دچار انحراف و شکست در انقلابشان نمی‌شدند.

امام جمعه موقت شیراز، با بیان اینکه مهم‌ترین عبرت کودتای 28 مرداد 1332 این بود که باید رهبران را به‌خوبی شناخت، تأکید کرد: امام خمینی (ره) به خدا و ملت تکیه داشتند و توانستند بر اختلافاتی چون بنی صدر غلبه کنند و اگر تیزبینی و هوشیاری امام خمینی (ره)، ایمان به خدا و اتکای به مردم نبود این انقلاب نمی‌توانست از آسیب‌ها مصون ماند.

امام جمعه موقت با اشاره به جایگاه و نیز عملکرد مقام معظم رهبری در دوران پس از امام خمینی (ره)، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران توانست از تجربه گذشته درس بگیرد و از آن استفاده کند و پای استعمار را از کشور قطع کند.

حجت الاسلام رضوی اردکانی با بیان اینکه توجه به منویات رهبر و اتحاد مردم سبب نافرجام ماندن کودتاهایی چون نوژه در ایران شده است، افزود: نهضت‌ و انقلاب‌هایی که از رهبری پاک و بانفوذ معنوی برخوردار است به‌راحتی منحرف نمی‌شوند و هر کجا که پایه‌های رهبری را سست کردند، انقلاب دچار انحراف شد.

وی با اشاره به پیامی که کودتای 28 مرداد 1332 به دولتمردان کنونی دارد، تصریح کرد: نباید به دشمن اعتماد کرد و دشمنان در عین مذاکره به دنبال منافع خود هستند و اگر بر فرض آمریکا در موضوع هسته‌ای از مواضع خود کوتاه آید، ماهیت همان ماهیت است و آنها در جایی دیگر جبران می‌کنند.

وی، با تأکید بر اینکه مذاکره کنندگان دولت ایران باید به توصیه‌های مقام معظم رهبری توجه بر حمایت ملی تکیه داشته باشند، گفت: استعمارگر به دنبال استعمار است و باید با نرمش قهرمانانه و با عزت از منافع ملت دفاع کرد و فریفته دشمن نشد.

نویسنده کتاب مختارنامه با اشاره به خوی استعماری و سودجویانه آمریکا، خاطرنشان کرد: غرب منافع خود را با هیچ چیز عوض نمی‌کند و اگر تکیه بر روی منابع ملی و استعدادهای داخلی باشد و به دشمن اعتماد نشود، تکرار حوادثی چون کودتای 28 مرداد 1332 امکان‌پذیر نخواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha