سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
آیت الله بوشهری

مدیر حوزه های علمیه گفت:امروز اگر در گوشه و کنار جهان شبهاتی علیه اسلام وجود دارد این وظیفه علما و بزرگان است که با الهام از روش امام صادق(ع) به این شبهات پاسخ دهند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از شیراز، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در مراسم سوگواری امام صادق (ع) که در مدرسه علمیه خان شیراز برگزارشد،با بیان این که یکی از مهمترین تکالیف ما در زندگی معرفت به امام(ع) است، اظهار داشت: باید نسبت به امامان و پیشوایان شناخت پیدا کنیم تا در سایه شناخت، به آنها محبت و عشق بورزیم و در سایه معرفت، محبت و عشق در دایره وفاداران، اصحاب و خواص آنها قرار بگیریم.

آیت الله حسینی بوشهری معرفت به امام را ضرورت و امری لازم در کارنامه هر مسلمان عنوان و خاطرنشان کرد: توجه به توصیه ها و تأکیدات نبی اسلام(ص) و نیز حدیث ثقلین نشان دهنده این است که بزرگترین و مهمترین دغده نبی اکرم (ص)پس از رحلتشان بر دو محور توجه جامعه اسلامی به قرآن و توجه به اهل بیت (ع) و عترت است.

وی با اشاره به تعبیر پیامبر اسلام که برای هر چیزی اساسی وجود دارد و اساس اسلام حب اهل بیت (ع) است، تصریح کرد: محتوای این سخن نشان می دهد کسانی که از محبت نسبت به اهل بیت (ع) برخوردار نیستند و توفیق عشق ورزیدن به آنها را ندارند از اساس، اصل و پایه اسلام جدا افتاده اند و در حقیقت محبت ما به اهل بیت(ع) دارای چنین سرمایه ای است.

آیت الله حسینی بوشهری  اظهار کرد: محبت اهل بیت (ع) به گونه ای است که  زمینه گناه انسان هایی را که در دامن گناه افتاده اند، از بین می برد و زمینه را به گونه ای رقم می زند که حسناتشان مضاعف شود و این جایگاه محبت به اهل بیت (ع) است.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه معرفت و محبت به اهل بیت (ع) باید آثاری در زندگی و به ویژه زندگی شیعه داشته باشد، گفت: مهمترین اثر معرفت به اهل بیت (ع) این است که اگر کسی ادعای محبت و دوستی کرد و گفت من به اهل بیت (ع)عشق می ورزم، این سخن باید دارای آثار و نشانه هایی باشدچرا که با ادعا مشکلی حل نمی شود.

آیت الله حسینی بوشهری با تأکید بر اینکه اولین و مهمترین اثر محبت به اهل بیت (ع)، پایبندی به دستورات آنها است، خاطرنشان کرد: محب اهل بیت (ع) باید پا جای پای اهل بیت (ع) بگذارد تا رسم محبت و دوستی را رعایت کرده باشد و نباید صرفا ادعای توخالی صورت گیرد چرا که شیعه به معنای پیرو است.

وی با طرح این پرسش که اما صادق (ع) در طول 34 سال امامت چه چیز را برای حیات مکتب به ارمغان آورد و چه انتظاراتی از ما دارد؟، اظهار کرد: مدرسه خان که امروز میزبان جلسه است ادامه راه دانشگاه بزرگ جعفری با چهار هزار شاگرد است و باید قدر مراجع،  علما، طلاب، شخصیت ها، و نیز قدر رهبرتان را بدانید.

آیت الله حسینی بوشهری تصریح کرد:نسل جوان و امیدهای آینده بدانند که اگر دینداری را بر مبنای فارغ التحصیلان حوزه جعفری که بر محور سنت و اهل بیت (ع) استوار است، دریافت کنید و نه بر مبنای فلان مکتب و فلان ایسم و عرفان های کاذب، به جرگه دینداران بپیوندید؛ اگر کوه های سر به فلک رسیده سر متلاشی شوند اما انسان تربیت شده بر اساس کتاب، سنت و مکتب جعفری جابجا نمی شود.

وی به شرایط وقت امام صادق (ع) اشاره و خاطرنشان کرد: در آن شرایط بحران سیاسی از یک سو و دعوای بنی امیه و بنی عباس از سوی دیگر فرصتی طلایی برای امام باقر (ع) و امام صادق (ع) فراهم کرد.

معاون جامعه مدرسین، وجود مکاتب فقهی مختلف، جریان انحرافی، مظاهر عیاشی در دستگاه خلافت آن روز را  از جمله دیگر ویژگی هایی عصر امام صادق (ع) بیان کرد و گفت: همه اینها سبب مواجهه امام صادق (ع) با فضایی سنگین شد و لذا این امام عزیز حوزه درس تشکیل داد چرا که شرایط به گونه ای بود که علاوه بر ضرورت حضور خود امام باید شاگردان چیره دستی نیز تربیت می شد.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه امام صادق (ع) در دو سطح عموم و خواص عمل کرد، اظهار کرد:در سطح عموم جامعه امام در جهت شایسته سازی و تأثیرگذاری روی افکار عمومی جامعه و در گام دوم نیز به نخبه پروری و تربیت شخصیت های متخصص در عرصه های علمی اقدام کرد.

وی با اشاره به رونق مباحث در همه زمینه های علمی در زمان امام صادق (ع)، گفت:در زمان ایشان حلقه های علمی به قدری گسترش یافت که از هر گوشه قال الباقر (ع)و قال الصادق (ع)بلند بود و رهبران این چهار مذهبی که در اسلام وجود دارد نیز یا به مستقیم یا غیرمستقیم شاگرد امام صادق (ع) بودند.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به عملکرد اما صادق (ع)در دینی کردن فضای جامعه در آن زمان و ایستادگی ایشان در مقابل جریانات مختلف به وجود آمده، تصریح کرد:در حال حاضر نیز اگر در گوشه و کنار جهان نیز شبهاتی علیه اسلام وجود دارد این وظیفه علما و بزرگان ماست که در مقابل این شبهات پاسخ دهند و همانگونه که امام صادق (ع) شخصا وارد شدند، آنها نیز عمل کنند.

وی با اشاره به حساسیت امام صادق (ع)به وضعیت شیعیان در جامعه، خاطرنشان کرد:امام صادق (ع) مشکلات روزمره شیعه را رصد می کند که شیعه دچار بحران نشود و معتقد است که شیعه باید زینت اهل بیت (ع) باشد نباید زمینه آبروریزی را برای جامعه و اهل بیت (ع) ایجاد کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha