شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
فرجام مشهد

مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره بالندگی حوزه و تحمل بحران، گفت: ایشان تحمیل بحران بر حوزه را قابل تصور دانسته و تاکید کردند"افرادی به دنبال آن هستند که این امر را بر حوزه تحمیل کنند".

به گزارش خبرنگار خبرگزاري «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین فرجام٬ روز گذشته در همایش مسئولان آموزش مدارس علمیه برادران حوزه علمیه خراسان با اشاره به تلاش های  پیشکسوتان مدیریت و اداره مدارس و حضور امروزی نسل جوان در این عرصه، گفت: نباید دچار آسیب هایی چون خودسانسوری، غرور و یا غفلت شد و به وضع موجود بسنده کرد تا بتوانیم با واقع بینی در زمینه رشد، ارتقا و تربیت طلاب موفق باشیم. لذا باید در این گونه همایش ها به آسیب شناسی پرداخته و مصوبات مطرح شده را در جلسات آینده خود مطالبه و پیگیری کنید.

مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان به سخنرانی های مقام معظم رهبری در جمع طلاب و روحانیون در دو مقطع در مشهد و قم و فرمایش ایشان در دو محور بالندگی حوزه و تحمل بحران اشاره و خاطر نشان کرد: معظم له تحمیل بحران بر حوزه را قابل تصور دانستند و تاکید کردند "افرادی به دنبال آن هستند که این امر را در حوزه تحمیل کنند".

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب فرمودند "بحران هویت یعنی یک مجموعه نداند که کیست و به چه دردی می خورد. کوشش می کنند که به حوزه تفهیم کنند که شما برای نیاز زندگی مردم لازم نیستید؛ درست مثل این که به جامعه پزشکی تفهیم کنند که شما مورد نیاز مردم نیستید، یا به جامعه معلمان یک کشور تلقین کنند به وجود شما احتیاجی نیست".

دبير شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان در ادامه با بیان این که مدیریت حوزه ورودی های سه دوره 82، 83 و 85 را بررسی کرده است که این افراد در حال حاضر در چه مرحله ای هستند، گفت: سال گذشته نیز در جلسه اساتید نظرخواهی از اساتید به منظور دریافت نظرات آنان در ارتباط با وضع آموزشی طلاب انجام شد و نتایجی به دست آمد.

وی با تاکید بر اهمیت توجه به تلاش و انگیزه طلاب در مسیر تحصیل و فضای با نشاط درسی، ابراز داشت: بی انگیزه، ناامید و سرخورده بودن از درس و بحث موجب می شود که فرد تلاش نکند زیرا شخصی که انگیزه ندارد، امیدی در او نیست تا وادار به تلاش شود.

مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان، با تاكيد بر اين كه مسئولان مدارس علمیه باید طلاب علوم دینی را نسبت به راهی که انتخاب کرده اند امیدوار کنند، اظهار داشت: توجه به آیه «...فَمَن كَانَ يَرْجُو لِقَاء رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا(كهف/110)» نشان می دهد که امید، انسان را وادار به عمل می کند و به همین جهت در آموزه های دینی ما یکی از چیز هایی که همواره بر آن تاکید شده، رجا است.

حجت الاسلام والمسلمین فرجام افزود: بنابر روایات، اگر روح امید و آرزو در انسان نباشد حتی مادر به فرزند نوزادش شیر نمی دهد که این امر اهمیت داشتن امید را تبیین می کند.

وی با بیان این که اگر در طلبگی روح ناامیدی حاکم شود٬ نتیجه ای جز سرخوردگی، بی توفیقی و کم خاصیتی نخواهد داشت، گفت: مدیران و مسئولان آموزش باید به این نکته توجه کنند که اگر رخوت، سستی، کاهلی و کسالت در بین طلاب وجود داشته باشد، مي بايست به عنوان طبیب و متخصص به شناسایی عوامل پرداخته و آن را درمان کنند.

مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان، تلاش و جدیت بزرگان حوزه را عامل موفقیت آنان دانست و با اشاره به نمونه تلاش های آیت الله سید جواد آملی، مولف کتاب «مفتاح الکرامه»، خاطر نشان کرد: ایشان در بیشتر مواقع در پایان تحریر هر مطلب این کتاب ساعت اتمام بحث را نوشته اند که تقریبا همه اش تا نیمی از شب می باشد.

دبیر شورای برنامه ریزی حوزه علمیه خراسان با تاکید بر این مطلب که اگر نگاه اشخاص برای ورود به حوزه مانند نگاهی باشد که به دانشگاه می شود، نتیجه بخش نخواهد بود، راه حل را اینگونه بیان کرد که اگر بتوانیم معنای        «والعاقبه للمتقین» را به افراد منتقل و در واقع بر دوراندیشی تاکید کنیم، عشق، علاقه و شیفتگی ایجاد می شود و طلبه امیدوارانه تلاش خواهد کرد.

وی، برنامه ریزی و دوری از روزمرگی را از نکات دیگر در تحصیل علم برشمرد و ابراز داشت: مباحثه یکی از بهترین کارهایی است که موجب نشاط، شادابی و امید طلاب حوزه علمیه می شود؛ زیرا طلبه باید در دوران تحصیل خود فردی همراه و همانند داشته باشد و مباحثه این امکان را به او می دهد. همانطور که هارون، موسی را در مسیر فعالیتش همراهی می کرد یا در دوران پيامبر اكرم (ص) عقد اخوت بین مسلمانان ایجاد می شد که پیروزی های آنان از همین پشتوانه سازی و همراهی ها نشات می گرفت.

حجت الاسلام و المسلمین فرجام، نظم را یکی از امور مهم در برنامه ریزی و فعالیت علمی عنوان و خاطر نشان کرد: نظم منعطف باید وجود داشته باشد؛ زیرا بی نظمی موجب عدم انسجام روحی و روانی افراد می شود.

برپایه این گزارش، در این همایش بیش از 120 نفر از مسئولان آموزش مدارس علمیه برادران استان های خراسان حضور داشتند و درباره مسائل مختلف آموزشی ابراز نظر کرده و از تجربيات و پيشنهادهاي يكديگر بهره بردند.

انتهای پیام

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha