جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
فرجام

حوزه/ انقلاب اسلامي ایران، انقلابي قرآني است و بايد بيش از پيش در جامعه احيا شود و نقش آفريني مساجد در اين زمينه مهم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري «حوزه» در مشهد، حجت الاسلام و المسلمين فرجام همزمان با ايام دهه فجر در نشستي با كاركنان مركز مديريت حوزه علميه خراسان، ابراز داشت: اوايل سال هاي دهه 50 شمسي، فضايي همراه با اختناق در کشور حاکم بود و كسي فكر نمي كرد انقلاب به رهبري روحانيت به پيروزي برسد، اما با اعتمادي كه جامعه به روحانيت داشت و نيز با برنامه ريزي و سازماندهي كه در مساجد به وجود آمد، پيروزي انقلاب محقق شد.

وي با اشاره به فعاليت سوسياليست ها و جريان هاي فكري مختلف در كشور در دوران رژيم طاغوت، افزود: براندازي نظام سلطنتي و ديكتاتوري و نيز رهايي از قيد و بند ظلم و ستم از هدف گذاري هاي انقلاب بود كه به نتيجه رسيد.

دبير شوراي برنامه ريزي مديريت حوزه علميه خراسان با بيان اينكه در آن دوران مساجد كانون فعاليت هاي انقلاب بود و شخصيت هاي روحاني پيشتاز راهپيمائي ها بودند، افزود: اساسي ترين مسئله اي كه امام(ره)  آن را دنبال مي كرد و در سال‌هاي ابتدايي پيروزي انقلاب و دوران دفاع مقدس نمود زيادي داشت، بحث معنويت و بازگشت هويت اعتقادي و ديني جامعه بود؛ زيرا با اين امر ساير اهداف محقق مي شد.

وي در ادامه به اهميت اعتقادات در مسير پيروزي يك انقلاب پرداخت و ابراز داشت: علما به عنوان وارثان پيامبران، متولي حراست از اعتقادات و اخلاق مردم هستند و بايد توجه داشته باشند كه همان طور که شروع يك انقلاب، اعتقادي و اخلاقي است و آغاز يك انحراف و ارتداد هم اين  گونه مي باشد.

حجت الاسلام و المسلمين فرجام با اشاره به این که يك انقلاب قبل از آن كه در عرصه سياسي تغيير ايجاد كند، در عرصه اعتقادات و رفتارها اين امر را بوجود خواهد آورد و به همين سبب اگر بخواهد آسيبي به وجود آيد، از اين طريق خواهد بود، تصريح كرد: امروز نسبت به تغيير رفتار، فرهنگ و باورهاي ديني سرمايه گذاري شده است و متاسفانه گاهي بعضي از بدرفتاري ها در جامعه بروز و ظهور می‌کند كه براي رفع این معضل، حوزويان بايد نقش راهبردي داشته باشند.

مدير اجرائي حوزه علميه خراسان با تاكيد بر اين كه بايد نقظه هاي قوت انقلاب اسلامي را شناخت و تقويت كرد، ابراز داشت: انقلاب معنوي در سايه قرآن باقي مي ماند و به همين جهت بايد فعاليت هاي قرآني بيش از پيش رشد يابد و بحث هاي مطرح شده در منبرها نيز بر همين اساس باشد و به موازات ارائه معارف ديني از سنت، با قرآن آشنا و منتقل كننده پيام قرآن باشيم.

حجت الاسلام والمسلمین فرجام افزود: فعاليت هاي قرآني در حوزه علميه كار بزرگي است و بايد آن را به صورت جدي پيگيري كرد.

دبير شوراي برنامه ريزي مديريت حوزه علميه خراسان به آيه «ان قومي اتخذوا هذا القرآن مهجورا» و فرمايش مقام معظم رهبري درباره حفظ قرآن اشاره و خاطر نشان كرد: انقلاب اسلامي، انقلابي قرآني است و بايد بييش از پيش در جامعه ما احيا شود و نقش آفريني مساجد در اين زمينه مهم است.

وی در پایان با بيان اين كه پيام مقام معظم رهبري به جوانان اروپا و آمريكا دعوت به قرآن و آموختن دين از مباني اصلي است، اظهار داشت: دنياي امروز، پيام انقلاب اسلامي را جذاب مي بيند و اين پيام در فضاي غبار آلوده و پر از ناهنجاري افراطي و تفريطي به گوش می رسد.

*تحقق سند چشم انداز نیازمند حركت جهادی است

مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان در ادامه با تاكید بر اهمیت مطالعه سند چشم انداز 20 ساله حوزه خراسان به ویژه بخش هایی كه با حوزه كاری كاركنان مرتبط است، ابراز داشت: سند چشم انداز، حرکت حوزه خراسان در 20 سال آینده مشخص كرده است.

وی با اشاره به آغاز فعالیت كارگروه تدوین برنامه 5 ساله حوزه خراسان، ادامه داد: این برنامه باید تا آذرماه 94 آماده شود و از ابتدای سال 95 اجرایی گردد، بنابراین می بایست حركت و فعالیتی ایثارگرانه و جدی داشت.

حجت الاسلام والمسلمین فرجام در پایان با اشاره به این كه شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان مجری سند چشم انداز 20 ساله است، از متولیان و كاركنان حوزه خواست تا نسبت به این سند توجه بیشتری داشته باشند و بر اساس آن برنامه ریزی و فعالیت داشته باشند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha