پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
فرجام

مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان با تاکید بر این که اولیا الله هیچ گاه دغدغه دنیا را نداشته و پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) نیز این گونه بودند، گفت: انحراف از مسیر دین موجب بدبختی است.

به گزارش خبرگزاري «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین فرجام، در مراسمی با عنوان "بصیرت و حماسه حسینی" در حسینیه آیت الله سید جواد خامنه ای(ره) مشهد مقدس، با اشاره به آیات پایانی سوره توبه، ابراز داشت: بنا به گفته برخی مفسرین این آیات آخرین آیاتی است که بر پیامبراکرم(ص) نازل شده است.

وی افزود: مخاطب دو آیه مذکور مردم و رسول خدا(ص) هستند که در اين آيات خطاب به مردم می فرماید که پیامبری از بین خودتان بوده و سختی شما، دل او را به درد می آورد و نسبت به مومنان بسیار مهربان می باشد.

 حجت الاسلام و المسلمین فرجام ادامه داد: پس از اشاره به این مطلب، به پیامبر اکرم (ص) خطاب می شود که اگر مردم نسبت به وظیفه خود در قبال زحمتی که برای آنان کشیده، احساس وظیفه نکردند، غصه نخورد و بگويد كه «خدا مرا بس است».

وی اضافه کرد: از این مسئله که به پیامبر (ص) خطاب می شود، برداشت می‌کنيم که ایشان نگرانی و دغدغه داشتند و خداوند در مقام دلداری این آیه را نازل کرده است.

مدیر اجرائی حوزه علمیه خراسان با طرح این سؤال که آیا دغدغه مندی و نگرانی پسندیده است یا خير؟، ابراز داشت: خداوند متعال وقتی از مومنان تجلیل می کند، نسبت به خوف و حزن نداشتن اولیاء، می فرماید: «أَلا إِنَّ أَوْلِيَاء اللّهِ لاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ» ولی در عین حال می فرماید: «فَلَا يَحْزُنكَ قَوْلُهُمْ» و دلداری هم می دهد؛ بنابراین حزن می تواند در برخی موارد پسندیده و در بعضی از امور ناپسند باشد.

وی با اشاره به روایت «مَن أمسى وأصبحَ وعِندَهُ ثَلاثٌ فقد تَمَّت علَيهِ النِّعمَةُ في الدُّنيا مَن أصبَحَ وأمسى مُعافىً في بَدَنِهِ، آمِنا في سَرْبِهِ، عِندَهُ قُوتُ يَومِهِ، فإن كانَت عِندَهُ الرّابِعَةُ فَقد تَمَّت علَيهِ النِّعمَةُ في الدُّنيا والآخِرَةِ؛ و هُو الإيمانُ»، گفت: آنچه در اولیا الله وجود نداشت دغدغه مندی دنیا است و پیامبر اکرم (ص) هم این گونه بودند.

حجت الاسلام و المسلمین فرجام افزود: اگر دغدغه ها دنیایی باشد، پسندیده نیست و اولیا خدا نیز نسبت به ثروت و دنیا حزن و اندوهی نداشتند.

وی با بیان اینکه امیرمومنان (ع) ارزش دنیا را کمتر از داشتن استخوانی در دست انسان جزامی می دانند، اظهار داشت: حضرت، تنها برای اقامه حق و از بین بردن باطل، نسبت به قبول حکومت رضایت داشتند و گرنه آن را بی ارزش تر از لنگ کفش وصله خورده دانسته اند.

دبیر شورای برنامه ریزی حوزه علمیه خراسان در ادامه با اشاره به این که دغدغه پیامبر گرامی اسلام (ص) نسبت به انحراف مسلمانان از مسیر دین بوده است، ابراز داشت: بعد از رحلت ایشان حتی برخی از صحابه عاشق زراندوزی و جاه طلبی شدند و به مرحله ای رسیدند که حضرت علی (ع) آنان را شیطان مجسم خواندند و فرمودند«... فباض و فرخ فی صدورهم و دبّ و درج فی حجورهم فنظر باعینهم ...».

مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان در پایان افزود: هرگاه افراد از مسير دین منحرف شوند، موجب نگرانی است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha