یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت‌الاسلام فرجام

حوزه / هیچ تردیدی در وقوع جریان غدیر نیست و حتی اهل سنت هم بر این امر اذعان دارند، البته برخي واژه «من كنت مولاه» را به معني اعلام دوستي دانسته اند، در حالي كه اين گونه نیست، زیرا نمی شود کسی این همه افراد را جمع کند و بگوید علی (ع) دوست من است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در مشهد، حجت الاسلام والمسلمين فرجام، امروز و در آستانه عيد غدير، در جمع طلاب جديد الورود مدارس علميه خواهران خراسان رضوي با اشاره به بخشي از آيه «... الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ فَلاَ تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينًا...(المائده/3)»، ابراز داشت: چهار ويژگي نااميدي كفار، تكميل دين، اتمام نعمت و برگزيده شدن اسلام به عنوان دين برتر، از اين آيه برداشت مي شود.

مدير اجرائي حوزه علميه خراسان با اشاره به وضع جغرافيايي غدیر خم و حضور هزاران نفر که 90 تا 120 هزار ذکر شده اند، با طرح اين سؤال كه چرا حادثه به اين مهمي ناديده گرفته شده و در گذر زمان به فراموشي سپرده شده است، ابراز داشت: هیچ تردیدی در وقوع این حادثه نیست و حتی اهل سنت هم بر این امر اذعان دارند و البته برخي واژه «من كنت مولاه» را به معني اعلام دوستي دانسته اند، در حالي كه اين گونه نیست، زیرا نمی شود کسی این همه افراد را جمع کند و بگوید که علی (ع) دوست من است.

وی با بيان اين كه همان طور که در دعای ندبه اشاره شده کینه هایی که از حضرت علي (ع) داشتند، مانع اظهار حق می شد، اظهار داشت: بر همين اساس، امروز مبلغان، همچون همیشه تاریخ با آدم های مرعوب و منفعل مواجه هستند.

حجت الاسلام والمسلمین با بيان اين كه درون های ناسالم، پاکی و راستی را نمی پسندد و بر نمي تابد، خاطر نشان كرد: آدم های بدذات و بد طینت براي رسیدن به اهداف دنیایی خود دست به هر کاری می زنند و به منظور دستیابی به مال، سیاست و شوکت حاضرند حقیقت را فدایی کنند و عده ای هم كه منفعل و اسیر جوّ روانی دشمن می شوند.

دبير شوراي بر نامه ريزي مديريت حوزه علميه خراسان تاكيد كرد: طلاب امروز و مبلغان آینده باید بدانند که در دنياي حاضر با عده ای از انسان های خبیث و بد باطن و نیز عده ای افراد منفعل مواجه هستند و در همين راستا مي بايست افراد دین دار را از انحرافات نجات دهند و براي همين امر از مبلغان دين به «كافل ایتام آل محمد (صلي الله عليه و آله و سلم)» تعبیر شده است.

وي با اشاره به اين مطلب كه طلاب علوم ديني در عرصه تبلیغ می خواهند ایتام پیامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) را کفالت کنند، گفت: اين امر در دنیایی است که می بینید داعشی های امروز، سفیانی های دیروزند و همان رفتار جنایت آمیز را دارند.

حجت الاسلام و المسلمین فرجام با بيان اين كه طلبه ای که می خواهد در راستا و مسیر غدیر و احیای امامت و و لایت، مروج و مبلغ دین کامل و مایوس کننده کفار باشد، باید بر محور ولایت قرار گيرد، زيرا قانون خوب و مجری خوب یعنی اسلام و رهبری راه را نشان می دهد، ابراز داشت: به همین جهت باید دین را خوب شناخت و در این خط حرکت کرد زيرا بر اساس روايات، امامت، به جامعه نظام داده و در واقع همانند بند تسبيح، همه عناصر را كنار يكديگر قرار مي دهد.

وی بابیان این که کسی که می خواهد مروج دین کامل باشد، یعنی دیني را كه نعمت الهی و مایوس كننده دشمن است، تبليغ كند، باید مظهر رفتارهای دینی باشد، گفت: برخی رفتارها زیبنده اخلاق طلبگی نیست و بر اساس فرمایش امام معصوم (عليه السلام) «ادّبنی أبی بثلاثٍ، قال لی يا بُنَيّ، مَن يَصحب صاحبَ السّوء لا يَسلَم، و مَن لا یُقیِّدُ الفاظَه یَندِم و مَن يدخل مداخلَ السّوء يَتَّهم...» بايد توجه داشت كه برای آداب، راه و رسم طلبگی می توان نكات اين فرمايش را برداشت و خود را به ادب مقید کرد.

مدير اجرائي حوزه علميه خراسان افزود: در این دوره حساس جوانی و دانش اندوزی علوم ديني، مي بايست رفتار ها و اخلاق دینی را در وجود خود نهادینه کنیم، زیرا رفتار، منش و شخصیت ما در دیگران اثر می گذارد.

وی ابراز داشت: امروز خیلی از ناهنجاری های قبل از انقلاب در جامعه وجود ندارد، اما در عین حال از آن ناهنجاري ها در امان نیستيم و خطرها جدی تر شده است، زیرا امکانات بیشتر شده و گاهی وسایل ارتباط جمعی امکان تبلیغ مطلوب را از مبلغ مي گيرد.

حجت الاسلام و المسلمین فرجام در ادامه تصريح كرد: رهبر معظم انقلاب  مصادیقی از سبک زندگی را که امروزه شاهديم و شایسته مردم نیست، بیان فرموده اند و به همين جهت مبلغان باید از این فرمایشات بهره ببرند و آن را به ديگران انتقال دهند تا سبك زندگي ديني در جامعه بهتر تجلي يابد.

دبير شوراي برنامه ريزي مديريت حوزه علميه خراسان خطاب به طلاب جدید الورود با اشاره به اين كه امكان انتخاب و ورود به دانشگاه را داشته ايد، اما حوزه را به عنوان خيمه گاه امام زمان (عج) برگزيده ايد، ابراز داشت: شما در جستجوی مطلبي هستید که در جایی دیگر یافت نمی شود و به همين جهت باید نهایت تلا ش و همت خود را بکار بگیرید زیرا با همت بلند به اجتهاد، تبليغ موفق و ... خواهيد رسيد.

وی با اشاره به این که خواهران طلبه، مادرهای موفق آينده محسوب مي شوند و اين امر ارزش بالايي دارد، گفت: برخی از رفتارهای نادرست در سبک زندگی وجود دارد که امیدواریم در آینده توسط طلاب اين امور اصلاح شود.

گفتني است، اين اردوي يك روزه با حضور حدود 500 نفر طلبه دوره بلند مدت مدارس علميه خواهران خراسان رضوي و دوره سفيران هدايت اين مدارس در اردوگاه ثامن الحجج (عليه السلام) مشهد تا عصر امروز ادامه داشت.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha