جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت‌الاسلام فرجام

حوزه/مدیر اجرائی حوزه علمیه خراسان گفت: اجراي سند چشم انداز حوزه علميه خراسان بايد مطالبه حوزويان باشد و ما از امروز آماده دريافت نظرها در تدوين برنامه 5 ساله هستيم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین فرجام، در جمع تعدادی از مسئولان و ممتازان مدارس علمیه خواهران خراسان، در اردوگاه مازندران مشهد به تشريح كيفيت تدوين سند چشم انداز و محتواي آن پرداخت و گفت: خلأ فقدان چنین سندی در حوزه های علمیه در گذشته دیده می شد و اكنون برطرف شده، ولی تحقق آن، مشاركت اساتید و طلاب را می طلبد که امیدواریم حرکت و جنبشی فراگیر در حوزه به عنوان مطالبه جدی در این زمینه بوجود بیاید.

مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان با اشاره به این که مقام معظم رهبری چند سال پیش بحث ترسیم افق آینده دقیق و منسجم برای حوزه ها را مطرح کردند، ابراز داشت: به منظور تحقق نظر معظم له و ترسيم آینده جامعی که مدنظر ايشان بود بر آن شدیم تا سند چشم انداز را طراحی و تدوین کنیم.

وی با بیان این که مقام معظم رهبری فرمودند "حوزه باید چشم انداز داشته باشد" و ما نیز خودمان را موظف به اجرای منویات معظم له می دانیم، گفت: خوشبختانه بعد از فرمایش ایشان، کارگروهی با عنوان "کمیسیون تلفیق" متشکل از کمیسیون های تخصصی شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان شکل گرفت و جلسات متعددی بالغ بر 120 جلسه کارگروه منتخب و کمیسیون تلفیق، 10 جلسه با مدیر اجرائی، 55 نشست و مصاحبه تخصصی با صاحب نظران و اختصاص 10 هزار نفر ساعت کار و ... برای تنظیم این سند برگزار شده است.

حجت الاسلام و المسلمین فرجام، حاصل این سند چشم انداز 20 ساله را بیان رسالت و ماموریت این حوزه در سه محور کلی "تفقه در دین"، "ابلاغ دین" و "اقامه دین" برشمرد و ادامه داد: همان طور که رسولان الهی ماموریت تبلیغ و ابلاغ دین را بر عهده داشته اند، رسالت اول حوزه های علمیه تفقه در دین و سپس ابلاغ آن است.

وی افزود: یازده ماموریت و مسئولیت حوزویان در عرصه تفقه مانند حفظ میراث علمی گذشتگان، مطالعات بنیادین، برنامه ریزی و مدیریت پژوهشی در حوزه علوم اسلامی که حوزه های علمیه نقش راهبردی را باید داشته باشند، پاسخ به پرسش های دینی، توضیح روش فهم دین، مدیریت اطلاعات و .... در این عرصه تعریف شده است.

مدیر اجرائی حوزه علمیه خراسان با بیان این که گذشتگان، فقه و فقاهت را تا مرحله کنونی رسانده اند و حوزه هاي علميه امروز موظف به ادامه اين سير و توسعه و تعميق آن هستند، خاطر نشان کرد: در سند چشم انداز، هشت ماموریت در عرصه ابلاغ دین در حوزه تعلیم و تدریس و 16 ماموریت در عرصه تربیت و تبلیغ تعریف شده است که جذب نیروهای مستعد، روزآمد کرد ن برنامه ها، شیوه ها و ابزار آموزش و ... از جمله آن ماموریت هاست.

وی با اشاره به این که در حوزه اقامه دین نیز هفت ماموریت در سند چشم انداز تعریف شده است، ابراز داشت: اهم فعالیت های این ماموریت نیز شامل امر به معروف و نهی از منکر، حفظ و تقویت نظام، قضاوت و دادرسی، برگزاری مراسم مذهبی و مناسک دینی، است.

حجت الاسلام والمسلمین فرجام، درباره برگزاری مناسک و مراسم مذهبی، گفت: این عرصه برای حوزویان فراهم است که باید به بهترین نحو از آن استفاده کنند؛ زیرا باورهای دینی مردم به گونه اي است كه انسان نسبت به این همه شور دینی غبطه می خورد، اين احساسات پاك اگر در سطح باقی بماند به مرور کمرنگ می شود، لذا حوزویان باید به آن عمق ببخشند.

دبیر شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان با بیان این که مبارزه با فساد و بی عدالتی، احداث امور خیر و عام المنفعه و... از دیگر ماموریت ها در بخش اقامه دین در سند چشم انداز می باشد، ابراز داشت: شش ساحت و عرصه برای فعالیت حوزه علمیه نیز با عنوان ویژگی ها و الزامات سند چشم انداز ترسیم شده که در عرصه هاي تهذيب و تربيت، آموزش، تحقيق و پژوهش، مديريت و تشكيلات، تبليغ و اطلاعرساني و تعامل با نظام اسلامي تعریف شده است.

*افق 1414 حوزه علمیه مشهد

وی با اشاره به این که اين سند توسط آیت الله واعظ طبسی، مدیر عالی حوزه علمیه خراسان، تایید و امضا شده است که انشاءالله در آینده نزدیک محضر مقام معظم رهبری تقدیم خواهد شد، افزود: در این سند آمده است که حوزه علميه خراسان در افق 1414، دومين حوزه علميه شيعي در عرصه تفقه، توليد علم و زمينهسازي نظامهاي ديني و تمدن نوين اسلامي در جهان، مرجع اصلي فرهنگ و معارف اسلامي در منطقه، الهامبخش در تربيت عالمان متقي، متعهد و كارآمد و برخوردار از سازمانهاي بالنده و همافزا خواهد بود.

مدیر اجرائی حوزه علمیه خراسان تاکید کرد: نمی توانیم از این پس، فعالیت های کم ثمر، بی هدف و پراکنده در حوزه علمیه خراسان داشته باشیم و باید تمام جدیتمان را با توجه به این سند رسمی در زمینه مدیریت و فعالیت های تبلیغی و ترویجی، آموزش و پژوهشی به کار گیریم.

وي یادآورشد: برای محقق کردن این سند به چهار برنامه 5 ساله نیاز است که خوشبختانه قدم های اول برای تنطیم برنامه 5 ساله نخست برداشته شده و مرکز مدیریت و شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان از امروز آمادگی دارند تا نظرات طلاب و دست اندرکاران مدارس علمیه را در مورد این برنامه دریافت کنند.

دبير شوراي برنامه ريزي مديريت حوزه علميه خراسان با اشاره به اینکه خوشبختانه امکان ارتباط برای همه طلاب فراهم است و سامانه انتقادات و پیشنهادات و بخش مربوط به ارتباط با مسئولان در سایت این حوزه فعال می باشد، خطاب به حوزويان گفت: مرکز مدیریت آماده این است که فضلا و طلاب نظراتشان را ارائه دهند و یا پیشنهاد خود را در زمینه تدوین سند 5 ساله اول این حوزه در سامانه قرار دهند و یا به صورت تلفنی اعلام کنند تا پیگیری نماييم.

مدیر اجرائی حوزه علمیه خراسان در پایان با تاکید بر اینکه این سند باید به برنامه تبدیل شود و مطالبات مجموعه حوزه از مرکز مدیریت این باشد که چه اقدامی در این زمینه انجام شده است، تصریح کرد: این امر باید به مطالبه عمومی در حوزه علمیه خراسان تبدیل شود البته این کار مهم را اینجانب و مسئولان این حوزه نمی توانیم به پایان برسانیم مگر کمک و عنایت و لطف خدای متعال و همکاری حوزویان که با فکر جمعی هم افزایی داشته و گام های بعدی را برداریم.

حجت الاسلام و المسلمين فرجام در ابتدای این جلسه با اشاره به دو ماه محرم و صفر و آرزوی قبول عزاداری ها این دو ماه، ابراز داشت: آموزه های دین از جمله آموزه هایی است که انسان های امروز به آن محتاج هستند.

وی با اشاره به اینکه متقاضیان این مسیر روز به روز بیشتر می شود و دشمن علیه آن اقدام می کند، گفت: در جهانی که انسان ها با انواع برنامه های روز آمد متغیر ولی با یک نگاه متمرکز پیش می روند و خسته  و گرفتار در بند تکنولوژی هستند، باید معنویتی برگرفته از کلام نورانی ائمه (ع) را به تشنگان این علم و معرفت و معنویت نشان دهیم.

دبیر شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان یکی از کارهای دشمن در 30 سال اخیر در برابر موج علاقمندی به شیعه و معارف عصمت و طهارت(ع) را اسلام هراسی د انست و ابراز داشت: دشمن از روزهای بعد از پیروزی انقلاب سعی کرده است تا اسلام هراسی را در دنیا رواج دهند.

وی با بیان اینکه ایجاد گروه هایی مانند طالبان و امروز داعش و تکفیری ها که جنایات و کشتار آنها برای دور کردن نسل علاقمند و تشنه به معارف دینی از اسلام است، تصریح کرد: تشکیل شیعه هراسی کار دوم دشمن است که به صورت جدی در دستور کارش قرار داده و برای رسیدن به این هدفش ماکت تشیع در دید علاقمندان به معارف شیعی قرار می دهند و از برخی روحانیون خارج نشین و به تعبیر مقام معظم رهبری، لندن نشین، حمایت می کنند.

حجت الاسلام و المسلمین فرجام با اشاره به این که ابهت و نفوذ علمای شیعه در طول تاریخ به رخ کشیده شده و به دشمنان نشان داده شده است، اظهار داشت: امروز حوزه های علمیه کار سنگینی بر دوش دارند و مجالی برای عملی کردن مباحث دینی هست که می توانند آنچه در مدارس خوانده شده را در عرصه و صحنه جامعه طرح و اجرا کنند.

وی با تاکید بر اینکه نباید حوزه های علمیه به عنوان متولی آموزش طلاب به ویژه در حوزه های علمیه خواهران به روند خشک اداری و دانشگاهی و در یافت مدرک دلخوش باشند، ابراز داشت: امروز به خواهران طلبه درس خوانده ای که مردم را با معارف عصمت و طهارت (ع)  آشنا و معارف ناب قرآن و اهل بیت (ع) را منتقل کنند، نیاز داریم.

مدیر اجرائی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه در برخی مراکز آموزشی رشته هایی که در حوزه های علمیه تدریس می شود را می خوانند ولی دانشجوی این رشته در پایان درباره کتب اربع هیچ اطلاعی ندارد، گفت: طلبه نباید اینگونه باشد و یا مثلا اصول کافی را ندیده باشد بلکه حلقه های مباحثه معارف، اصول و کتاب هایی مانند اصول کافی باید در مدارس خواهران راه اندازی شود و مدارس آنان توسط خواهران حوزه دیده فاضله اداره شود، این هدف ماست.

گفتنی است، در این جلسه از تعدادی از ممتازین آموزشی، پژوهشی و فرهنگی مدارس علمیه خواهران خراسان تقدیر شد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha