شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام مجتبی مهدوی ارفع

حوزه / حوزه علميه بايد عقبه هاي علمي و مورد نياز نظام را ايجاد و در اختيار قرار دهد و اين امر سياست ثابت و مسلّم حوزه علميه خراسان است.

به گزارش خبرگزاري «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام مجتبي مهدوي ارفع، معاون آموزش و پژوهش حوزه علميه خراسان در نشست خبري سومين نمايشگاه دستاوردهاي علمي و پژوهشي اين حوزه كه قرار است از فردا آغاز شود، با اشاره به سابقه 1200 ساله اين حوزه كهن، ابراز داشت: همواره اين حوزه مهد پرورش بزرگاني همچون آخوند خراساني، شيخ مجتبي و شيخ هاشم قزويني، مقام معظم رهبري و تعدادي از مراجع فعلي در عرصه معارف ديني و علوم اسلامي بوده است.

وي با بيان اينكه حوزه علميه خراسان، داراري رويكرد پژوهشي بوده و دانش آموختگان آن آثار و تاليفات زيادي داشته اند، گفت: بايسته است كه نسبت به اين عقبه و بزرگي اين حوزه دستاوردهاي آن در قالب برنامه اي ارائه شود و آثار در خور توجه و جامع فعلي علما، فضلا و طلاب با رويكرد نظام اسلامي به نمايش درآيد.

40 موسسه و مركز حاضر در نمايشگاه

معاون آموزش و پژوهش حوزه علميه خراسان با اشاره به اينكه نمايشگاه مستقل دستاوردهاي علمي و پژوهشي اين حوزه از سال 1391 آغاز شده و امسال براي سومين سال پياپي در بنياد پژوهش هاي اسلامي آستان قدس رضوي برگزار مي شود، خاطر نشان كرد: در اين نمايشگاه كه ساعت 10 صبح فردا با حضور آيت الله علم الهدي، امام جمعه مشهد و عضو شوراي برنامه ريزي مديريت حوزه علميه خراسان افتتاح مي شود، علاوه بر آثار ارائه شده بيش از 40 مدرسه، موسسه و مركز حوزوي، برنامه هاي تخصصي در قالب همايش و نشست با عنوان فضاي مجازي، داعش نمادي از تكفير، حوزه هاي علميه و ضرورت آشنايي با فرقه هاي نوظهور، راهبرد نحله هاي نوظهور در سينماي جهان و تاثير آن در سبك زندگي ديني و... نيز برگزار مي شود.

وي با اشاره به اين مطلب كه اين نمايشگاه به منظور اعلام ظرفيت هاي علمي و پژوهشي و ميزان فعاليت هاي محققان و ايجاد انگيزه و رقابت سالم در عرصه هاي مربوطه برگزار مي شود، تاكيد كرد: ترويج اصل و اساس پژوهش يكي ديگر از اهداف برگزاري اين نمايشگاه است زيرا به تعبير مقام معظم رهبري پژوهش مايه بقاي آموزش است و مركز مديريت حوزه علميه خراسان آن را به عنوان يك اصل نظر دارد.

حجت الاسلام مهدوي ارفع به مقايسه آماري كمي و كيفي نمايشگاه امسال با دو سال گذشته پرداخت و ابراز داشت: در سال 91 هشت موسسه حضور داشتند و در سال گذشته نيز 20 موسسه، مركز و مدرسه علميه شركت كرده بودند اما امسال بيش از 40 مركز و موسسه حوزوي با ارائه آثار، برگزاري نشست هاي تخصصي و عرضه مقالات و كتاب ها و محصولات چند رسانه اي سايت و فيلم در اين نمايشگاه حضور دارند.

حضور فعال و گسترده در جشنواره هاي پژوهشي

معاون آموزش و پژوهش حوزه علميه خراسان در ادامه به حضور موفق و گسترده حوزه علميه خراسان در جشنواره هاي پژوهشي مانند علامه حلي و فراخوان آثار پژوهشي طلاب اين حوزه اشاره و خاطر نشان كرد: 1745 اثر در فراخوان آثار شركت كرده بودند و در جشنواره علامه حلي نيز 1087 اثر حضور داشتند كه 790 مقاله، 264 تحقيق پاياني، 12 پايان نامه و 21 كتاب را شامل مي شد.

وي با بيان اين كه حوزه علميه خراسان به عنوان دومين حوزه شيعي يكي از حوزه هاي برتر و مطرح است و در هر چهار سطح علمي مقدمات تا مرحله اجتهاد فعاليت آموزشي دارد، گفت: دو رويكرد براي برنامه هاي پژوهشي اين حوزه وجود دارد كه يكي از آنها استفاده از تحقيقات براي تامين نيازهاي درون سازماني و محتواي علمي طلاب مي باشد.

او اضافه كرد: رويكرد ديگر در ارتباط با نيازهاي نظام اسلامي است كه حوزه علميه بايد عقبه هاي علمي و مورد نياز نظام را ايجاد و در اختيار قرار دهد و اين امر سياست ثابت و مسلّم حوزه علميه خراسان براي تامين نيازهاي نظام اسلامي است و در اين جهت از فعاليت هاي پژوهش طلاب حمايت هاي مادي و معنوي شده و بستر سازي آن انجام مي شود.

معاون آموزش و پژوهش حوزه علميه خراسان در همين رابطه گفت: محور فراخوان هاي پژوهشي اين حوزه نيز با همين رويكرد است كه پژوهش هاي خوبي نيز انجام شده و با عنايت به اينكه مشكلي از جهت انجام فعاليت هاي پژوهشي وجود ندارد، نسبت به انتشار اين فعاليت ها تسهيلاتي در اختيار طلاب قرار مي گيرد.

وي با بيان اينكه مشاوره هاي پژوهشي توسط مركز مشاوره اين حوزه از اقداماتي است كه براي محققان حوزوي انجام مي شود، اظهار داشت: راه اندازي دفتر همكاري هاي بنياد پژوهش هاي اسلامي آستان قدس رضوي و حوزه علميه خراسان از ديگر كارهايي است كه براي فعاليت بهتر پژوهشي انجام شده است.

وي با اشاره به اينكه در سند چشم انداز حوزه علميه خراسان، اين حوزه متولي اسلامي سازي است و بحث پژوهش هم در آن ديده شده است، در پاسخ به سؤالي، ابراز داشت: حوزه علميه خراسان به سهم خود با انتشار كتاب ها و مقالات اعتقادي با نگاه اثباتي و نقد سلفي گري و وهابيت، اقداماتي انجام داده است و نشست هايي نيز برگزار كرده تا طلاب بهتر بتوانند در نقد تكفير و افراطي گري فعاليت كنند.

حجت الاسلام مهدوي ارفع درباره ارتباط حوزه و دانشگاه نيز با اشاره به اينكه وحدت اين دو نهاد در هدف يعني ايجاد جامعه اسلامي و تمدن اسلامي است كه به عنوان دو خط در كنار يكديگر بايد كار خود را براي رسيدن به آن انجام دهند، گفت: حوزه علميه خراسان مي تواند توانمندي هاي خود را درا ختيار دانشگاه قرار دهد كه دعوت از دانشگاهيان براي بازديد از اين نمايشگاه به منظور بهره برداري از بخش هاي مختلف فعاليت هاي علمي و پژوهشي حوزويان از جمله اين كارهاست.

گفتني است، سومين نمايشگاه مستقل دستاوردهاي علمي و پژوهشي حوزه علميه خراسان از 7 تا يازدهم دي ماه 1393 در بنياد پژوهش هاي اسلامي آستان قدس رضوي واقع در دوربرگردان طبرسي حرم مطهر رضوي برپا خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha