جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
عبد الحمید واسطی خراسان

حوزه/ ويژگي حوزه های علمیه تصمیم سازی است كه توسط فقیه به عنوان فردي استراتژیست انجام می شود و او باید راهبرد، چارچوب ها و سطوح اصلی را برای رسیدن به هدف متعالی، مدیریت کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام واسطی، محقق و پژوهشگر حوزوي در همايش «راهبردهای طلبگی اثربخش» در مشهد  با اشاره به این که معناي طلبگی اسلام شناسی است و اسلام شناسی به معني دستیابی به نظر خداوند مي باشد، ابراز داشت: تمام تلاش دستگاه ولایت و امامت از صدر اسلام تاکنون، به خاطر حاکمیت احکام الهی بوده است؛ بنابراین اگر بخواهیم طلبه اثربخشی باشیم و نظر خداوند را به دست آوریم، باید احکام الهی را در تمام حیطه های زندگی عملیاتی کنیم.

وی وظیفه طلاب را تصمیم سازی برای تصمیم گیران در جهت نظر خدا عنوان و خاطر نشان کرد: ويژگي حوزه های علمیه تصمیم سازی است كه توسط فقیه به عنوان فردي استراتژیست انجام می شود و او باید راهبرد، چارچوب ها و سطوح اصلی را برای رسیدن به این هدف، مدیریت کند.

این پژوهشگر حوزوي با بيان اين كه كار فقیه به عنوان فردي دین شناس، تعيين جهت و فرآيند اصلي براي تحقق يك هدف است، گفت: تمدن سازی، ويژگي ديگري است كه بر عهده دين مي باشد، زيرا دین نیامده تا ارتباط خاص خدا را در عبادت ها بیان کند و ساير امور را به عقل واگذارد، بلکه در جزئي ترين امور زندگی تا امور کلان، روی روحیه، فکر و رفتار آثار صحیح دارد تا شخصیت انسان طبق نظر خدا شکل گیرد.

حجت الاسلام واسطی، لازمه حرکت طلبه در مسیر الهی را قرار دادن اجتهاد به عنوان سرلوحه كار دانست و ابراز داشت: براي رسيدن به اين امر، ابزارهای متن محور لازم است؛ زيرا ابزارهاي اجتهاد، متن محورند و علم و پيام دين يعني قرآن و روايات در متن آمده و بايد بتوان كاوش و استدلال كرد و به همين جهت دروس حوزه ابزارهاي متن كاوي و تحقيق در متن هستند.

اين محقق و پژوهشگر، لازمه ورود به درس خارج و مباحث تخصصی را ایجاد پنج بسته علمی توسط طلاب معرفی کرد و گفت: اولین بسته، بسته "هستی شناسانه" است؛ هر تمدنی بخواهد شکل گیرد باید زیرساخت هستی شناسانه داشته باشد.

وی با اشاره به اينكه هنر دین، شفاف سازی عوامل موثر بر زندگی است، دومین بسته علمی را بسته "معرفت شناسانه" خواند و ابراز داشت: در واقع، بسته معرفت شناسی، ارائه ابزار کشف واقعیت به صورت موجه است؛ زيرا وجود خطا و توهم را برای ما ملموس کرده که بدانيم تمام آنچه در ذهن ما می گذرد، عین واقعیت نیست.

حجت الاسلام واسطی، سومین بسته را بسته "انسان شناسانه" عنوان و تبيين كرد: اين بسته مي گويد، در منظومه و شبكه هستي موقعيت و جايگاه خاص انسان كجاست و چه قابليت هايي دارد و براي اينكه قواي انسان به نتيجه برسد، چه برنامه هایي بايد داشته باشد؟

وی، بسته "روش شناسانه" را چهارمین بسته مورد نياز طلاب در مسير تحصيل برشمرد و گفت: برای ایجاد تغییر در رفتار و نظام های اجتماعی و نیز خانواده به ابزارهای تحقق بسته روش شناسانه نیاز داریم که به ايجاد علم و اثری نافع کمک می کند تا در رفع مشکل، اصلاح، بهبود و ارتقا آن موثر باشد.

این محقق حوزوی با بيان اين كه بسته روان شناسانه در کنار روش تحقیقی(ورودی) که مرکز آن بود، یک خروجی یعنی روش اجتهادی نیز دارد، ابراز داشت: اين روش، اجتهادی است که در مقیاس های فردی و خرد و در مقیاس هاي جمعی وکلان به ما کمک مي کند تا در تمام حیطه های زندگی نظر خدا را استخراج کنیم.

وی آخرین بسته را بسته "دین شناسانه" دانست و اظهار داشت: ما از مسایل دین، عقاید و اخلاق اطلاع داریم، ولی به طور کامل هیچ واحد درسی در دین شناسی وجود ندارد.

حجت الاسلام واسطی با بيان اينكه همه طلبه ها باید به گونه ای درس بخوانند که پنج بسته را رعایت کنند تا بتوانند با تولید علم، کشف نظر خداوند را پیش برند و تنها نقل اقوال صورت نگیرد، یادآور شد: در كنار اين پنج بسته سه يادداشت با عنوان «اسلام چه مي گويد و نظام فكري آن»، «قانون اسلام چگونه است (فقه و حقوق)» و «نظام اخلاق اسلامي» را بايد به همراه داشته باشند.

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha