پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
8

حوزه/ امروز ایران اسلامی حال و هوای دیگری داشت و نه تنها طلاب و روحانیون، بلکه همه جوانان با هر عقیده و فکری دست های گدایی خود را به نشانه عبودیت و بخشش رو به آسمان بلند کرده بودند.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، دعای عرفه با همه اشک ها و نواهایش به پایان رسید و طلاب و روحانیون خود را برای عید قربان، عیدی که ابراهیم(ع) از آزمایش قربانی کردن اسماعیل جوان خود با موفقیت خارج شد، آماده می کنند.

به راستی که امروز همه در تلاطم بودند، چشم ها خیسان و دل ها محزون از غم بی کسی و سرگردانی مسلم در کوچه های سرد و بی روح کوفه! امروز، زمانی بود که فرشتگان خوشحال و خندان به زمین آمده و منتظر بردن اعمال و حاجات بندگان به ملکوت اعلا بودند. روزی که حسین میزبان زایران مشعرالحرام بود

به راستی امروز زمین هم حال و هوای دیگری داشت…! امروز نه تنها طلاب و روحانیان بلکه همه جوانان با هر عقیده و فکری به حوزه علمیه امام خمینی(ره) اهواز و معراج شهدای اهواز آمده بودند و دست های گدایی خود را به نشانه عبودیت و بخشش رو به آسمان دراز کرده بودند.

امروز نوای «سِواکَ وَلا رَبَّ لَنا غَیْرُکَ نافِذٌ» در سراسر اهواز پیچیده بود. در همین حال و احوال به سراغ برخی طلاب و روحانیون رفتیم و چند لحظه ای را با آنها هم کلام شدیم.

"اللهم عجل لولیک الفرج" ذکر عارفانه مردم

حجت الاسلام علی مؤذنی، از طلاب مدرسه علمیه امام خمینی(ره) اهواز، با بیان این که عرفه، زمان بندگی خدا و پاک شدن پرونده اعمال ما بندگان رو سیاه خداوند است، گفت: امروز همه حال و هوایی دیگر داشتند، از طلاب و بزرگان حوزه گرفته تا کودکانی که همراه با پدران خود به این میهمانی دعوت شده بودند.

وی در پاسخ به این سؤال که «بیشترین دعای امروز شما چه بود؟»، بیان داشت: "اللهم عجل لویک الفرج" بیشتری دعایی بود که امروز از زبان طلاب و دیگر جوانان به گوش می رسید.

احساس نزدیکی به مولایمان حسین(ع) کردیم

سید دانیال موسوی، یکی دیگر از طلاب حوزه علمیه اهواز نیز با اشاره به حال و هوای امروز دعای عرفه، ابراز داشت: به راستی که امروز، احساس سبکی کردم؛ احساس کردم صدایم به مولایم حسین(ع) می رسد که چگونه صدایش می دهم و به او سلام می دهم.

طلاب، جوانان به سوی معنویت سوق دهند

حجت الاسلام و المسلمین حاجتی، امام جمعه موقت اهواز نیز که در این مراسم معنوی حضور داشت، با تأکید بر لزوم استفاده حد اکثری طلاب از برنامه های معنوی، اظهار داشت: طلاب تلاش داشته باشند ضمن شرکت در این گونه آیین های عبادی، سایر جوانان را تشویق به حضور در مراسم های معرفتی کنند.

استاد حوزه علمیه خوزستان، عرفه را روز بخشش گناهان و کنار رفتن پرده غفلت از قلوب جوانان شیعه توصیف کرد و خاطرنشان ساخت: میگویند عرفه روز اعتراف است؛ روزی که در آن میان بنده و پروردگار هیچ پردهای نیست؛ روزی که در وصف آن گفتهاند آفتاب آن، مانند آبی است که آتش گناهان را از بین میبرد.

حجت الاسلام و المسلمین حاجتی، با اشاره به باطن روز عرفه، اظهار داشت: باطن روز عرفه پی بردن به فلسفله روح معنوی دعا و ضرورت استغفار همیشگی بندگان نسبت به اعمالشان است.

حضور چشمگیر جوانان در کنار طلاب و روحانیون

حجت الاسلام رضا کیانی، از طلاب حوزه علمیه اهواز، با اشاره به شور و نشاط معنوی حاکم در مراسم، گفت: من هر سال دعای عرفه را در مدرسه علمیه امام خمینی(ره) و در کنار سایر دوستان طلبه قرائت می کنم و الحمدالله تا به این سال نتایج خوبی را برای من به همراه داشته است.

وی با بیان این که امسال تعداد حضور جوانان به مراتب بهتر از سال های گذشته بود، ادامه داد: امسال علی رغم ورود ۷۲ شهید تازه تفحص شده به اهواز و استقرار آنها در معراج شهدا، باز هم جمعیت قابل توجهی در مدرسه علمیه امام خمینی(ره) جمع شده بودند و این مسئله نشان دهنده استقبال جوانان برای حضور در کنار طلاب است.

حجت الاسلام کیانی، حضور طلاب در کنار جوانان و نوجوانان را امری پسندیده و مؤثر در ترویج گفتمان ناب شیعی عنوان کرد و بیان داشت: این که جوانان و نوجوانان از هر قشر و سلیقه ای برای حضور در دعای پرفیض عرفه در مدرسه علمیه امام خمینی(ره) حاضر شوند و این دعا را در کنار طلاب بخوانند، خود سبب نزدیکی آنها به طلاب و ایجاد رابطه ای صمیمی با آنها می شود.

ضرورت تقویت بنیان های فکری و دینی جوانان

پس از اتمام دعای پر فیض عرفه به سراغ حجت الاسلام رضا کلاه کج، رییس مرکز خدمات حوزه علمیه خوزستان رفتیم و چند دقیقه همراه ایشان شده و با او به گفت و گو نشستیم.

حجت الاسلام کلاه کج، با تأکید بر این که حضور قشر جوان جامعه در مراسم های مذهبی سبب تقویت بنیان های اعتقادی آنها می شود، تصریح کرد: هر اندازه که ما بیشتر جوانان را به حضور در این گونه مراسم های مذهبی دعوت کنیم، نتایج بهتر و آثار مطلوب تری را دریافت می کنیم؛ چرا که دشمن امروز با هر وسیله و ترفندی در تلاش برای تخریب افکار و اعتقادات جوانان است و ما روحانیان اگر به عنوان مسؤولان فرهنگی جامعه اقدام قابل توجهی انجام ندهیم، به یقین این پتانسیل با قدرت جوانان را از دست خواهیم داد.

این فعال فرهنگی با بیان این که باید مراسم های مذهبی و اعتقادی را با شور و نشاط جوان پسند برگزار کرد، خاطرنشان ساخت: امروز جوان جامعه اسلامی نیاز، نیازمند شور و هیجان است و باید با برگزاری مراسم هایی پرنشاط از نظر معنوی آنها را اقناء کرد.

رییس مرکز خدمات حوزه علمیه خوزستان، در پایان با اشاره به فرار سیدن دهه مبارک ولایت، گفت: این دهه زمان خبی برای تبلیغ عقاید ناب شیعی در میان مناطق محروم است و امید است طلاب محترم در این راستا به وظایف ذاتی خود عمل کنند

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha