جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
علوی بروجردی

این استاد حوزه گفت: علي بن ابي طالب(ع) حقیقتی است که علی رغم همه تبليغات و با آن همه هزینه‌هایی که معاويه و ديگران کردند، کم رنگ نشد؛ چرا که این امام همام، مصونيت خدايي دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» آیت الله علوی بروجردی با اشاره به این که در منابع حدیثی بسیاری آمده است كه عيد غدير، «عيد الله الاكبر» است، اظهار داشت: علامه، عالمی فقيه، اصولي، رجالي، فيلسوف و كلامي است و توجه دارد كه ما در تاريخ، روزي به نام روز ظهور منجي داريم؛ اما با این وجود، اين اعتبارات را براي غدير ذكر مي‌كند و اين نکته بسیار مهمی است که باید تبیین شود.

*عید غدیر استمرار هدایت الهی است

 وی با بیان این مطلب که ظهور منجي نیز تحت الشعاع مسئله غدیر قرار می‌گیرد، ابراز داشت: هدف از فرستادن انبیاء و نزول کتب آسمانی، تکامل بشریت بوده؛ لذا، كامل‌ترين دين به دست اشرف انبياء عرضه شده و همچنین دين اسلام نیز براي بقاء و جاودانی خود نياز به حركتي دارد كه رسول اعظم(ص) بايد آن را به مردم برساند و آن مسئله امامت و استمرار هدایت الهی در طول تاریخ بشریت در آینده است.

این استاد حوزه ادامه داد: گویا نبی مکرم اسلام(ص) قصد فهماندن این موضوع را دارند که بعد از رفتن ایشان، خلافت پایه و اساس، مادی، ریاستی و دنیایی ندارد؛ بلكه اساس الهي دارد؛ آن امامتي كه نسب دارد و به بيان قرآن، از باب «إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَاماً» می‌باشد.

وی یادآور شد: این آیه قرآن، خطاب به حضرت ابراهيم(ص) است و اين امامت، پيوندي میان مردم و خدا است و ادامه رياست و ولايت الهي است و این همان نکته ای بود که رسول اعظم(ص) در روز غدیر، قصد اعلام آن را داشتند و درجه اهمیت آن بسیار بالاست؛ به نحوی که در قرآن کریم، خطاب به پیامبر(ص) آمده است: «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ/ اى پيامبر، آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده، ابلاغ كن».

*اهتمام خداوند به نصب امیرالمومنین(ع)

آیت الله علوی بروجردی در پاسخ به این سوال که مگر پيغمبر(ص) در رساندن پیام الهی تعلل مي‌كند؟، خاطرنشان ساخت: یقینا نبی مکرم اسلام(ص) تعلل نخواهد کرد؛ پس يا بايد قضايایي در بين مردم باشد كه پيغمبر آن را ملاحظه مي‌كند و يا بايد اهميت مطلب به گونه‌ای باشد كه خداوند تاكيد مي‌كند که آن را بیان کند.

این استاد حوزه ادامه داد: بنابراین، مستفاد از آیه 67 سوره مائده، اهتمام خداوند به مفاد آن پیام است که اين مطلبي كه پیامبر(ص) قصد بیان آن را دارد، چنان اهميتی دارد كه مساوي با رسالت ایشان است و اگر اين مطلب بیان نشود، رسالت پيغمبر(ص) هیچ است و مكتب وحياني لطمه و صدمه خواهد دید.

آیت‌الله علوی‌بروجردی یادآور شد: اين، همان امری است که در روز غدير اتفاق مي‌افتد؛ چرا که در این روز، مسئله ای به مسلمانان عرضه مي‌شود كه به نقل قرآن، معادل رسالت است و اگر قرآن آن را نمي‌فرمود، ما جرات نمي‌كرديم چنين حرفي را بزنيم.

آیت الله علوی بروجردی با اشاره به این که مفسران عامه و خاصه، در تفسیر این آیه زحمات بسیاری کشیده‌اند، بیان داشت: یقینا این آیه مربوط به بیان احكام تتمه حج نمی باشد؛ چرا که مطلب مهمتری از اين احکام فرعیه وجود دارد؛ و آن، موضوع نصب حضرت امير(ع) است و همان مطلبی است كه اساس و بقای اسلام با آن تضمين شده است.

*اعتراف خلیفه دوم به واقعه غدیر

وی با اشاره به اعتراف خلیفه دوم به واقعه غدیر، اظهار داشت: ابن عباس می گوید در اوایل خلافت عمر بر او وارد شدم که دیدم خرمايي جلوش بود و به من هم تعارف كرد و خودش هم آنها را خورد، آبي نوشيد و سپس تکیه کرد و بعد به من گفت: از كجا مي‌آيي؟ گفتم از مسجد، گفت: چرا پسر عمویت را رها کردی؟ من خيال كردم پسر عمویم عبد الله بن جعفر را مي‌گويد. گفتم او را با ثروتش تنها گذاشتم که مشغول كار خودش باشد. گفت: من بزرگتان، علي بن ابي طالب را مي‌گويم. گفتم که او را ديدم كه آب براي آبياري نخلستان‌ها مي‌كشيد در حالي كه قرآن هم مي‌خواند.  عمر او را قسم داد و گفت آیا اين پسر عمويت، هنوز به خلافت فکر می‌کند؟ گفتم  بله، بعد اضافه کرد که من از پدرم سوال كردم كه آیا علي بن ابي طالب از سوی پيغمبر منصوب شده بود؟ پدر من تصديق كرد و گفت که وی درست مي‌گويد. عمر می‌گوید: پيغمبر صلي الله علیه و آله در غدير،  گرد و خاكي كرد كه مردم همه جمع بشوند، اما در اين كار حجتي نداشت. در زمان كسالتش هم مي‌خواست همين كار را بكند و بر اسم علي بن ابي طالب علیه السلام تصريح كند، ولی من روي آن مسئوليتي كه بر اسلام حس مي كردم كه اسلام بماند جلوي پيغمبر را گرفتم؛ چرا که قريش قبول نمي‌كرد و عرب عليه اين كار شورش مي‌كرد. پيغمبر فهميد که من مي‌دانم كه در دلش چه مي‌گذرد كه مي‌خواهد علي را نصب كند ولی خدا قضاي خودش را جاري كرد و پيغمبر مي‌خواست که بر خلاف قضاي الهي و اراده الهي، علي بن ابي طالب(ع) را نصب كند، اما ما فهميديم كه پيغمبر(ص) اشتباه مي‌كند و اين كار نشدني است و لذا از آن جلوگيري كرديم و قضاي الهي هم چنین جاري شد.

این استاد حوزه ابراز داشت: این عبارت  خلیفه دوم  است که از غدير به گرد و خاك رسول الله(ص) تعبیر مي‌كند؛ و بر خلاف او، غدير آنقدر عظمت دارد كه پوشاندنش اصلا امكان ندارد.

این محقق و پژوهشگر گفت: اين موضوع، يكي از نقل‌هايي است که از خليفه دوم ذکر شده است و ده‌ ها مورد شبيه اين مطلب آمده؛ و عمر در اينجا بين ارادة الله و ارادة النبي تفكيك قائل شده است.

*بیداری اسلامی از راه اهل بیت(ع) امکان پذیر است

آیت الله علوی بروجردی با بیان این مطلب که بیداری اسلامی از راه اهل بیت(ع) امکان پذیر است، خاطرنشان ساخت: بيداري اسلامي و حركت به سمت جلو در دنياي اسلام، جز از راه علي بن ابي طالب(ع) امكان پذیر نیست و آن كساني كه خودشان علت براي شر هستند، نمي‌توانند علت براي حُسن آن باشند.

وی ادامه داد: باید اسلامی را ترویج کنیم که از معالم وحي، آن هم از دست حضرت امیر(ع) و عترت طاهره (ع) گرفته شده باشد و به قول خود پيغمبر(ص): «اني تارك فيكم الثقلين كتاب الله و عترتي»؛ نه از افرادی که مسائل بدوي را هم نیاموخته بودند و اشتباه پاسخ مي‌دادند.

*حرکت اسلامی بدون نام علی(ع)، به داعش ختم می شود

این استاد حوزه تأکید کرد: بیداری اسلامی بدون نام امام علی(ع)، راهی انحرافی است که به داعش ختم می‌شود.

این محقق و پژوهشگر با اشاره به این که امیر المومنین(ع)، حقیقت همیشه تاریخ است، تصریح کرد: علي بن ابي طالب(ع) حقیقتی است که علی رغم همه این تبليغات و با آن همه هزینه‌ها که معاويه و ديگران انجام دادند، کم رنگ نشد؛ چرا که این امام همام، مصونيت خدايي دارد.

آیت الله علوی بروجردی در پایان بیان داشت: عيد سعيد غدير را به همه مسلمانان؛ حتی کسانی که این حقیقت را نفهمیده‌اند تبريك مي‌گوييم و باید گفت که بيداري و روشنايي از اينجا است و در جاي ديگر، خبري از روشنايي نيست.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha