جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
علوی بروجردی

حوزه/ استاد حوزه علمیه قم گفت: اگر خدای ناکرده از مكتب امام حسین علیه‌السلام که مکتب ارزش‌های الهی است، دور شویم، ضدارزش‌‌ها در جامعه حاکم می‌شود و در چنین جامعه‌ای مسلماً ما ضربه خواهیم خورد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آيت الله علوي بروجردي در جمع عزاداران حسینی به درس‌های عاشورا اشاره کرد و گفت: شكل‌گيري حركت سيدالشهدا ‌علیه‌السلام‌ و عاشورا، بنياني آموزنده و كلاس درسی برای زندگي فردی و اجتماعی است.

وی نهضت امام حسین علیه‌السلام را درس آزادی‌خواهی و ظلم‌ستیزی معرفی کرد و گفت: ‌نهضت سيدالشهدا ‌علیه‌السلام‌ با این که بیش از 1300 سال از آن می‌گذرد، هنوز الهام‌بخش حرکت آزادی‌ بخش در سراسر جهان می‌باشد. مهاتما گاندی، رهبر هند بر ضد استعمار انگلستان، با این که هندو مذهب بود، درباره حرکت خود می‌گوید که محرك من براي آزادي هند و روش مبارزة من، درسي بود كه از كربلا و امام حسين ‌علیه‌السلام‌ آموختم و آن اینکه مهم نيست تو تنهایی و مردم با تو همراه نيستند؛ اگر در برابر ظلم و بيداد بايستي، برنده خواهي شد؛ به هر قيمتي كه باشد. ازاین‌رو با اين كه همة مردم هند آمادگي قیام را نداشتند، من حركت مسالمت‌آمیز خود را آغاز كردم.

این استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: حال ما باید از خود بپرسیم، زمانی که بازتاب نهضت امام حسین ‌علیه‌السلام‌ در تاريخ، این گونه موج‌آفرینی می‌کند، چرا ما از این مکتب درس نگيريم؟

وی واقعه عاشورا را حاکمیت فضیلت‌ها و ارزش‌ها دانست و تصریح کرد:‌ از جمله درس‌هاي عاشورا،‌ روش پیدا کردن راه درست و گم نشدن در آشوب‌هاست. امروزه همه حركت‌هاي اسلامي كه در حال شكل‌گیری است، خواسته یا ناخواسته در همين راه قرار دارند؛ چرا که حکومتی كه بر پایه‌های زر و زور و تزوير استوار شده باشد، حکومت رذيلت‌ها و ضدارزش‌هاست و اسلام با چنین حاکمیتی مخالف است.

وی با بیان این که اساس بعثت پیامبر ‌صلی‌الله‌علیه‌وآله‌ و شعار "قولوا لا اله الا الله" درهم‌کوبیدن چنین حاکمیتی بود، یادآور شد: امام حسین علیه‌السلام به ما آموخت که حاکمیت فقط از آن خداست و زر و زور و... هیچ ارزشی ندارند. حرکت در مسیر الهی و در نظر گرفتن رضای خدا  به هر کاری ارزش می‌دهد.

آیت‌الله علوی بروجردی با تأکید بر این که قیام کربلا برای حاکمیت ارزش‌ها در جامعه بود،‌ افزود: اگر امام حسين ‌علیه‌السلام قیام نمی‌کرد، همه چيز نابود مي‌‌شد و مردم گمان مي‌‌كردند که اصلاً پيامبري نیامده و اگر هم آمده است، همين ارزش‌‌هاي رایج را آورده است.

وی افزود: در چنین جامعه‌ای، شخصی همچون يزيد ولی امر مسلمین و واجب‌الاطاعه دانسته می‌شود؛ شخصی که در اشعار کفرآمیز خود می‌خواند: «لعبت هاشم بالملك فلا خبر جاء ولا وحي نزل»[3] این همان منطقي است كه معاويه ترویج می‌کرد، اما دیدگاه سيدالشهدا علیه‌السلام كاملاً در برابر اين طيف قرار دارد؛ چنان‌که اميرالمؤمنين علیه‌السلام نیز در برابر چنین تفکری ایستاده بود.

این سخنران تصریح کرد:‌ درسی كه می‌توان از مکتب سيدالشهدا علیه‌السلام گرفت اين است كه اگر معيار كار ما رضای خدا باشد، يعني دوستی‌ها و دشمنی‌هایمان براي خدا باشد، همیشه ماندگار خواهیم بود.

وی با اشاره به این که سپاه یزید، امام حسين علیه‌السلام و یارانش را به شهادت رساندند، همة مردانی را که در کاروان این امام همام، - به ‌جز امام سجاد علیه‌السلام كه بیمار و امام باقر علیه‌السلام كه کودکی چهار ساله بود- کشتند و زنان و کودکان را اسیر کردند و به شام بردند، ادامه داد: آنها برای این که حتی اثری از اجساد شهدای کربلا نماند، بر بدن‌های شهدا اسب تاختند و آنها را سه روز بر روی زمين و زير آفتاب داغ رها کردند.

آیت‌الله علوی بروجردی اضافه کرد: پس از این مصیبت بزرگ اهل بیت علیهم‌السلام، متوكل عباسی در زمان حکومتش، برای آنکه جلوی اثرگذاری مکتب حسینی را بگیرد، قبر سیدالشهدا علیه‌السلام را تخريب کرد و بر آن آب بست، سپس روی آن را شخم زد. در دوره معاصر نیز صدام برای خاموش کردن این شعلة نورافشان بسیار کوشید اما با همة اینها، امام حسين علیه‌السلام و مکتب نورانیشان ماند و ما را هم در سایة خود نگاه داشت و چراغ راهنمايي شد تا به وسیله آن راه را تشخيص دهيم و مسیر اسلام ناب و ارزش‌های الهی را گم نكنيم.

وی در ادامه محبت را پایه و اساس دین معرفی کرد و گفت:‌ دين یعنی عشق و محبت را در دل‌‌ها كاشتن و كينه‌‌ها را از دل‌های برداشتن؛ منطق و مکتب امام حسین علیه‌السلام این است و می‌خواهد اين دین و این منطق را حاكم كند.

این استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد:‌ ما تا مکتب عاشورا را داريم، ضربه نمي‌‌خوريم و نباید از هیچ قدرتی واهمه داشته باشیم؛ نه از آمريكا، نه از بمب اتم و نه از هیچ چیز دیگر. در دوران جنگ تحميلي، آنچه ما را در برابر قدرت‌های بزرگ دنیا نگاه داشت، یاد امام حسين علیه‌السلام و آرزوی زیارت كربلا بود.

وی با تأکید بر این که اگر اين مكتب را با اين منطق داشته باشيم، كسي توانايي شكستن ما را نخواهد داشت، یادآور شد: اگر خدای ناکرده از اين مكتب جدا شويم، ضدارزش‌‌ها در جامعه حاکم می‌شود و در چنین جامعه‌ای مسلماً ما ضربه خواهیم خورد.

وی در پایان افزود: مکتب امام حسين علیه‌السلام مکتب ارزش‌ها و حاكميت فضيلت‌‌هاست و ما باید پاسدار و پرچمدار اين مکتب باشیم.

انتهای پیام// 15/ 313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha