جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
5

حوزه/ استاد حوزه علمیه با تاکید بر این که امروز باید عرفان شیعه در دنیا مطرح شود تا ارزش های انسانی ارتقا یابد گفت: قدرت های غربی با نگاه های دوگانه به کشورهای اسلامی، دشمن تراشی می کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علوی بروجردی در دیدار با پروفسور «پیر لوری» از پژوهشگران فرانسوی، در عرصه عرفان شیعی اظهار داشت: عملکرد مطالعاتی شما نسبت به تفکر و عرفان شیعه قابل تقدیر است.

وی با بیان این که تفکرات شیعه بر مبنای اسلام اصیل می باشد، تصریح کرد: مذاهب گوناگون اسلام متفاوت از تفکر شیعه می باشند در حالی که مکتب تشیع بر اساس اسلام ناب می باشد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به این که اهل سنت «اولوالامر» را تمام حاکمان می دانند، گرچه آن ها ظالم باشند، ابراز داشت: شیعه اساس دین را اطاعات از خدا، پیامبر و اولوالامر عقلایی می داند که ائمه معصومین(ع) می باشند.

آیت الله علوی بروجردی با اشاره به تبعیض هایی که در دوران خلفای پیش از امیرالمومنین(ع) صورت می گرفت، اظهار داشت: در دوران خلیفه دوم از به کارگرفتن غیرعرب در حکومت جلوگیری می شد و مسائلی نظیر برتری عرب بر عجم مطرح بود در حالی که اصل اسلام بر مساوات است.

وی با تاکید بر این که بر اساس تفکر حضرت علی(ع) نگاه به تمام انسان ها برابر می باشد، ابراز داشت: حضرت علی(ع) بر اساس حدیث تقلین و حدیث غدیر به عنوان ولی و جانشین نبی مکرم اسلام معرفی شده است.

*سکوت حضرت علی(ع) موجب بقای اسلام شد

استاد حوزه علمیه با بیان این که حضرت علی(ع) 25 سال سکوت کردند تا دین اسلام باقی بماند، افزود: امیرالمومنین(ع) کسی نبود که شخص گرا باشد و بر بقای مکتب توجه داشت که به همین دلیل نسبت به وقایع پس از رحلت نبی اکرم(ص) سکوت کردند.

آیت الله علوی بروجردی با اشاره به اینکه تفکر حضرت علی(ع) برگرفته از تفکر اصیل رسول خدا و قرآن است، ابراز داشت: حکومت ها بر اساس سیاست هایی که به نفع خود باشد به ترویج مبانی دین می پرداختند در حالی که حضرت علی(ع) همواره بر اساس عدالت حکومت کردند.

وی با بیان اینکه عدالت از ویژگی های بارز حکومت حضرت علی(ع) بوده است، تصریح کرد: تمام خلفای اموی و عباسی که پس از رحلت نبی اکرم(ص) به حکومت رسیدند در تعارض با تفکر اصیل پیامبراکرم(س) و شیعه بودند.

*دانشمندان با نگاه بی طرفانه به بررسی علوم دین بپردازند

استاد حوزه علمیه با تقدیر از اینکه پژوهشگران علمی در دنیا به مطالعه تفکر اصیل اسلام می پردازند، ابراز داشت: دانشمندان و پژوهشگران با نگاهی بی طرفانه به بررسی علوم دینی بپردازند.

آیت الله علوی بروجردی با بیان اینکه بر اساس عرفان، محبت شیعه به تمام ادیان برابر است، گفت: امام رضا(ع) در جلسات مناظره با مادی گرایان به تبیین عرفان شیعه پرداختند و با منطق و استدلال مباحثه و مناظره می‌کردند.

*داعش، اسلام را خون ریز معرفی کرده است

وی مسئله عرفان شناسی را در عصر امروز بسیار حائز اهمیت عنوان کرد و اظهار داشت: امروز بر اساس نگرش های افراطی، گروه های تروریستی نظیر داعش به اسلام هراسی پرداخته اند و دین را مکتبی خشک و خون ریز معرفی کرده اند. 

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه شیعه در زمینه عرفان آثار قابل تاملی داشته است، گفت: اساس عرفان، محبت به مردم است چرا که پیامبر و ائمه معصومین(ع) در این زمینه تاکید داشتند.

وی با اشاره به مسئله رحمانیت در مکتب تشیع، ابراز داشت: خداوند و رسول اکرم(ص) رحیم هستند و در دین اسلام، رحمت بر غضب غلبه دارد. 

آیت الله علوی بروجردی با اشاره به اینکه پیامبراکرم (ص) بر جلب نظر مردم تاکید داشته‌اند، ابراز داشت: زندگی کردن بر اساس اخلاق از اصول مهم دین اسلام است.

وی با بیان اینکه اسلام بر مقابله با ظلم و دفاع از مظلوم توجه دارد، تصریح کرد: دین اسلام بر تعامل اجتماعی و سیاسی در عالم تاکید می کند و عدل را یکی از مهم ترین اصول خود می داند.

*عهدنامه مالک اشتر منشور حکومت داری است

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه نامه امام علی(ع) به مالک اشتر منشور حکومت داری است، ابراز داشت: حضرت علی(ع) در این عهدنامه تاکید می کند تمام انسان ها از حقوق مدنی برابری برخوردار هستند و نباید حق آن ها را تضییع کرد.

آیت الله علوی بروجردی با بیان اینکه تفکر شیعه بر مردم داری و محبت پایه گذاری شده است، تصریح کرد: همچنین شیعه بر دعا و مناجات با خداوند تاکید دارد که در ادیان و مذاهب دیگر وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه حیات معنوی و معاد یکی از مهم ترین اصول اسلام است، گفت: نفس انسان در برابر خداوند و اجتماع، مسئول است و به همین دلیل چنین انسانی تلاش می کند تا معصیت نکنند.

*حاکمان سیاسی از اخلاق به دور هستند

استاد حوزه علمیه یکی از مهم ترین مشکلات امروز جوامع اسلامی و حاکمان سیاسی را دوری از فضایل اخلاقی عنوان کرد و گفت: امروز به مسائل اخلاقی نظیر مهربانی، عدالت و برادری کمتر اهتمام ورزیده می شود و حسد و طمع و حرص جای آن ها را گرفته است.     

آیت الله علوی بروجردی با بیان اینکه اگر دنیا به سمت مادی شدن برود رو به سقوط خواهد رفت، تصریح کرد: گرم شدن زمین و حوادث طبیعی و صدها عوارض و بلایای  طبیعی و غیرطبیعی به تمام انسان ها صدمه می زند و آنها را تهدید می‌کند اما عدم احساس مسولیت و فقدان اخلاق در سران سیاسی اجازه نمی دهد تا آن ها به این مسئله بپردازند.

وی با تاکید بر اینکه تردیدی نیست که داعش بر اساس نگاه اسلام تشکیل نشده و عملکرد آن نیز در راستای ضربه زدن به دین می باشد.  

*غرب مواضع دوگانه دارد

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه قدرت های غربی با نگاه های دوگانه به کشورهای اسلامی دشمن تراشی می کنند، ابراز داشت: امروز اسرائیل قطعنامه ها را نادیده می گیرد و مظلومان را به خاک و خون می کشد در حالی که غرب به عنوان مدعی حقوق انسان ها و دموکراسی، سکوت کرده و آن ها را همراهی می کند.

*حقوق بشر فقط در ایران است؟

آیت الله علوی بروجردی افزود: چرا قطعنامه های حقوق بشری فقط برای ایران صادر می شود؛ اما به وضعیت مردم بحرین و عربستان پرداخته نمی شود؟

وی تصریح کرد: چرا از دولت بحرین که به عنوان متحد غرب به شمار می رود دفاع می شود؛ اما مردم آن تروریست حساب می شوند؟

*آمریکا در منطقه اعتباری ندارد

این استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه اگر نظرسنجی نسبت به آمریکا و همپیمانانش در منطقه صورت گیرد اکثریت با آن ها مخالف هستند، ابراز داشت: هیچ مسلمانی نمی تواند بپذیرد نسبت به فلسطین و لبنان و سوریه بی توجهی شود.

آیت الله علوی بروجردی با تاکید بر اینکه خواستار زندگی کردن تمام جوامع در صلح هستیم، ابراز داشت: اگر الفت، محبت، عدالت و اخلاق در میان جوامع وجود نداشته باشد شاهد افزایش خون ریزی هایی نظیر داعش و اسرائیل خواهیم بود.

وی افزود: دنیا امروز برای گسترش اخلاق نیازمند به منابع اصیل عرفان شیعه است.

*فرامین حضرت علی(ع) منشور حقوق مدنی است

این استاد حوزه علمیه با تاکید بر این که از افتخارات شیعه و انسانیت این می باشد که فرامین حضرت علی(ع) منشور احترام به حقوق افراد است، گفت: حضرت علی(ع) نسبت به تغذیه قاتل خود نیز مهربان بود و بر اساس ارزش های انسانی و رحمت با دشمن خود رفتار می کرد.

آیت الله علوی بروجردی با اشاره به اینکه انتقام گیری برخلاف موازین شیعه است، ابراز داشت: امروز باید عرفان شیعه در دنیا مطرح شود تا ارزش های انسانی ارتقا یابد و ارزش انسان ها به جنگ جهانی اول و دوم نیست.

*شیعه تروریست نیست

وی دموکراسی و حقوق بشر را از ارزش های مهم دنیا عنوان کرد و گفت: مذهب شیعه بر اساس خون ریزی حاکم نشده است و  شیعه تروریست نیست و کاملاً مخالف اعمال تروریستی است.

این استاد حوزه علمیه افزود: جمهوری اسلامی باید تلاش کند عدل حضرت علی(ع) را در کشور جاری کند چرا که در غیر این صورت همانند دیگر کشورها خواهد بود.

*روابط دینی گسترش یابد

استاد حوزه علمیه در پایان خواستار ارتقای روابط جمهوری اسلامی و فرانسه در زمینه های علمی و پژوهشی شد و خاطرنشان کرد: پاریس مرکز فرهنگی اروپا است و در این کشور شخصیت ها و صاحب نظران مستقلی هستند که بی طرفانه به بررسی علوم دین پرداخته اند.

*مسلمانان از اسلام اصیل آگاهی ندارند

پروفسور پیرلوری نیز این دیدار را بسیار ارزشمند توصیف کرد و اظهار داشت: مسلمانان زیادی در فرانسه هستند، اما نسبت به دین اسلام بی اطلاع می باشند و کمتر کسی است که به مبانی اصیل اسلام آگاه باشد.

خاطرنشان می شود، پروفسور پیر لوری از پژوهشگران فرانسوی در سال 1383 برنده جایزه کتاب سال ایران شده است و عضو کمیته تحریریه نشریه آسیایی مطالعات اسلامی و بولتن سالیانه اسلام شناسی بوده و به تالیف کتاب هایی نظیر «کیمیا و عرفان در اسلام»، «علم حروف در اسلام» و  «تاویلات القرآن از دیدگاه عبدالرزاق کاشانی» پرداخته است.    

انتهای پیام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha