جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین پورسید آقایی

حوزه/ دبیر همایش بین المللی دکترین مهدویت با اشاره به این که قدرت و کارکرد ولایت باعث حیرت و تعجب دشمنان نظام شده است، اعتقاد به ولایت فقیه را زمینه ساز ظهور دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین پورسید آقایی، در همایش مهدویت با عنوان «از کوثر کربلا تا صبح ظهور» که در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد، گفت: اعتقاد به امام حی و این که این امام  نائبی دارد که لازم الطاعه است، زمینه های ظهور را فراهم می کند و تاثیر این اعتقاد در جنگ 8 ساله ما را سرپا نگه داشته و پیروز گرداند.

رئیس پژوهشکده مهدویت افزود: دفع فتنه ها از کارکردهای دیگر اعتقاد به مهدویت و ولایت فقیه است و همین عامل در جریان فتنه 88 توانست جامعه را نجات دهد.

وی ادامه داد: در جریان فتنه 88 دشمنان نظام پیش بینی می کردند که کار ایران ،جمهوری اسلامی و ولایت فقیه تمام شده است اما وقتی قضیه به گونه دیگری رقم خورد، دشمنان در این حیرت ماندند که این چه قدرتی است که هیچ کاری در مقابل آن نمی توانند انجام دهند.

حجت الاسلام والمسلمین پورسیدآقایی با اشاره به تاثیر گذاری ولایت فقیه، تاکید کرد: دشمن، همه نیروها و امکانات خود را بسیج کرده تا ما را نسبت به این معنا و مفهوم دغدغه مند کنند .

رئیس موسسه آینده روشن تصریح کرد: ولی فقیه زمینه ساز ظهور است و کسی که بگوید امام را دوست دارم، اما ولایت فقیه را قبول نداشته باشد دروغ می گوید، چرا که تجلی محبت خدا در اطاعت از رسول، تجلی اطاعت رسول در اطاعت از امام و تجلی اطاعت امام در اطاعت نائب امام دیده می شود.

*تاکید بر پیوند هنر با عاشورا

دبیر همایش بین المللی دکترین مهدویت بیان کرد: اگر از منظر هنری و عنصر زیبایی به عاشورا و کربلا نگاه شود می توان با الهام گیری از این واقعه، زیباترین تابلوها و آثار هنری را خلق کرد اما متاسفانه در زمینه خیلی سهل انگاری می شود.

وی افزود: در زمینه تبلیغ دینی کار هنری تاثیر فراوانی بر روی مخاطب می گذارد به طوری که ممکن است کسی به دلیل تاثر خاطری که به او دست می دهد نتواند به تابلوی عصر عاشورای استاد فرشچیان نگاه کند .

حجت الاسلام والمسلمین پورسیدآقایی ادامه داد: کار برای اهل بیت(ع) و بزرگداشت یاد و خاطره آنها دارای برکات زیادی است و اولین کسی هم که از این برکات بهره مند می شود خود خالق اثر است هم چنان که خیلی از کسانی که در این زمینه کار کرده اند نسبت به این نعمت و فیض اذعان کرده اند و اگر ما هنر را تقدیم این بزرگواران نکنیم چه کنیم.

رئیس موسسه آینده روشن با ذکر این نکته که باید از تاریخ درس گرفت، ابراز داشت: تاریخ درس های زیادی یاد می دهد و یکی از این درس ها در مورد واقعه عاشورا این است که ببینم عاقبت کسانی که با امام (ع) بیعت نکردند چه شد؟

*هرکس که مصلح نباشد، مفسد است

این کارشناس مهدویت افزود: کسانی که با امام نور بیعت نمی کنند گرفتار بیعت با امام نار می شوند و بین این دو نداریم و هرکس که مصلح نباشد، مفسد است.

حجت الاسلام والمسلمین پورسیدآقایی با اشاره به این که هر کس که با علی(ع) بیعت نکرد گرفتار معاویه شد و کسانی هم که با حسین(ع)بیعت نکردند، گرفتار یزیدیان شدند، اظهار کرد: در حیات سیاسی و اجتماعی جامعه، امام واسطه فیض الهی است و مطابق با معنا از دست دادن امام مصیبت سنگین، فاجعه عمیق و گسترده ای است که ضرر آن به کل جامعه می رسد.

وی افزود: ما فکر نکنیم که اگر امام حسین(ع) به شهادت رسیدند، فقط شیعه ضرر کرد، بلکه مطابق نقل قولی از امام صادق (ع) ضعف مسلمانان از زمان شهادت امام حسین(ع) آغاز شد.

رئیس پژوهشکده مهدویت اضافه کرد: ضرر فقدان امام نه تنها بر شیعه بلکه بر تمام عالم می رسد و به همین خاطر است که در زیارت عاشورا عبارت "یا اَباعَبْدِاللَّهِ لَقَدْ عَظُمَتِ الرَّزِیَّهُ وَ جَلَّتْ وَ عَظُمَتِ الْمُصیبَهُ بِکَ عَلَیْنا وَ عَلی جَمیعِ اَهْل ِالاِْسْلامِ و َجَلَّتْ وَ عَظُمَتْ مُصیبَتُکَ فِی السَّمواتِ عَلی جَمیعِ اَهْلِ السَّمواتِ" بکار رفته است.

*قاتلین حجت خداوند لعن می شوند

این کارشناس مهدویت خاطرنشان کرد: انسان دو تولد دارد که تولد اول در این عالم ملکی است، اما تولد دیگر انسانی از شکم تمام تحمیل ها و شرایط اجتماعی است و مطابق حدیثی، هیچ کس به ملکوت آسمان ها و زمین نمی رسد، مگر اینکه دو بار متولد شود.

وی افزود: در مرحله تولد انسانی، نیازمند و مضطر به ولی و رسولی هستیم که ما را به خداوند برساند، چرا که ما متعلق به خدا هستیم و مال شیطان  و هوای نفس نیستیم .

حجت اسلام والمسلمین پورسیدآقایی اضافه کرد: اضطرار، اوج نیاز انسان است و کسی که اضطرار به حجت را درک کرد و فهمید با کسی که این حجت را از او بگیرد، دشمن می شود، او تابعینش را نه یک بار بلکه صد بار لعن می کند.

*نیازمند کار فرهنگی هستیم

رئیس موسسه آینده روشن بیان کرد: در زمان ظهور حضرت مهدی(عج) پیروزی ها به وسیله نیرو و قوای نظامی بدست نمی آید، بلکه عمده پیروزی ها  از طریق کار فرهنگی به دست می آید.

دبیر همایش بین المللی مهدویت خطاب به دانشجویان گفت: امروز زمینه ها برای کار فرهنگی آماده است و این وظیفه ماست که جلودار باشیم، اگر می توانیم از روی کتاب های معتبر در مورد حضرت مهدی (عج) فیلمنامه یا نمایشنامه خوب بنویسیم، نمایش اجرا کنیم و فیلم بسازیم.

وی افزود: اگر می خواهیم وقتی که امام زمان(عج) ظهور کرد، جریان عاشورا تکرار نشود باید با حقیقت قیام عاشورا، حقیقت و ابعاد نظام های دینی و شئونات امام  آشنا شویم.

مدرس حوزه و دانشگاه یادآور شد: وقتی امام حسین(ع) مسلم را به کوفه فرستاد و مردم مسلم را بعد از بیعت تنها گذاشتند و امروز باید بدانیم که زمینه شهادت امام حسین(ع) تنها گذاشتن مسلم بود .

گفتنی است، این برنامه به همت حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان استان قزوین برگزار شد و برگزاری جلسه پرسش و پاسخ و نمایشگاه کتاب از دیگر برنامه های این همایش بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha