جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام عابدینی قزوین

حوزه/ امام جمعه موقت قزوین گفت: برخورد با دشمنان باید عزت مدارانه و از موضع برتر باشد تا آنها به مصالح ما طمع نداشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی مفسر و پژوهشگر قرآنی، در جلسه تفسیر هفتگی امام زاده اسماعیل (ع) قزوین با اشاره به اینکه بحث دشمن و دشمن شناسی هم در زندگی طبیعی حیوانات و گیاهان و هم در زندگی انسان ها مطرح است، گفت: نگاهی به زندگی گیاهان و جانواران طبیعت ما را به این نکته رهنمون می کند که عالم  طبیعی و جهان آفرینش یک پارچه نیست، بلکه دارای موافق و مخالف است و ما هم برای این که از جایگاه خود دفاع کنیم باید به دشمن شناسی پرداخته و ابزاری برای دفاع از خود داشته باشیم.

وی با اشاره آیه 257 سوره بقره« اللَّهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ الَّذينَ کَفَرُوا أَوْلِياؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُماتِ أُولئِکَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فيها خالِدُونَ: خداوند ، ولی و سرپرست کسانی است که ایمان آورده اند آنها را از ظلمتها ، به سوی نور بیرون می برد. ( اما ) کسانی که کافر شدند ، اولیای آنها طاغوتها هستند که آنها را از نور ، به سوی ظلمتها بیرون می برند آنها اهل آتشند و همیشه در آن خواهند ماند». بیان کرد: مطابق با این آیه  خداوند ولی مومنان بوده که آنها را توسط فرستادگان خویش از تاریکی به سمت نور هدایت کند یعنی در این عالم یک جریان و سیری از حرکت و نور  وجود دارد که توسط خداوند اداره می شود.

این محقق حوزوی ادامه داد: در مقابل جریان هدایت و ولایت الهی، عده ای هستند که انسان ها را از نور و هدایت به سمت ضلالت و تاریکی رهنمون می کنند که در قرآن تعبیر به طاغوت شده اند.

مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به وظیفه انسان ها در برابر طاغوت، گفت:  آنچه آیه 257 سوره بقره را از حالت مسالمت آمیز به جنگ و جدال کشانده و آن را عملیاتی می کند  آیه 76 سوره نساء «الَّذينَ آمَنُوا يُقاتِلُونَ في‏ سَبيلِ اللَّهِ وَ الَّذينَ کَفَرُوا يُقاتِلُونَ في‏ سَبيلِ الطَّاغُوتِ فَقاتِلُوا أَوْلِياءَ الشَّيْطانِ إِنَّ کَيْدَ الشَّيْطانِ کانَ ضَعيفاً/ کسانی که ایمان دارند، در راه خدا پیکار می کنند و آنها که کافرند، در راه طاغوت [ بت و افراد طغیانگر ]. پس شما با یاران شیطان ، پیکار کنید! ( و از آنها نهراسید! ) زیرا که نقشه شیطان، ( همانند قدرتش ) ضعیف است».

امام جمعه موقت قزوین تصریح کرد: امام خمینی(ره) علاوه بر این که آمریکا را شیطان بزرگ نامید به ضعف آن هم اشاره کرده و تمام قد در برابر این شیطان بزرگ ایستاد و بر آن پیروز شد.

وی افزود: زمانی که امام راحل قیام را شروع کرد، قدرت های بزرگ آن زمان یعنی شوروی و آمریکا مثل دو لبه قیچی بودند که برای بریدن ریشه های ما دست به دست هم داده بودند، اما از آنجا که خداوند در قرآن فرموده کید شیطان ضعیف است، امام خمینی(ره) توانست جهان را تحت تاثیر قرار دهد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی اضافه کرد: حتی کشور چین هم که امروزه از در دوستی وارد شده، در آن زمان همراه با کشورهای اروپایی دیگر  به دشمنی با انقلاب اسلامی پرداخت،  چرا که همه اینها منافع خود را در خطر می دیدند.

وی تاکید کرد: برخورد ما با دشمنان باید از موضع عزت و برتری باشد تا طمع به مصالح ما نداشته باشند.

 مدرس حوزه و دانشگاه اظهار کرد: اگر قانون و رفتار کشورهایی چون چین، آلمان، فرانسه، کانادا، ژاپن و ...  مطابق قرآن بود، هیچ وقت در جریان تحریم ها در کنار آمریکا قرار نمی گرفتند و با سیاست های این کشور همراهی نمی کردند.

امام جمعه موقت قزوین خاطر نشان کرد: اگر ما خود را مسلمان و مومن می نامیم که بر اساس ایمان رفتار کرده و از خدا پیروی می کند، پس دشمن ما دشمن خداست و با این دشمن هم باید مطابق فرمایش خداوند مبارزه کرد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی تصریح کرد: قانون الهی در اداره جهان آفرینش این است که تمام موجودات مرئی و  نامرئی برای خداوند لشکری می کنند و کسی که با خداوند دشمنی کند، ضعیف شده و در اقلیت قرار می گیرد.

وی بیان کرد: اگر کسی در راه مبارزه با دشمنان الهی قدم بگذارد تمام نیروهای الهی به کمک و یاری او می آیند و این فرمایش خود خداوند است که در آیه7 سوره محمد «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُركُم وَيُثَبِّت أَقدامَكُم:ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اگر (آیین) خدا را یاری کنید، شما را یاری می‌کند و گامهایتان را استوار می‌دارد» متجلی شده است.

مدرس حوزه و دانشگاه با ذکر این نکته که قرآن و سنت دو منبع مهم معارف اسلامی و دینی اند، اظهار کرد: برای اینکه با بحث دشمن و دشمن شناسی در زندگی انسان آشنا شویم باید نگاهی به قرآن و سنت معصومین (ع) داشته باشیم، چرا که قرآن متن اصلی و سنت شرح این متن است.

رئیس دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه های قزوین گفت: خداوند قرآن را یکباره در شب قدر نازل کرد و علاوه بر  آن در طول 23 به صورت سوره به سوره و قطعه به قطعه به مناسبت های مختلف بر پیامبر اکرم(ص) نازل شد.

امام جمعه موقت قزوین خاطرنشان کرد:  بعد از این 23 سال، حدود250 سال آیات قرآن توسط جانشینان پیامبر اکرم(ص) که اهل بیت (ع) بودند، در شرایط سیاسی و اجتماعی تشریح شد قرآن در خطبه ها، قضاوت ها، نامه های اداری و اجرای عدالت امام علی(ع)، در تعامل امام حسن(ع) با مکاران زمان همچون معاویه و در حماسه عاشورا تبیین و تفسیر شد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha