جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
بسیج

مصادف شدن جمعه این هفته با اولین روز از هفته مبارک بسیج، موجب شد که خطبای جمعه کشور بخش مهمی از سخنان خود را به اهمیت و ضرورت وجود و تقویت بسیج اختصاص داده و در این باره توصیه هایی هم داشته باشند.

اشاره؛

علاوه بر این موضوع، آخرین روزها و ساعات مذاکرات هسته ای میان ایران و 5+1 در وین قبل از رسیدن سوم آذر نیز زمینه مناسبی را فراهم آورد تا ائمه جمعه به سان هفته های گذشته نظرات و دغدغه های خود را درباره خطوط قرمز مذاکرات بیان داشته و ضمن اعلام حمایت از تیم دیپلماسی کشور از آنان بخواهند که در دفاع از حقوق ملت ایران ، ذره ای در برابر دشمن کوتاه نیایند.

نگاهی کوتاه به تحولات منطقه، تاکید دیگر بار بر مساله اقتصاد مقاومتی و همچنین اشاره به برگزاری کنگره جهانی خطر جریان های تکفیری در قم از دیگر محورهای مهم خطبه های نماز جمعه این هفته کشور بود.

*بسیج؛ رمز ماندگاری عزت ملی

امام جمعه اردبیل با بیان این که بسیج رمز پایداری و ماندگاری و عزت ملی است، یادآور شد: بسیج به گفته مقام معظم رهبری یک حرکت بی‌ریشه و سطحی و صرف از روی احساسات نیست. بسیج یک حرکت منطقی و عمیق اسلامی و منطبق بر نیازهای امروز دنیای اسلام و به طرق اولی، جامعه اسلامی است.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی همچنین بیان داشت: ایمان، اخلاق، خودسازی، اخلاص، ایثار، بصیرت و ولایت‌مداری از ارکان بسیجی بودن است.

*سرنوشت کشور را به مذاکرت گره نزنیم

حجت الاسلام و المسلمین حسینی‌همدانی نیز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته کرج به مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و افزود: سرنوشت کشور نباید با این مذاکرات گره بخورد.

وی با تاکید بر این که در این راستا باید به ظرفیت‌های کشور توجه بیشتری شود و به سمت توسعه و تحولات اساسی پیش برویم، گفت:دشمن دست از تحریم‌های خود برنخواهد داشت چرا که تحریم‌ها را عاملی برای رسیدن به اهداف خود می‌داند، البته تحریم‌های دشمنان هیچ تأثیری در روند رشد و توسعه کشور نخواهد داشت لذا باید تولیدات را در کشور ارتقا داده و به سمت شکوفایی و پیشرفت بیشتر گام برداریم.

*نه مصادره به مطلوب قبول است و نه گرانی!

آیت‌الله علم‌الهدی نیز در جمع نمازگزاران جمعه این هفته مشهد الرضا(ع) به مذاکرات هسته ای اشاره کرد و بیان داشت:  اگر به توافق مطلوبی برسیم و مقام معظم رهبری آن را تایید کند، یک جریان سیاسی کنار این قضیه حق ندارد، حیات سیاسی خود را تجدید کند و بگوید این مذاکرات تدبیر او بوده است و اگر به توافق نرسد یک عده عناصر سود‌جوی منفعت‌طلب حق ندارند، به جان مردم بیفتند و جنس‌ها را گران کنند و دولت‌مردان باید با قاطعیت این قضیه را مدیریت بکنند چرا که این عده حق ندارند مثل زالو خون مردم را بمکنند.

*دوقطبی شدن کشور خواست استکبار است

وی همچنین ادامه: اگر بنا شد به توافق نرسیم و این روند ادامه داشته باشد باید با حفظ عزت اسلام این ملت به مذاکرات ادامه دهند، یک شگرد شیطانی که انگلیس و آمریکا در دستگاه‌های تبلیغاتی خودشان به دنبال آن هستند این است که می‌خواهند کشور را به دو قطبی شدن تبدیل کنند، این مردم ما یک بار نوشیدن جام زهر را در زمان امام مظلومشان تجربه کردند و نباید کاری کرد که این بار مقام معظم رهبری این جام زهر را بنوشند.

*اگر بسیجیان نبودند...

نماینده ولی فقیه در مازندران نیز در خطبه های نماز جمعه ساری با اشاره به آغاز هفته بسیج، متذکر شد: اگر بسیجیان نبودند و فداکاری و ایثارگری نمی‌کردند پیروزی و دوام نداشتیم.

آیت‌الله طبرسی همچنین با تاکید بر این که بسیجی شدن، آسان است اما بسیجی ماندن سخت است، خاطرنشان کرد: عده‌ای نابخردانه با بسیج مخالف هستند و اینها مریض‌اند اما عده‌ای آگاهانه با بسیج عناد دارند چرا که بسیج نگذاشت آنها به اهداف خود دست یابند و تا تفکر و بصیرت بسیجی نداشته باشیم نمی‌توانیم از این گذر، عبور کنیم.

*هشدار نسبت به نتیجه احتمالی مذاکرات

آیت الله ایمانی، امام جمعه شیراز با هشدار نسبت به این که نباید شرایط کشور به مذاکرات گره ‌زده نشود، تصریح کرد: توافق جامع حاصل بشود یا نشود مذاکرات تمدید شود یا خیر، هر کدام که اتفاق بیفتد ما نباید شرایط کشور را به آن گره بزنیم، یعنی نگوییم اگر مذاکرات موفق شد کشور ما بهشت برین می‌شود و اگر موفق نشد ما در مشکلات بیشتری گرفتار می‌شویم.

وی همچنین ادامه داد: مذاکرات هسته‌ای همانند دیگر مذاکرات یک گفتمان سیاسی و دیپلماسی است و ادبیات و عرف خود را دارد و یک مبارزه محسوب می‌شود.ممکن است در این مبارزه این کشور یا آن کشور پیروز شود، اما اینکه ما بخواهیم فضاسازی کنیم و بگوییم همه چیز کشور تحت تأثیر مذاکره قرار داشته و موفقیت و عدم موفقیت، محرومیت و عدم محرومیت، خوبی و بدی و... همه به این امر وابسته کنیم، ایده و خواسته دشمن است.

*وصیت امام (ره) روی زمین نماند!

آیت‌الله جنتی در خطبه‌های نمازجمعه این هفته پایتخت با اشاره به وصیت حضرت امام (ره) مبنی بر این که رئیس جمهور و نمایندگان مجلس باید از طبقه‌ای باشند که محرومیت را لمس نموده و به فکر محرومین باشند، تصریح کرد:‌ چرا باید کسانی که سرمایه‌های میلیاردی دارند، پست‌ها را در دست بگیرند. ما وصی امام هستیم و باید به وصیت ایشان عمل کنیم.

*خطر تکفیری ها را جدی بگیریم

وی همچنین با اشاره به برگزاری کنگره جهانی خطر در قم با موضوع چاره‌جویی برای تکفیر در بلاد مختلف اسلامی، گفت: تکفیرگرایی بیداری اسلامی را به انحراف می‌کشاند. خون مسلمانان را می‌ریزد و اختلاف میان آنها می‌اندازد.

خطیب جمعه تهران با یادآوری کمک‌های پولی و نفتی کلان به تکفیری‌ها اظهار داشت: تکفیری‌ها به کوچک و بزرگ رحم نمی‌کنند و همان کاری که رژیم صهیونیستی در فلسطین انجام داد مرتکب می‌شوند.

*نیروهای مسلح مقتدر؛ مایه آرامش کشور

حجت الاسلام و المسلمین صفایی بوشهری نیز در نماز جمعه بوشهر به حضور پربرکت رهبر معظم انقلاب در دانشگاه افسری ارتش اشاره کرد و بیان داشت: نیروهای مسلح ایران امروز در اوج اقتدار هستند و داشتن نیروی مسلح قوی، به ایجاد آرامش در کشور کمک می‌کند.

*مسئولان شیرینی خدمت را به مردم بچشانند

حجت الاسلام و المسلمین موسوی اصفهانی، عضو جامعه مدرسین و امام جمعه موقت همدان نیز با تأکید بر این که مسئولیت امانت خدا در دست مدیران است، بیان داشت: مسئولان باید شیرینی خدمت را به مردم بچشانند و به رفع مشکلات در تمام امور عنایت داشته باشند.

*اهداف برگزاری کنگره خطر تکفیری ها در قم

امام جمعه قم نیز با اشاره به برگزاری کنگره خطر جریان‌های تکفیری در شهر مقدس قم طی ‏روزهای آغازین آذرماه تصریح کرد: حقیقت آن است که امروز تکفیری‌ها به بلای عالم اسلام و ‏بلکه جهان بشریت تبدیل شده‌اند و کارهایشان موجب خشن جلوه دادن اسلام می‌شود؛ این ‏کنگره برگزار می‌شود تا دو هدف عمده را دنبال کند، نخست آنکه علمای جهان اسلام با ‏اجتماع در قم و اتفاق‌نظر، اعلام کنند که تکفیری‌ها بیگانه از اسلام بوده و نباید آنها را بهانه‌ای ‏برای حمله به دین خدا قرار داد و دیگر اینکه به دلیل فریب‌کاری تکفیری‌ها، جوانانی در ‏کشورهای مختلف اسیر افکار شیطانی‌ آنها شده‌اند و این کنگره می‌تواند راه صحیح را به این ‏افراد نشان دهد.‏

*جهان اسلام از تکفیر و خشونت بیزار است

حجت الاسلام و المسلمین سعیدی همچنین با بیان اینکه از دیگر کارکردهای کنگره خطر جریان‌های تکفیری نشان دادن ‏راه‌هایی برای دفع خطر تکفیری‌هاست، افزود: اینکه چنین کنگره عظیمی در شهر قم، ‏پایتخت فرهنگی جهان تشیع برگزار می‌شود و دو مرجع تقلید در آن حضور دارند به معنای این ‏است که جهان اسلام و تشیع از تکفیر و خشونت بیزار است.‏

*نکته ای درباره رای اعتماد به وزیر علوم

آیت الله دری نجف آبادی در جمع نمازگزاران جمعه اراک با اشاره به طولانی شدن فرآیند انتخاب وزیر علوم، ابراز داشت: دولت باید خدمتگزار مردم باشد و امیدواریم با انتخاب وزیر علومی شایسته در راستای اهداف عالیه نظام جمهوری اسلامی ایران گام بر دارد.

وی همچنین یادآور شد: دغدغه‌های مجلس در به تعویق افتادن انتخاب وزیر علوم هم جدی است، وفاداری به نظام جمهوری اسلامی در تدابیر و اتخاذ رای‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی به خوبی مشهود است.

*اقتصاد مقاومتی؛ نسخه شفابخش کشور

امام جمعه کرمانشاه این هفته، اقتصاد مقاومتی را مورد توجه قرار داد و گفت: بی شک اقتصاد مقاومتی نسخه شفابخش اقتصاد کشور است.

وی با تاکید بر اینکه دولت و مسئولان باید تمام قدرت خود را برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به‌کار بگیرند، افزود: کشور در دوران دفاع مقدس با درآمد سالانه 6 میلیارد دلار اداره می‌شد.ایران اسلامی امروز قدرتمندتر و توانمندتر از هر زمان دیگری است و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و اصل 44 موجب می‌شود دنیا به ما احتیاج داشته باشد.

*از رنج مردم بحرین غافل نشویم

حجت‌الاسلام و المسلمین قریشی، امام جمعه ارومیه نیز به مسائل بحرین و ظلم و ستم آل‌خلیفه به مردم مظلوم این کشور اشاره کرد و گفت: بی‌تفاوتی سازمان ملل به ظلم‌های رخ داده در کشورهای اسلامی تعجب‌برانگیز است، در حالی که آنان مدام دم از رعایت حقوق بشر می‌زنند. باید از سازمان ملل پرسید که آیا رعایت حقوق بشر فقط مختص به کشورهای اروپایی و آمریکا بوده و رعایت آن در سایر کشورها نیاز نیست؟

*اشاعه رباخواری؛ عامل فلاکت جامعه

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان به مسئله ربا و رباخواری و همچنین ترویج آن در جامعه اشاره کرد و ضمن ابراز تاسف از ترویج این مسئله، به مسلمانان هشدار داد که رباخواری مایه فلاکت و بدبختی انسان را به وجود می‌آورد، زیرا بنا بر فرموده خداوند در قرآن کریم ربا همانند دشمنی و جنگ انسان با خداوند و پیامبر اکرم(ص) است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha