چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۹ شوال ۱۴۴۵ | May 8, 2024
ائمه جمعه

به سان یکی دو هفته اخیر، تاکید بر بایسته های عزاداری حسینی و به طور خاص لزوم اهتمام همگانی به احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر، بحث اسیدپاشی در اصفهان و ...

اشاره؛

به سان یکی دو هفته اخیر، تاکید بر بایسته های عزاداری حسینی و به طور خاص لزوم اهتمام همگانی به احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر، بحث اسیدپاشی در اصفهان و نیز مسایل بین المللی به خصوص قضایای داعش کلیدی ترین محورهایی بود که در خطبه های نماز جمعه این هفته سراسر کشور جلوه و نمود داشت.

در این میان، اما خطبای جمعه از تذکر نسبت به مسایل اجتماعی و فرهنگی و نیز اشاره به مناسبت هایی چون 13 آبان غافل نبودند.

*لزوم محاکمه عاملان یک توطئه

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته پایتخت، گریزی به واقعه اسفبار اسیدپاشی اخیر در اصفهان زد و با تاکید بر اینکه اسیدپاشی یک عمل خلاف وجدان، اخلاق و قانون و یک منکر به معنای واقعی کلمه است، گفت: اسیدپاشی در اصفهان یک توطئه بود و عاملان این جنایت باید توسط نیروهای اطلاعاتی و امنیتی شناخته شوند.

*یوم اللهی که ریشه در عاشورا دارد

خطیب موقت جمعه تهران همچنین با اشاره به 13 آبان روز مبارزه با استکبار جهانی اظهار داشت: ‌امسال 13 آبان با روز عاشورای حسینی مصادف شده است. وقتی لانه جاسوسی اشغال شد، امام فرمود این انقلاب دوم است و این انقلاب بزرگتر از انقلاب اول است، روز 13آبان روزی است که ما نشان می‌دهیم مکتبی بوده‌ایم و مکتبی می‌مانیم و ایستادگی می‌کنیم و رویه ما دشمن‌شناسی و هوشیاری در برابر دشمنان است.

*دو شعاری که هرگز فراموش نمی شود

حجت الاسلام والمسلمین حسینی همدانی، نماینده ولی‌فقیه در استان البرز نیز با اشاره به همین مناسبت انقلابی خاطرنشان کرد: بی شک شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» هرگز از فرهنگ انقلابی ملت ایران حذف نمی‌شود.

وی همچنین به تشریح و تبیین امر به معروف و نهی از منکر پرداخت و گفت: قیام امام حسین (ع) و نهضت عاشورای حسینی بر اساس تحقق و اجرای این حکم مهم دینی بود و سید و سالار شهیدان با قیام خود به دنبال امر به معروف و نهی از منکر بود.

*مخالفین امر به معروف با اصل دین مشکل دارند

امام جمعه کرج در همین رابطه ادامه داد: امام خمینی (ره) نیز با الگوبرداری از قیام عاشورای حسینی (ع)، پرچم امر به معروف و نهی از منکر را برافراشتند و امروز برکات این قیام را در جهان اسلام شاهد هستیم؛ بنابراین کسی نمی‌تواند منکر این حکم دینی شود و کسانی که مخالف امر به معروف و نهی از منکر هستند، با اصل دین مشکل دارند.

*با رسانه های اسیدپاش برخورد کنید!

آیت الله علم الهدی، هم در خططبه های نماز جمعه این هفته مشهد مقدس، خواستار برخورد جدی دستگاه قضا با رسانه‌هایی شد که در قضیه اخیر اسیدپاشی اصفهان آب در آسیاب دشمن ریخته و این جنایت را به فریضه امر به معروف و نهی از منکر ربط دادند و گفت: به مجردی که قانونی در مجلس به نام حمایت از امر به معروف شکل گرفت دشمن جاسوس سر سپرده خارجی درست می‌کند برای سوءاستفاده از جریان اسیدپاشی در اصفهان و می‌خواهد این موضوع را به فریضه امر به معروف و نهی از منکر ربط دهد.

*سه درخواست از دستگاه قضایی

وی اضافه کرد: باید قوه قضائیه سه مطلب را پیگیری کند؛ اول این که عوامل اسید پاشی را شناسایی کنند و دوم این که با رسانه‌هایی که به استقبال توطئه ‌BBC در کشور رفتند و این جریان را به امر به معروف نسبت دادند، برخورد شود به ویژه روزنامه‌های زنجیره‌ای که باید هرچه سریع‌تر این اقدام صورت بگیرد. مورد سوم هم ضرورت برخورد دستگاه قضا با افراد بی‌دینی است که در این مدت ژست آکادمیک گرفتند و در قالب مصاحبه، این قضیه را به امر معروف ربط دادند؛ در واقع آنان دو تخلف مرتکب شدند نخست این که به امر به معروف و نهی از منکر اهانت کردند و دیگری خیلی از این زن‌ها را بی‌حجاب معرفی کردند.

*چشم و هم چشمی ها، بدبختی می آورد

امام جمعه مشهد همچنین با اشاره به لزوم توجه به اصل قناعت و درست مصرف کردن، بیان داشت: اسراف و چشم و هم‌چشمی، زندگی‌ها را به از هم‌گسیختگی می‌کشاند که متاسفانه هم‌اکنون شاهد افزایش این موضوع در زندگی نسل جوان هستیم که به دور از سبک زندگی اسلامی است و فلاکت به بار می‌آورد.

*... و باز هم رد پای انگلیسی ها!

آیت الله قربانی، امام جمعه رشت نیز با اشاره به ماجرای اسیدپاشی و هفته امر به معروف و نهی از منکر، تصریح کرد: اسیدپاشی خلاف امر به معروف است و وابستگان به غرب این حادثه را در اصفهان به وجود آوردند تا جایگاه امر به معروف و اسلام را خدشه دار کنند.

خرافه و بدعت در عزای حسینی ممنوع

نماینده ولی فقیه در استان گیلان همچنین با اشاره به عزاداری حسینی، ابراز داشت: عزاداری حسینی با خرافه و رفتارهای نامعقول آلوده نشود و در این مراسم‌ قمه‌زنی نداریم و امام حسین (ع) این حرکت را جایز نمی‌داند.

وی با بیان این که عزاداری‌ها باید به گونه‌ای باشد که خدا و پیامبر(ص) آن را می‌پسندند، گفت: در عزاداری امام حسین (ع) زمان نماز فدای عزاداری نشود و عزاداران در ایام عاشورا با الگوگیری از امام حسین (ع) نماز را اول وقت اقامه کنند.

*مذاکرات یاسرعرفاتی نه!

آیت الله طبرسی، امام جمعه ساری، اما گریزی به مسایل بین المللی و مذاکرات هسته ای زد و گفت: مذاکرات در حال انجام تنها بین ایران و آمریکا است، چهار کشور دیگر در این مذاکره اهداف آمریکا را پیگیری می‌کنند.

وی همچنین تاکید کرد: ایران مذاکرات یاسر عرفاتی را قبول ندارد، مذاکرات ما براساس برنامه است و هر وقت رهبر معظم انقلاب مصلحت ببینند، این مذاکرات را متوقف می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در مازندران البته درباره محکومیت اعدام شیخ نمر نیز بیان داشت: شیخ نمر با اعدام به شهادت می‌رسد و این راهی بود که از قبل انتخاب کرد، کاخ سران عربستان پس از اعدام شیخ نمر و خون‌های مظلوم ساقط می‌شود.

*گلایه از برخی مداحان

آیت الله نور مفیدی، امام جمعه گرگان نیز با انتقاد شدید از برخی مداحیها و نوحهسراییها، تصریح کرد: امام حسین(ع) هیچگاه خود را از محاسبه الهی مبرا نمیدانست و همیشه در راستای رضای خداوند قدم بر میداشت، اما در برخی از اشعار و مداحی‏ها این گونه ابراز می‏شود که با یک یاحسین گفتن، همه گناهان ما نادیده گرفته می‏شود.

*توطئه ای برای ضربه به نظام

وی همچنین با اشاره به حوادث اخیر اسیدپاشی در اصفهان خاطرنشان کرد: این حادثه توطئهای علیه نظام است و باید مسئولان امر هرچه زودتر عاملان این‌ حادثه را شناسایی و دستگیر کنند تا این موضوع به همگان ثابت شود.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان افزود: این حوادث در حالی رخ می دهد که قانون حجاب در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی و تصویب است و به طور کامل مشخص است که این نوع اقدامات برای آسیب زدن به نظام است.

آیت الله نورمفیدی یادآور شد: زمانی که در رسانههای بیگانه به این حوادث بصورت گسترده پرداخته میشود، دخیل بودن بیگانگان در این حوادث را بیشتر به اثبات میرساند.

*نگرانی از کم آبی؛ مردم نماز باران بخوانند

آیت‌الله شاهچراغی، امام جمعه سمنان هم با اشاره به مساله کمبود آب، گفت: کمبود آب، بحران سختی برای کشور و استان سمنان است و مردم باید برای نزول باران دعا کنند و نماز بخوانند.

*اسید پاشی؛ جنایتی بزرگ

وی در ادامه  اشاره ای هم به هفته امر به معروف و نهی از منکر و واقعه اسیدپاشی در اصفهان کرد و

گفت: اسیدپاشی در اصفهان یک جنایت بزرگ است مه متاسفانه بعضی از سایت‌ها و رسانه‌های داخلی و خارجی، آن را به امر به معروف و نهی از منکر که یک فریضه بزرگ الهی است. دستگاه قضاء باید هم با عاملان این حادثه تلخ و هم رسانه هایی که مطالب خلاف واقع را منتشر کردند برخورد کند.

*شایعه پراکننان اسغفار کنند

آیت الله شاهچراغی با بیان این که طبق فرمایش پیامبر اکرم (ص) امرکنندگان به معروف و نهی‌کنندگان از منکر جانشینان خدا و رسول او در زمین هستند، گفت: آن‌هایی که در ارتباط با اسیدپاشی‌ها شایعه‌پراکنی کردند، باید استغفار و در بارگاه خداوند توبه کنند.

*پیام عالم گیر یک تجمع عاشورایی

حجت الاسلام والمسلمین عاملی نیز در خطبه‌های این هفته نماز جمعه اردبیل با دعوت از اهالی استان برای شرکت در تجمع عظیم تاسوعا و عاشورای حسینی اظهار کرد: این تجمع پیام مهمی را برای دنیا به همراه دارد چراکه در کنار نمایش قدرت و عشق به امام حسین (ع) اسباب تزلزل نظام استکباری را نیز فراهم می‌آورد.

وی با اشاره به اجتماع 20 میلیونی در اربعین سال گذشته در کربلا آن را نمایش قدرت اسلام دانست و افزود: وهابیت به ‌شدت از این اجتماعات خشمگین هستند و می‌خواهند اجتماع بزرگ اربعین کم رونق باشد.

*گرفتاری دنیای عرب؛عدم بهره مندی از تفکر عاشورایی

نماینده ولی فقیه در اردبیل همچنین با اشاره به بسته شدن مسجد‌الاقصی توسط صهیونیست‌ها و محکومیت این اقدام یادآور شد: مشکل اصلی جهان عرب نداشتن فکر حسین (ع) و فکر عاشوراست.

*ائتلاف دروغینی برای نابودی عراق

آیت‌الله موسوی جزایری در جمع نمازگزاران جمعه اهوازی، با اشاره به این که ائتلاف آمریکایی ضد داعش برای نابوی عراق تشکیل شده است، تصریح کرد: پیروزی اخیر نیروهای عراقی در آزادسازی جرف‌الصخر بدون نیاز به کمک آمریکا، نشان داد تنها مردم عراق هستند که می‌توانند امنیت خود را تامین کنند و ما امیدواریم با تلاش نیروهای امنیتی عراق هر چه زودتر ثبات و امنیت به این کشور همسایه بازگردد.

*لزوم اقامه نماز اول وقت در عزاداری تاسوعا و عاشورا

نماینده ولی‌فقیه در فارس در خطبه های این هفته شهر شعر و ادب ایران زمین به لزوم اهتمام جدی همه مردم به اقامه نماز اول وقت در ایام عزاداری تاسوعا  و عاشورا تاکید کرد و گفت: عزاداری ما که پر از عاطفه است باید همراه با معرفت، درک و فهم کار اباعبدالله(ع) باشد و سفارش مؤکد و مکرر اینکه اقامه نماز ظهر تاسوعا و عاشورا فراموش نشود.

*بسیج همه امکانات برای ارتقای فرهنگ عمومی

آیت الله ایمانی همچنین با اشاره به 14 آبان روز فرهنگ عمومی اظهار داشت: برای اصلاح و تثبیت فرهنگ عمومی باید همه امکانات ما به کار گرفته شود. کتاب، فیلم، هنر، سخنرانی، صداوسیما و هر چه که می‌تواند در مردم اثر بگذارد باید به عنوان ابزاری برای اصلاح فرهنگ عمومی مورد استفاده و بهره‌برداری قرار بگیرد.

*درس و پیام های بزرگ عاشورا

امام جمعه زاهدان، اجتماعات تاسوعا و عاشورا را حیات اجتماعی شیعیان برشمرد و بیان داشت: عاشورا فرهنگ است و هیچ قدرتی نمی‌تواند این فرهنگ را از بین ببرد. قیام عاشورا درس‌های بزرگی برای مردم دارد که از مهم‌ترین آنها ظلم‌ستیزی و گذشت و ایثار است.

آیت الله سلیمانی ادامه داد: با بیان اینکه زنده نگه‌داشتن نهضت عاشورا، حفظ و صیانت از ارزش‌های ناب اسلامی است، گفت: دشمن تلاش می‌کند حساسیت مردم را نسبت به این نهضت کم‌رنگ کند.

*هوشیاری نسبت به فتنه فرهنگی رسانه ای

امام جمعه ایلام نیز ماجرای اسیدپاشی اصفهان را فتنه ای جدید در عرصه فرهنگی کشور عنوان کرد و گفت: رسانه‌های زنجیره‌ای در صددند اقدام شنیع اسیدپاشی را به نیروهای حزب‌اللهی منتسب کنند. حادثه دلخراش و نفرت‌انگیز اسیدپاشی به بانوان در اصفهان قطعاً با مدیریت دشمنان به ویژه دستگاه‌ها و سرویس‌های امنیتی آمریکا و انگلیس و رژیم فاسد صهیونیستی بوده و در راستای بدنام کردن آمران به معروف و ناهیان از منکر و مقابله با یکی از واجبات دین مقدس اسلام فریضه امر به معروف و نهی از منکر است.

حجت الاسلام و المسلمین لطفی ادامه داد: این حادثه هولناک که قلب هر انسان مؤمن و مسلمان را جریحه‌دار می‌کند برای ایجاد رعب و وحشت در جامعه و به راه انداختن فتنه جدید همانند فتنه 88 است که مسلماً همان دشمنانی که در ایجاد فتنه 88 نقش محوری داشتند یک فتنه جدید از نوع فرهنگی در قالب هجمه به یکی از ارزش‌های بزرگ دین مقدس اسلام به نام امر به معروف و نهی از منکر به راه انداختند.

*یادی از 8 آبان و رهبر 13 ساله

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش به 8 آبان سالروز شهادت محمدحسین فهمیده و روز نوجوان و روز بسیج دانش‌آموزی اشاره کرد و افزود:‌دوران دفاع مقدس و حضور اقشار مختلف مردم به ویژه نوجوانان و جوانان عالی‌ترین جلوه‌های ایثار و شهادت طلبی به نمایش گذاشته شد و شهادت که میراث بزرگ عاشورا و قیام امام حسین بود بار دیگر احیا شد.

*اسیدپاشی اصفهان، هیچ ربطی به بدحجابی ندارد

امام جمعه اصفهان که شهر وی در روزها و هفته های اخیر به جهت حاشیه های ناشی از ماجرای اسیدپاشی در کانون توجهات رسانه ای قرار گرفته نیز در خطبه های این هفته دیار نصف جهان یدین موضوع اشاره و تصریح کرد: مسئله اسیدپاشی در اصفهان هیچ ربطی به بی‌حجابی و امر به معروف و نهی از منکر ندارد.

*کمک برای دستگیری اسیدپاش، واجب شرعی است

وی همچنین از مردم یک درخواست داشت و آن را این گونه بیان کرد: بر همه مردم واجب شرعی است که برای دست‌گیری عامل اسیدپاشی کمک کنند تا او به سزای اعمالش برسد، چرا که کسانی که این اقدام پلید را انجام دادند متدین نیستند، زیرا این حرکت پلید ضایعه‌ای دردناک برای افراد و جامعه است.

*تاسف از حمایت بی شرمانه ترکیه از داعش

خطیب این هفته جمعه قم با اشاره به تداوم جنایات بی شرمانه داعش در عراق و سوریه بیان داشت:

حمایت آشکار ترکیه از داعش علیه سوریه موجب تاسف است، امیدواریم ‏پیش از آن که تروریسم دامن همین کشور را بگیرد دست از حمایت دیوانه‌وار از تروریست‌ها بردارد.‏

*عراقی ها، قدردان سردار ایرانی هستند

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی در ادامه به حملات ارتش و نیروهای مردمی عراق علیه تروریست‌های داعش اشاره و ‏اظهار کرد: ملت و دولت عراق، قدردان کمک‌های جمهوری اسلامی و سردار سرافراز اسلام، ‏حاج قاسم سلیمانی هستند؛ در سوریه هم ارتش این کشور با کمک مردم ضربات مهلکی را ‏به تروریست‌ها وارد کرده‌اند و در لبنان هم دبیرکل حزب‌الله بر جنگ با داعش تا نابودی کامل ‏آنها تاکید کرد ولی حمایت آشکار ترکیه از داعش علیه سوریه موجب تاسف است و دولت این ‏کشور به صورت دیوانه‌وار به آب و آتش می‌زند زیرا رویای تشکیل دولتی دیگر مانند عثمانی را ‏دارد، امیدواریم پیش از آنکه تروریسم دامن همین کشور را بگیرد دست از این کارها بردارند.

*شور حسینی را با شعور دینی پیوند دهیم

آیت الله دری نجف آبادی، امام جمعه اراک با بیان اینکه عاشورا کلاس معرفت حسینی است، خاطرنشان کرد: زنده نگاه داشتن یاد و حماسه این امام بزرگوار روشن کننده دل‌ها است چرا که در این ایام می‌توان به نور ایمان و قرآن دست یافت.

وی با بیان اینکه داشتن شعور حسینی لازمه عزاداری‌هاست، ادامه داد: اگر این عزاداری‌ها و سینه‌زنی‌ها توام با عشق و معرفت حسینی نباشد به یقین پیام سرور و سالار شهیدان که همان احیای امر به معروف و نهی از منکر است فراموش می‌شود.

*قانونمند کردن فریضه بزرگ الهی

آیت‌الله علما، در نماز جمعه این هفته کرمانشاه طرح امر به معروف و نهی از منکر در مجلس شورای اسلامی را مورد اشاره قرار داد و گفت: لایحه مذکور در سال‌های پس از انقلاب باید مصوب می‌شد و امروز مجلس به‌دنبال قانونمند کردن این فریضه در جامعه است.

وی همچنین بر پرشور برگزار شدن عزاداری‌های سیدالشهدا(ع) تأکید کرد و عزاداری‌های سنتی را بهترین نوع عزاداری دانست که هیئت‌های مذهبی باید در اجرای آنها اهتمام لازم را داشته باشند.

*برای احیای امر به معروف بکوشیم

امام جمعه یزد، با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی قیام امام حسین (ع) نیز، امر به معروف و نهی از منکر بود، تصریح کرد: امام حسین (ع) برای احیای امر به معروف و نهی از منکر از همه هستی خود گذشت و برای زنده نگاه داشتن اسلام و فرایض آن، جان خود، اصحاب و اهل بیتش را فدا کرد.

آیت الله ناصری همچنین خواستار توجه جدی به احیا و اجرای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه شد بیان داشت: در شرایطی که این دو فریضه دینی تا این حد برای بزرگان دین ما حائز اهمیت بوده است، امروز نباید به آنها بی‌توجهی شود یا اینکه در حاشیه قرار گیرند.

*نقش بانوان در تربیت شیعه واقعی

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی نیز در خطبه های این هفته نماز جمعه ارومیه مساله تربیت عاشورایی و دینی و نقش بانوان در این باره را مورد توجه و تاکید قرار داد و گفت: بانوان برای اسلام و سربازان امام حسین (ع) شیعه واقعی تربیت کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی با اشاره به اینکه در برهه کنونی به تربیت قرآنی نسل جدید بیشتر از هر مسئله دیگر نیاز داریم افزود: خانواده‌ها فرزندان خود را با محبت اهل بیت عصمت و طهارت پرورش دهند تا خشنودی خداوند به این وسیله جلب شود.

*رشوه، ریشه اعتماد در جامعه را می سوزاند

آیت‌الله  نعیم‌آبادی، امام جمعه بندرعباس اما به یکی از معضلات فرهنگی و اجتماعی جامعه اشاره  و تصریح کرد: در دین اسلام و از طرف رسول گرامی اسلام رشوه‌گیرندگان بارها مورد لعنت و نفرین قرار گرفته‌اند، رشوه از پدیده‌های ناپسندی است که اگر همه‌گیر شود می‌تواند اعتماد جامعه را از بین ببرد.

*هیهات منا الذله؛ شعار همیشگی عاشوراییان

آیت‌الله مجتهدشبستری نیز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تبریز با اشاره به فرارسیدن سالروز حماسه یوم الله 13 آبان اظهار داشت: روز 13 آبان روز تجلی پیام عاشورا، عزت و آزادگی و روز تبلور بیداری و هوشیاری ملت علیه مستکبران است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی در عین حال بیان داشت: امسال راهپیمایی روز 13 آبان به خاطر احترام به عاشورای حسینی برگزار نمی‌شود، اما سخنران، مداحان و عزاداران حسینی در کنار عزاداری برای امام‌شان شعار «هیهات مناالذله» و «مرگ بر آمریکا» سر خواهند داد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha