یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
ائمه جمعه

تکریم جایگاه والای مرحوم آیت الله مهدوی کنی در سپهر دیانت و سیاست، اشاره به فرارسیدن ماه حزن و اندوه اهل بیت(ع) و تاکید بر اهتمام به بایسته های عزاداری و سوگواری سید و سالار شهیدان در ماه محرم و صفر ، محکومیت ماجرای اسیدپاشی اخیر در اصفهان و لزوم بیدارباش نسبت به توطئه های بیگانگان در این باره و ...

اشاره؛

تکریم جایگاه والای مرحوم آیت الله مهدوی کنی در سپهر دیانت و سیاست، اشاره به فرارسیدن ماه حزن و اندوه اهل بیت(ع) و تاکید بر اهتمام به بایسته های عزاداری و سوگواری سید و سالار شهیدان در ماه محرم و صفر ، محکومیت ماجرای اسیدپاشی اخیر در اصفهان و لزوم بیدارباش نسبت به توطئه های بیگانگان در این باره و نیز تحلیلی از اوضاع منطقه به ویژه قضایای عراق و سوریه، مهم ترین سرخط های خبری و رسانه ای این هفته خطبه های نماز جمعه سراسر کشور بود که به طور خاص مورد تذکر و توجه جدی امامان آدینه ی این هفته ایران اسلامی قرار گرفت.

*حلقه وصلی متعادل و انقلابی

آیت الله ناصری، نماینده ولی فقیه در استان یزد با تسلید ارتحال عالم خدوم و فقیه مجاهد، آیت الله مهدوی کنی(ره)، بیان داشت: ایشان انسانی متعادل و حلقه اتصال میان گروه‌ها، تشکل‌ها، احزاب، مسئولان و علما بود.

وی اضافه کرد: آیت الله مهدوی کنی در زمینه اطاعت از خداوند متعال، دین مداری، حفظ روحیه اعتدال، حرکت در مسیر انقلاب، اطاعت از امام و رهبری زبانزد و همواره تسلیم امر خدا بود.

*عالمی فراجناحی

آیت‌الله غلامعلی نعیم‌آبادی، نماینده ولی فقیه در هرمزگان نیز در جمع نماز گزاران بندرعباس بخشی از سخنان خود را به بیان ویژگی های آیت الله مهدوی کنی اختصاص داد و با بیان اینکه ایشان فردی فراجناحی و مورد توجه امام خمینی (ره) و رهبری معظم انقلاب بود‌، افزود: آیت الله مهدوی کنی فردی عالم و نمونه بود که مورد احترام تمامی گروه‌ها و سلایق قرار داشت.

وی به فرارسیدن ماه محرم و تسلیت این ایام نیز اشاره کرد و ابراز داشت: پیام واقعه عاشورا چیزی جز این نیست که اگر صدای مظلوم توسط ظالم برای اندکی خفه شود، باز هم این مظلوم است که پیامش به نسل‌های بعد می‌رسد.

*امربه معروف در چارچوب قانون

نماینده ولی فقیه در هرمزگان با اشاره به تصویب قانون امر به معروف و نهی از منکر توسط مجلس، گفت: حدود نهی از منکرات و نحوه برخورد با بدحجابی را باید مجلس مشخص کند تا دستگاه‌های مسئول نیز در این راستا بتوانند وظایف خود را به درستی انجام دهند.

 *اسید پاشی؛ عملی وحشیانه

آیت الله نعیم آبادی به اسیدپاشی‌های اخیر در اصفهان اشاره و آن را محکوم کرد و این نوع رفتار را وحشی‌گری و وقیحانه دانست و نسبت دادن آن به گروه‌های مذهبی را کاری بی‌پایه و اساس خواند و خواستار برخورد جدی با عاملان این حادثه دردناک شد.

*سیاستمداری صالح

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی، امام جمعه قم نیز در جمع نمازگزاران جمعه در حرم مطهر حضرت معصومه(س) با تسلیت ارتحال رئیس خبرگان رهبری، گفت: ایشان به تعبیر رهبر معظم انقلاب، سیاستمداری بود که هیچگاه از موارد قومی و قبیله‌ای تأثیر نمی‌پذیرفت.

وی ادامه داد: تربیت کادری کارآمد و ارزشمند برای نظام اسلامی در دانشگاه امام صادق(ع) از دیگر فعالیت‌های آیت الله مهدوی کنی به شمار می‌رود و می‌توان ایشان را نماد عملی وحدت حوزه و دانشگاه دانست.

*ابعاد قیام حسینی

امام جمعه قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرارسیدن ایام عزای حسینی، گفت: عاشورا چنان ظرفیتی را به وجود آورده که برای بشریت تا روز قیامت، درسی عبرت‌آموز خواهد بود؛ قیام حسینی دو بعد ظاهر یعنی مبارزه علیه فساد یزید و بعد باطنی یعنی قیام علیه جهل انسان‌هاست.

*مداحی به سبک غربی؛ خیانت به جامعه اسلامی

تولیت آستان مقدس فاطمه معصومه(س) با تأکید بر این که شعر و مضمون مداحی‌ها باید در دل و جان مخاطبان معرفت‌افزایی داشته باشند، تصریح کرد: استفاده از سبک‌های غیردینی در حقیقت خیانت به جامعه اسلامی محسوب می‌شود.

*یادی از عالم مجاهد

آیت الله موحدی کرمانی نیز در خطبه‌های روز گذشته نماز جمعه تهران، با گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله مهدوی کنی، از ایشان به عنوان یار صدیق امام راحل و مقام معظم رهبری و عالمی مجاهد و انقلابی یاد کرد.

*اشد مجازات اسیدپاشان

وی در ادامه به عمل قبیح اسیدپاشی اخیر در اصفهان اشاره کرد و ابراز داشت: ما این عمل قبیح را محکوم می‌کنیم و از کسانی که مسئولیتی در این زمینه دارند، می‌خواهیم عوامل این اتفاق را شناسایی و به اشد مجازات محکوم کنند.

*... و باز هم مظلومیت آیت الله نمر

امام جمعه موقت تهران همچنین با اشاره به صدور حکم اعدام آیت‌الله نمر توسط رژیم آل سعود، گفت: طبق اعلام استاد دانشگاه الازهر، یک سوم مردم عربستان شیعه هستند، ظاهراً تشیع به شدت رشد کرده است. عربستان حواسش جمع باشد در کشوری که یک سوم آن شیعه است، اعدام کردن روحانی شیعه برای آنان گران تمام می‌شود و مطمئن باشند اگر خدای‌ناکرده چنین عملی صورت گیرد، بترسند از این که توسط ظلمشان نابود شوند.

*عالمی که هیچ گاه اعتدال و انصاف را کنار نگذاشت

آیت الله علما، نماینده ولی فقیه درکرمانشاه نیز با تسلیت ارتحال رئیس مجلس خبرگان رهبری، ابراز داشت: روح آیت‌الله مهدوی‌کنی، الهی بود و با وجود 60 سال فعالیت سیاسی، هرگز اعتدال، تقوا و انصاف را کنار نگذاشت.

خطیب جمعه کرمانشاه با اشاره به این که آیت‌الله مهدوی‌کنی، صیانت از نفس و مراقبت از خود داشت، گفت: شخصیت ایشان برای همه سیاسیون یک الگو است.

اسلام عاشورایی ، عالم گیر شده است

آیت الله علما اشاره ای هم به عزاداری حسینی داشت و با تاکید بر این که«امروز اسلام عاشورایی توانسته حرف خود را در عالم بر کرسی بنشاند»، ادامه داد: سیدالشهدا (ع) امر به معروف و نهی از منکر را طوری انجام داد که در تاریخ بی‌سابقه بوده است.

وی با تاکید بر این که همه افراد جامعه باید به تکلیف خود در زمینه اجرای فریضه واجب امر به معروف و نهی از منکر عمل کنند، گفت: همه ما باید در خانواده خود آمر به معروف و ناهی از منکر باشیم و در این‌صورت عفاف و حجاب و سایر موضوعات در جامعه به‌درستی شکل می‌گیرد.

*مراقب توطئه دشمن باشیم

خطیب جمعه بجنورد نیز با محکوم کردن اسید پاشی اصفهان، اظهار داشت: نسبت دادن حادثه اسیدپاشی به برخی گروه‌های مذهبی و افراد، در حالی که هنوز عامل یا عاملان این حادثه مشخص نشده‌اند، کاری غلط است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی در همین رابطه با تاکید بر این که بی شک این اقدام متحجرانه صرفاً خدمت به دشمنان نظام جمهوری اسلامی است، یادآور شد: اسیدپاشی بر روی زن و دختر مردم اقدامی متحجرانه و مزدورانه است که به طور حتم با هیچ عقل و منطقی سازگار نیست و خلاف شرع است.

*امربه معروف؛ مهمترین درس عاشورا

حجت‌الاسلام علی رضایی‌بیرجندی، امام جمعه بیرجند نیز با بیان این که در آستانه ماه محرم، ماه ایثار، ماه عشق قرار داریم، اظهار داشت: ماه محرم، ماه امر به معروف ونهی از منکر است و مسلمانان باید توجه بیشتری به احیای امر به معروف داشته باشند.

وی با تاکید بر این که جامعه باید به سمت خوبی‌ها پیش برود، خاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر سبب نجات جامعه می‌شود و وظیفه ما برای گسترش این مهم تذکر لسانی است.

کشتن انسان ها به نام اسلام!!!

امام جمعه بیرجند اشاره ای هم به جنایات داعش کرد و گفت: عده‌ای به نام اسلام گروه های تروریستی را تجهیز می کنند تا انسان‌های بیگناه را بکشند.اگر از آسمان سنگ و آتش هم ببارد عجیب نیست.

*ضرورت برپایی مجالس پیمان حسینی

حجت الاسلام و المسلمین عاملی، امام جمعه اردبیل، نهضت اباعبدالله الحسین (ع) را یک ثروت عظیم تربیتی و حماسی و مدرسه مملو از ارزش‌های انسانی و الگوهای برتر و جاودانه دانست و گفت: ما همچنان که مراسم استقبال از محرم داریم به شدت نیازمند برپایی مجلس پیمان با امام حسین (ع) هستیم که بزرگترین بیعت با امام حسین (ع) مقابله با منکرات، بی‌عفتی‌ها،‌ خیانت‌، بی‌عدالتی و اهانت به احکام دین و همچنین مبارزه با هرگونه آلودگی است.

وی همچنین پیروزی و نصرت انقلاب اسلامی را محصول عاشورا برشمرد و متذکر شد:‌ همان طور که امام حسین (ع) با انحصار و ثروت‌اندوزی و همچنین بردگی مقابله کرد، انقلاب اسلامی نیز در این مسیر حرکت کرده و سعی دارد تا کرامت انسان‌ها را اعتلا ببخشد.

*عزاداری ها مطابق سیره اهل بیت(ع) باشد

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز و امام جمعه کرج نیز خواستار آن شد که مراسم سوگواری محرم براساس سیره و خواست ائمه اطهار (ع) انجام شود و گفت: محور اصلی برنامه‌های محرم و صفر باید فرهنگی بوده و با محوریت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اجرا شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی‌همدانی در عین حال خاطرنشان کرد: در کنار توجه به برپایی مراسم سوگواری و عزاداری باید مراقبت‌های لازم را انجام داده تا دچار انحرافات و یا خرافات نشویم و برای تحقق این مهم حضور علمای دینی و روحانیون در مراسم عزاداری ضروری است.

*دوری از انحرافات و بدعت ها

آیت الله نورمفیدی، امام جمعه گرگان نیز با بیان این که همه ما باید تلاش کنیم که عزاداری‌های ما به محتوای عاشورا نزدیک شوند، گفت: باید مراقب بود که عزاداری ها دچار انحرافات و بدعت ها نشود و در مسیر صحیح و مورد رضایت اهل بیت(ع) قرار گیرد.

*شکرگزار نعمت باران باشیم

وی البته ضمن ابراز خرسندی از بارش‏های اخیر در بسیاری از استان‏های کشور بیان داشت: ذات اقدس الهی نعمت‏های زیادی به ما عنایت می‏کند و ما هم باید همواره شکرگزار این نعمت‏ها باشیم؛ چنین نعمت‏هایی نیاز به شکرگزاری عمومی دارند، زیرا شکر، موجب افزایش نعمت می‏شود.

فریضه ای که اصلی ترین درس عاشوراست

نماینده ولی فقیه و امام جمعه سمنان نیز در خطبه های این هفته، احیای امر به معروف و نهی از منکر را کلیدی ترین و مهم‌ترین درس عاشورا دانست و گفت: ائمه معصومین (ع) کشتی نجات هستند؛ ولی آن کشتی که بزرگ‌تر است و زودتر حرکت می‌کند، کشتی نجات امام حسین (ع) است و باید برای رسیدن به مقصد به ایشان توسل کنیم.

خادمینی که به جنگ مسلمین آمده اند!

آیت الله شاهچراغی البته گریزی هم به تحولات منطقه زد و افزود: دشمنان از صدر اسلام تا امروز با لباس اسلام به جنگ مسلمانان آمده‌اند و اینک هم داعش خود را خادم مسلمین می‌داند و سران عربستان خودشان را خادم‌الحرمین می‌دانند، ولی به جنگ مسلمانان آمده‌اند.

*نوحه های عزاداری ، تجلی دین باشد

حجت الاسلام و المسلمین نکونام، امام جمعه شهرکرد نیز ماه محرم را فرصت یادآوری دین مداری دانست و افزود: متن و نوحه‌های منتخب در مراسمات و هیئات مذهبی باید تجلی دین باشد، باید از خرافات دوری جست.

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال وبختیاری در همین باره با اشاره به سخنی از امام رضا(ع) درباره عزاداری برای سید و سالار شهیدان گفت: هر کس کار و کوشش را در این روز، رها کند، خداوند خواسته‌هایش را برآورده کند و هر کس این روز را با حزن و اندوه سپری کند، خداوند قیامت را روز خوشحالی او قرار دهد.

*لزوم بهره گیری حداکثری از فرصت تبلیغ

حجت‌الاسلام والمسلمین میرعمادی، امام جمعه خرم آباد نیز با اشاره به این نکته که مجالس عزاداری سیدالشهداء(ع) باید مجالس معرفت همراه با معرفت قرآنی، اسلامی و دینی باشد، ابراز داشت: نباید دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی تنها به عزاداری این گونه بسنده کنند بلکه باید از مبلغان دینی در این ماه حداکثر استفاده را ببرند.

*امر به معروف بهترین راه اصلاح جامعه

نماینده ولی فقیه در استان لرستان همچنین متذکر شد: امام حسین (ع) فرموده که هدف از قیام و نهضت من اصلاح جامعه و هدایت مردم بوده است، از این رو باید بدانیم امر به معروف و نهی از منکر راه اصلاح هدایت جامعه است و اگر جامعه می‌خواهد اصلاح شود باید از طریق امر به معروف و نهی از منکر باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha