پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
کنگره

حوزه/ دشمنان می خواهند مسجد الاقصی را تجزیه کنند / با تبیین ماهیت و اندیشه های تکفیری با آن ها مقابله کنیم/ جهان اسلام باید سازمان ملل متحد اسلامی تشکیل دهد/...

حوزه/ دشمنان می خواهند مسجد الاقصی را تجزیه کنند / با تبیین ماهیت و اندیشه های تکفیری با آن ها مقابله کنیم/ جهان اسلام باید سازمان ملل متحد اسلامی تشکیل دهد/ برخی از علما به مسجد الاقصی پشت کردند ... از جمله موضوعاتی بود که اندیشمندان اسلامی در مراسم اختتامیه کنگره جهانی جریان های تکفیری و افراطی از دیدگاه علمای اسلام بدان  هشدار و تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، محمد ابراهیم با اشاره به این که سخنانی با صداقت و خلوص می شنویم، اما صحبت ها چیزی از موقعیت ها را تغییر نمی دهد، اظهار داشت: افرادی که ما در مورد آن ها صحبت می کنیم تمام دلایل را می شناسند و به قول خودشان مدعی هستند مفاهیم دینی را درک کرده اند و دقیق تر از درک علما دارند.

وی با بیان این که اگر علما و پادشاهان صالح باشند مردم نیز صالح می شوند، ابراز داشت: اگر علما و حاکمان فاسد باشند نسل جوان به چه سمت و سویی حرکت کند.

این شخصیت فلسطینی با اشاره به اینکه گروه های مختلف مردم که حیثیت شان بر باد رفت به چه کسانی پناه ببرند، اظهار داشت: جوانان تباه شده  وستم دیده به چه سمت  و سویی باید حرکت کنند.

ابراهیم با بیان این که علما همان کسانی هستند که علم رجال را طراحی و تاریخ را نوشته اند، تصریح کرد: علما باید مسئولیت را بر دوش داشته باشند و هیچ قطره خونی در منطقه ریخته نمی شود، مگر اینکه سهمی در ریخته شدن آن داشته باشند.

وی با اشاره به این که برخی از علما به مسجد الاقصی پشت کردند، گفت: ما نباید صحبت از شیعه وسنی کنیم و باید ببینم چند نفر داعشی وجود دارد؛ داعشی ها در بین ما هستند و در فقه برخورد داعشی می کنند.

این شخصیت فلسطینی افزود: ما باید بر اساس اسلام واحد طرح و برنامه داشته باشیم و اگر متحد باشیم بزرگ تر از داعش نمی تواند در بین ما تفرقه ایجاد کند و به اسلام ضربه وارد کند.

با تبیین ماهیت و اندیشه های تکفیری با آن ها مقابله کنیم

در ادامه سید جعفر فضل الله نیز با اشاره به این که این کنگره یکی از بزرگ ترین اجلاسیه های علمی می باشد که تحت زعامت مرجعیت برگزار شده است، اظهار داشت: امیدواریم این کنگره در مبارزه با معضل تکفیر که دارای پیچید گی های می باشد موفق باشد.

وی با بیان اینکه در گذشته شاید می توانستیم رسانه های گروهی را مهار کنیم، ابراز داشت: امروز این رسانه ها در اختیار همه است.

این عالم لبنانی با اشاره به اینکه تکفیری ها می خواهند اصل اسلام را از بین ببرند، اظهار داشت: باید با تبیین ماهیت و اندیشه های تکفیری با آن ها مقابله کنیم.

دشمنان می خواهند مسجد الاقصی را تجزیه کنند

دکتر قیس طبیان عالم اردنی نیز با اشاره به این که دعوت ایران شباهت به آبی دارد که به یک تشنه لب در بیابان رسیده باشد، اظهار داشت: ایران با برگزاری این کنگره اقدام شایسته ای را انجام داد و غیر از این مسئله نیز توقع نمی رفت.

وی با بیان اینکه مطالب این کنفرانس با پایان یافتن آن تمام نشود، ابراز داشت: باید یک دبیرخانه برای پیگیری مصوبات اجلاس از طریق سفارت خانه ها و مراکزعلمی برای  پیگیری  تشکیل شود و اطلاعات را به روز شده به اعضا بدهد.

این عالم اردنی با اشاره به اینکه دشمنان می خواهند مسجد الاقصی را تجزیه کنند، گفت: دشمنان مسجد الخلیل را تجزیه کردند و از اعضای اجلاس می خواهم مسئله مسجد الاقصی را یکی از موضوعات مهم قرار دهند.

جهان اسلام باید سازمان ملل متحد اسلامی تشکیل دهد

شیخ علاء ابوالعزائم نیز  با اشاره به اینکه مسئله فقر یکی از مهم ترین عوامل پدیدار شدن تکفیر است، ابراز داشت: این اجلاس یکی از بهترین اجلاس هایی است که بنده در طول عمر خود مشاهده کردیم و پیشنهاد می دهم یک کمیته پیگیری برای اجرای مصوبات این کنگره تشکیل شود.

رهبر طریقت عزمیه مصر تصریح کرد:  جهان اسلام باید یک سازمان ملل متحد اسلامی تشکیل دهد و ارتشی برای برخورد با گروه های تکفیری و دشمنان اسلامی صورت گیرد.

نیروهای آمریکایی با هواپیما  برای داعش تسلیحات ارسال می کنند

شیخ صمیدی مفتی کشور عراق نیز  با اشاره به اینکه امروز عراق شرایط پیچیده ای دارد، اظهار داشت: مردم ما با توپ و تانک مواجه هستند و من فتوایی برای تقویت جبهه اهل سنت علیه دشمنان عراق صادر کردم و از کسی نمی ترسم.

وی با بیان اینکه اکثریت حضار علیه دولت های ظالم قیام کرده و به زندان رفته اند، ابراز داشت: چرا باید با این اعمال ظالمانه و خشونت آمیز راضی باشیم.

مفتی کشور عراق با اشاره به اینکه  برخی علما بر روی منبر می روند و هم سو با حاکمان ظالم مطالبی را بازگو می کنند، تصریح کرد: علما باید پرچمدار مبارزه با حکام ظالم و اندیشه های منحرف از اسلام باشند.

صمیدی با بیان اینکه نباید اجازه بدهیم شیعه و سنی یکدیگر را بکشند، ابراز داشت: امروز مشاهده می کنیم نیروهای آمریکایی با هواپیماهای خود برای داعش تسلیحات ارسال می کنند و مدعی مبارزه با داعش هستند.

مفتی کشور عراق خاطرنشان کرد: باید همه ما در مقابل عراق و تونس و مصر و سوریه موضع واحدی اتخاذ کنیم.

رفتارهای تقریبی را سرلوحه کار خود قرار دهیم

 در ادامه محی الدین کبیری با اشاره به اینکه امروز باید تجدید نظری در خطبه ها و طرز نوشتن ادبیات اسلامی داشته باشیم، اظهار داشت: باید ادبیات افراطی از امت اسلامی حذف شود.

وی با بیان اینکه فتوای رهبری معظم انقلاب در خصوص تقویت وحدت ستودنی است، گفت: باید رفتارهای تقریبی را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

رئیس حزب نهضت اسلامی با اشاره به اینکه وقتی 80 درصد جوانان در حالت فقر و استبداد به سر می برند نمی توان با تکفیر مقابله کرد، گفت: علما باید حکام را نصیحت کرده تا آن ها حقوق جوانان را رعایت کنند.

کبیری با بیان اینکه یکی از عوامل شکل گیری تکفیر عدم رعایت کرامت انسانی است، ابراز داشت: باید به جوانان اسلام رسیدگی کرد تا زمینه جذب آن ها به تکفیری ها ایجاد نشود.

تکفیر هیچ اصولی در امت اسلامی ندارد

شیخ خلیل افراء با تقدیر از برگزار کنندگان، اظهار داشت: شکی نیست که تکفیر کردن بدون دلیل از گناهان بزرگ است و کسی نمی تواند مسلمین را متهم به کفر کند.

وی با بیان اینکه خون ریزی به دلیل تکفیر کار ناصحیحی است، ابراز داشت: امروز گروه های اسلامی و مسلمانان بی گناه را می کشند.

امام جمعه کنگان با اشاره به اینکه تکفیر هیچ اصول و پایبندی در امت اسلامی ندارد، تصریح کرد: در اهل سنت تکفیر به این شکل وجود ندارد و علمای اهل سنت اهل قبله را تکفیر نمی کنند.

شیخ خلیل افراء با بیان اینکه بدون هیچ گونه دلیلی نباید مذاهب اسلامی را تکفیر کرد، ابراز داشت: تکفیر هیچ پایه و اساسی در نظریه مجتهدین غیر از خوارج وجود ندارد.  

وی با اشاره به اینکه برخی گروه ها و طوائف اعتقاد خوارج را دارند، اظهار داشت: کسانی که در راستای خلف صالح هستند اهل تکفیر کردن نمی باشند.

امام جمعه کنگان افزود: تکفیر کردن مسلمانان از گناهان می باشد و شهادتین علامت اسلام است و از فتنه به خداوند پناه ببریم.

تکفیری ها ضد صلح هستند

صادق عثمانی با اشاره به اینکه استکبار جهانی در اثر ناکامی با رشد اسلام در دنیا، به ترسیم طرح هایی برای هدف قرار دادن دیانت مسلمین روی آورد، اظهار داشت: دشمنان از بین ما افرادی را انتخاب کردند تا با زبان و دین ما به اسلام ضربه بزنند.

عالم برزیلی با بیان اینکه نبی خدا(ص) و اسلام از رفتار های تکفیری ها متنفر است، گفت: این گروه ها با دین و اندیشه و نظام های جدید وارد سرزمین های ما شده اند.

صادق عثمانی با اشاره به اینکه خون ریزی و هتک حرمت دین از اقدامات تکفیری ها است، ابراز داشت: این گروه ها به مقابله با چهره های مهربانی و صلح اسلام می پردازند.

صادق عثمانی با بیان اینکه اسلام دین رحمتی برای گیاهان و جانوران و ادیان و در یک کلام مخلوقات است، گفت: خداوند می فرماید کسانی که فتنه را در محافل مومنان برانگیزند وارد آتش جهنم خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه تکفیری ها هیچ مجمع و محفلی را به رسمیت نمی شناسند، گفت: تکفیری ها می خواهند خشک و تر را بسوزانند و مساجد و حسینیه ها و کلیساها را از بین می برند.

عالم برزیلی در پایان خاطرنشان کرد: حدیثی از حضرت علی(ع) وجود دارد مبنی بر اینکه اگر پرچم های سیاه را مشاهده کردید ثابت قدم باشید، چرا که گروه های ضعیفی ظهور می کنند و دعوت به حق می کنند در حالی که حق نیستند و موهای بلندی همچون زنان دارند و با آن ها مقابله کنید.

 سیره حضرت علی(ع) چشمان فتنه را از حدقه درآورد

در ادامه ادریس هانی از علمای مغرب نیز با اشاره به اینکه فتنه می تواند دل های مسلمانان را بیازماید، اظهار داشت: رهبر مقابله با تکفیر حضرت علی(ع) بودند و جنگ های ایشان نیز در همین راستا است.

وی با بیان اینکه حضرت علی(ع) با فتنه مقابله کرد، تصریح کرد: سیره حضرت علی(ع) راه را بر خوارج  بست و چشمان فتنه را از حدقه درآورد.

این عالم مغربی خاطرنشان کرد: پیشینیان ما با فتنه مقابله کردند و ما نیز باید این مسیر صحیح را بپیماییم و ما می توانیم با روش های جدید به مقابله با فتنه بپردازیم.  

گفت وگو ها   بر اساس معیار مشترک باشد

علاء الدین الزعتری از سوریه  نیز با اشاره به اینکه باید مفاهیم دینی را برای مردم توضیح دهیم تا با تفرقه افکنی مقابله کنیم، اظهار داشت: باید خداوند ورسول خدا (ص)را داور  ومرجع قرار دهیم و به تقویت وحدت بپردازیم.

وی با بیان اینکه چرا فتوایی نمی شنویم که فلان فرد مرتد و مشرک است، گفت: چرا چنین فتواهایی را صادر نمی کنیم تا شاهد خون ریزی ها نباشیم

نماینده شیخ بدرالدین حسون مفتی اعظم سوریه با بیان اینکه باید گفت وگو ها را بر اساس معیار مشترک داشته باشیم، گفت: در این کنگره باید بر اساس محورهای علمی صحبت کنیم.

وی در پایان با تاکید بر اینکه این اجلاس تبدیل به دبیرخانه دائمی شود، گفت: تکفیری ها هیچ اعتقادی به حضور ما ندارند.  

انتهای پیام/313 /33

    

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha