پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام اعرافی

نشست تعدادی از علما و اندیشمندان غیر ایرانی در کنگره جهانی جریان های تکفیری و افراطی از دیدگاه علمای اسلام، با رئیس جامعة المصطفی در ساختمان مرکزی این نهاد در قم برگزارشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی، در این نشست ضمن ابراز خوشحالی از حضور علما و اندیشمندان جهان اسلام در شهر مقدس قم و بازدید از جامعة المصطفی، اظهار داشت: شهر  مقدس قم و حوزه علمیه یکی از بزرگترین مراکزی دینی جهان اسلام است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به گستره فعالیت مراکز دینی و علمی در شهر قم، خاطرنشان کرد: چاپ و انتشار کتب علمی، نشریات و مجلات دینی فراوان در این شهر، نشان دهنده جایگاه علوم دینی در این شهر علم واجتهاد است.

وی در ادامه سخنان خود، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های جامعة المصطفی، ابراز داشت: بيش از 3500 عضو هيئت علمي و استاد تمام وقت و پاره وقت در 150 گروه علمي جامعة المصطفی فعالیت آموزشی و پژوهشی دارند.

 رئیس جامعة المصطفی یادآور شد: دانش آموختگی بیش از 30 هزار نفر از 100 ملیت جهان که عمدتاً از مذاهب مختلف اسلامی هستند، خود نشان دهنده عمق فعالیت های جامعة المصطفی در نشر معارف الهی است.

حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی راه اندازی 170 رشته و گرايش در سطوح نظام آموزشی حوزه ای و نظام آموزشی دانشگاهی را از دیگر دستاوردهای المصطفی دانست و اذعان داشت: جامعة المصطفی در عرصه آموزش علوم قرآن و تفسیر، اندیشه ها و آراء مفسرین بزرگ مذاهب مختلف جهان اسلام را مورد توجه قرار می دهد.

عضو شواری عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ورود المصطفی به ارائه علوم عقلی و فلسفی، خاطرنشان کرد: جامعة المصطفی ضمن برگزاری دروس فلسفه اسلامی و حکمت متعالی در حوزه های دینی و علمی، آراء فلسفی غربی را نیز مورد نقد و بررسی قرار می دهد.

رئیس جامعة المصطفی با تأکید بر این که المصطفی در عرصه مباحث ادیان و مذاهب تخصص های زیادی را راه اندازی کرده است، ابراز داشت: با توجه به اهمیت علوم اجتماعی و نیز غربی بودن محتوای بسیاری از علوم انسانی، شهر مقدس قم و جامعة المصطفی همواره با ورود به این عرصه، در تبیین علوم اجتماعی و انسانی با نگاه اسلامی پیشتاز بوده است.

وی با بیان این که جامعة المصطفی همواره بر مسئله تقریب مذاهب و وحدت در جوامع اسلامی تاکید داشته و دارد، افزود: مراکز و موسسات جامعة المصطفی در کشورهای مختلف نه تنها در بسیاری از موارد برنامه های مشترکی را میان مذاهب اسلامی دنبال می کند؛ بلکه برخی از این مراکز ویژه اهل سنت بوده و دروس آموزشی و پژوهشی را با نگاه به دیدگاه های تمام مذاهب اسلامی ارائه می دهند.

عضو شواری عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با تأکید بر این که گروه های تکفیری کرامت مذاهب اسلامی، بزرگان و علمای جهان اسلام را نشانه گرفته است، خاطرنشان کرد: با توجه به دسیسه های دشمنان اسلام و رویدادهای عصر کنونی، وظیفه سنگینی بر عهده علما و اندیشمندان جهان اسلام نهاده شده است.

حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی در پایان سخنان خود با بیان این که جامعة المصطفی از تمام  مسلمانان جهان استقبال می کند خاطرنشان کرد: جامعة المصطفی از حضور علما و اندیشمندان تمام مذاهب اسلامی در شهر مقدس قم، استقبال کرده و به خود می بالد.

خبرنگار: یوسف شعبانعلی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha