شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
اعرافی

حوزه/ رئیس جامعة المصطفی گفت: خطر خشونت گرایی، تکفیر و افراط اسلام و ادیان را تهدید می کند چرا که به سادگی به خود حق می دهند کشورها را به هم بریزند و مسلمانان را به خطر بیاندازند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین اعرافی در دیدار با رئیس آژانس ادیان قرقیزستان که در سازمان مرکزی المصطفی در قم برگزارشد، با  اشاره به لزوم وحدت کشورهای مسلمان منطقه، به  برخی از پیشرفت های علمی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و بیان داشت: طبق آمارها، امروز 4.5میلیون دانشجو و صد هزار استاد داریم همچنین در قریب به هزار نقطه کشور، دو هزار دانشگاه و شعبه های دانشگاهی فعال داریم.

وی وجود صد مرکز تحقیقاتی و چاپ 500 مجله علمی تحقیقی را بخش دیگری از پیشرفت های ایران دانست و تاکید کرد: رشته های علمی ما نسبت به گذشته بسیار گسترش پیدا کرده است و امروز کمتر رشته ای در دنیا وجود دارد که در کشور ما نباشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی رتبه تولید علم و مقالات را در کشور ایران بالا دانست و تصریح کرد: بنابر آمارهای بین المللی ما در برخی از رشته ها مقام اول منطقه را داریم. همچنین ما در فن آوری های پیشرفته مانند نانو تکنولوژی و بیو تکنولوژی و انرژی هسته ای سرمایه گذاری های وسیعی داشتیم و امروز ایران یک کشور پیشرفته است.

وی ادامه داد: این پیشرفت های بسیار بزرگ و عظیم در حالی است که کشور ما یا در حال دفاع بوده است و یا در تحریم، ولی اراده کشور ما بیشتر از اینها است.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه با تاکید بر عدالت آموزشی در ایران گفت: ما در برنامه ریزی های کلان آموزشی عدالت بین شهرها و روستاها، اقوام و مذاهب و ادیان را کاملا مورد توجه قرار دادیم.

حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی با اشاره به نظام آموزشی حوزوی در ایران اظهار داشت: آموزشهای دینی در ایران همه آکادمیک بوده و منجر به مدرک رسمی می شود و امروز هزار مدرسه و مجتمع دینی است که زیر نظر قم بوده و پانصد مدرسه دیگر مربوط به مذاهب دینی دیگر است که بیش از 150 هزار نفر از مذاهب مختلف در این مراکز علمی تحصیل می کنند.

وی قم را مرکز، مراکز دینی در کشور ایران دانست و تاکید کرد: در قم صد هزار نفر در علوم اسلامی تحصیل می کنند و ده هزار استاد وجود دارد. همچنین  علما و بزرگان و مراجع در اینجا هستند و بیش از صد مرکز و موسسه علمی دینی در قم وجود دارد.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه با تاکید بر پیشرفت ایران در دیگر زمینه ها تصریح نمود: ما در زمینه های دیگر چون؛ آموزش و پرورش، صنعت، زیرساختارها، بیمارستان و علوم پزشکی پیشرفت های زیادی داشتیم. در زمینه بیمارستان و علوم پزشکی ایران از کشورهایی است که دارای رتبه بالا است.

وی در بخش دیگر سخنانش با اشاره به جامعة المصطفی گفت: جامعة المصطفی یک مرکز بین المللی است که عمده دانش پژوهانش غیر ایرانی هستند و سی هزار نفر از بیش از صد کشور دنیا در حال تحصیل در این مرکز علمی می باشند.

حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی با اشاره به گستره فعالیت جامعه المصطفی اظهار داشت: دانشکده ها و مراکزی که با المصطفی ارتباط دارند بیش از 200 مرکز است و ما علاوه بر قم که پایگاه اصلی ما می باشد در چند شهر دیگر ایران هم فعالیت داریم و با پنجاه کشور در برخی شعبه و با برخی نیز همکاری علمی و آموزشی داریم.

اسلام را به دور از تعصبات فرقه ای ارائه دهیم

رئیس جامعة المصطفی با اشاره به رویکردها و سیاست های کلان جامعة المصطفی گفت: یکی از مهمترین سیاست های ما این است که اسلام را درست و جامع و به دور از تعصبات فرقه ای ارائه دهیم. ما در مجموعه المصطفی دانشجویانی از مذاهب مختلف اسلامی داریم و به هر مذهبی تاکید داریم که روح همکاری با دیگر مذاهب را داشته باشند. همچنین ما بر اصول مشترک امت اسلام تاکید ویژه داریم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به دو خطر مهمی که جهان اسلام را از لحاظ فکری و معرفتی تهدید می کند اشاره کرد و گفت: خطر اول خطر خشونت گرایی، تکفیر و افراط است که به سادگی به خود حق می دهند کشورها را به هم بریزند و مسلمانان را به خطر بیاندازند.

هیچ کس را به خشونت و تکفیر دعوت نمی کنیم

وی ادامه داد: هیچ دانش آموخته ما اهل خشونت و تکفیر نیست چون ما هیچ کس را به خشونت و تکفیر دعوت نمی کنیم و نیز ما هیچ کس را به تغییر مذهب دعوت نمی کنیم بلکه همه را به رعایت مصالح کشورشان و علما و مقامات کشورشان دعوت می کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی به خطر دوم اشاره کرد و تصریح نمود: خطر دوم این است که امت اسلامی از ارزش ها و از دفاع از امت اسلامی فاصله بگیرد و همان طور که تکفیر یک خطر است این هم یک خطر است.

وی در پایان اظهار داشت: ایران و مخصوصا جامعة المصطفی و قم بر خط استوار تقویت معارف دینی، وحدت و زمینه سازی برای همکاری های بیشتر تاکید می کند.

رئیس آژانس ادیان قرقیزستان در ادامه با ابراز خرسندی از حضور در جامعة المصطفی اظهار داشت: کشورهای مشترک المنافع و تازه استقلال یافته در حال باز کردن پنجره های خود به سوی دنیا هستند و قدرت ها تلاش دارند تا این کشورها به وحدت و همگرایی نرسند.

وی در ادامه با تاکید بر حضور برخی از کشورها در قرقیزستان و تاسیس مدارس و دانشگاههای معتبر ابراز امیدواری کرد تا زمینه های همکاری علمی و تحقیقاتی جامعة المصطفی در قرقیزستان فراهم شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha