یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
شبکه‌های ماهواره‌ای

حوزه/ در حال حاضر 90 ماهواره در فضای دنیا امواج 7 هزار کانال را مخابره می کنند که از این تعداد 40 ماهواره فقط علیه تشیع و ایران فعالیت می کنند که 3 هزار شبکه به صورت شفاف قابل دریافت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین، علی اسماعیلی، امروز در کارگاه تخصصی "نقش رسانه ها در خنثی سازی توطئه های دشمن در فرایند جنگ نرم"، در سالن اجتماعات اداره کل تبلیغات اسلامی قزوین، گفت: اگر فعالین عرصه فرهنگ، وقت خود را در حوزه رسانه صرف کنند، ارزش دارد تا فرهنگ عمومی خوب نهادینه شود.

وی، متدین بار آوردن مردم را هدف همه فعالیت های فرهنگی عنوان کرد و ادامه داد: فعالان فرهنگی به عنوان حافظان مرزهای فرهنگی، باید در جهتی حرکت کنند که ایمان مردم تقویت شود و برای این کار باید فرزندان از همان دوران کودکی با مباحث دینی آشنا شوند.

وی با بیان این که مادران نقشی مهم در تربیت دینی فرزندان برعهده دارند، گفت: بانوان به ویژه مادران نقشی موثری در فرهنگ سازی، تربیت دینی و شخصیت سازی فرزندان بر عهده دارند و علی رغم این که ابزارهای مختلفی برای کم رنگ کردن این نقش فعالیت می کنند، ولی باز هم آغوش گرم مادران بهترین محیط تربیتی برای فرزندان است.

اسماعیلی عنوان کرد: برنامه ریزی به منظور شناسایی جریانات فکری و فرهنگی، تبلیغ فرهنگ اسلامی، ارائه الگوهای مناسب به فعالین فرهنگی- تبلیغی بر اساس مطالعات، ساماندهی فضای رسانه ای، پالایش محتوای دیداری، شنیداری و نوشتاری در فضای رسانه ای، مقابل با تهاجم فرهنگ بیگانه، بسترسازی برای گسترش فرهنگ اسلامی، حمایت از فعالیت های جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در راستای مقابله با تهدیدات جنگ نرم و هویت سازی بر مبنای فرهنگ غرب از جمله فعالیت های انجام گرفته برای مقابله با جنگ نرم دشمن بوده است.

وی افزود: رسانه های ارتباط جمعی زمانی فقط محدود به رادیو و تلویزیون و روزنامه بود، اما امروز این وسایل گسترش پبدا کرده و تقریبا در همه لحظه های  زندگی بشر حضور دارند.

اسماعیلی بیان کرد: در حال حاضر 90 ماهواره در فضای دنیا  امواج 7 هزار کانال را مخابره می کنند که از این تعداد 40 ماهواره فقط علیه ایران، 1700 کانال ارسال می کنند که 3 هزار شبکه به صورت شفاف قابل دریافت است.

وی افزود: در فیسبوک در هر دقیقه هزار مطلب جدید وارد می شود، ۱۳۵هزار دانلود و آپلود تصویر صورت می گیرد، ۵۱۰ هزار کامنت یا اظهار نظر و ۲۳۱ هزار پیامک رد و بدل می شود.

اسماعیلی تولید محتوای دینی در فضای مجازی را از جمله وظایف دستگاه های فرهنگی عنوان کردوگفت: با توجه به اینکه دستگاه های فرهنگی باید متولی تولید محتوای فرهنگی و دینی در فضای مجازی باشند در راستای این هدف توانستیم با راه اندازی 31 سایت استانی تبیان، فعالیت خوبی در جهت ساماندهی و بستر سازی مبارزه با جنگ نرم دشمن ارائه بدهیم.

 مدیرکل امور فرهنگی، رسانه و فناوری‌ های نو سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: ساماندهی و پالایش فضای مجازی و رسانه ای و تولید محتوای دینی وظیفه دستگاه های فرهنگی است و یکی از کارهای اساس تقویت جبهه فرهنگی است.

وی با ذکر این نکته که هدف اصلی دشمن در جنگ نرم تضعیف نگرش های دینی و اعتقادات است، عنوان کرد: در بحث جنگ نرم و مبارزه فرهنگی، دشمن اعتقادات و ارزش های بنیادین و دینی را هدف گرفته و سعی می کند تا با شبهه افکنی به ویژه در بین قشر جوان این گروه را نسبت به آموزه های دینی منحرف نماید تا بتواند به اهداف خود برسد.

 اسماعیلی ادامه داد: برگزاری گفتمان های دینی در سطح مدارس یکی از برنامه های شاخص و موفق سازمان تبلیغات بوده  که در این راستا 3 هزار استاد برای حضور در گفتمان های دینی و پاسخگویی به شبهات و سئوالات جوانان در موضوعات مختلف، به مدارس اعزام شده اند..

اسماعیلی، شناسایی بانوان فرهیخته کشور را یکی از فعالیت های انجام شده درسازمان تبلیغات اسلامی عنوان کرد و گادامه داد: در بحث مشارکت بانوان دذفعالیت های فرهنگی  1200 بانوی فرهیخته در حوزه دینی را در سراسر کشور شناسایی کرده ایم که دارای تحصیلات دانشگاهی بالاتر از کارشناسی ارشد هستند.

مدیرکل امور فرهنگی، رسانه و فناوری‌ های نو سازمان تبلیغات اسلامی اضافه کرد: اگر هر کدام از این بانوان که در سطح استان های کشور حضور دارند، وارد مسائل و موضوعات فرهنگی و مسائل فرهنگی استان را به مسئولین یادآور شوند، شاهد فعالیت های فرهنگی خوب و اثر گذاری خواهیم بود.

مدیر کل امور فرهنگی، رسانه و فناوری های نو سازمان تبلیغات اسلامی، حفظ هویت دینی، اسلامی، ایرانی و انقلابی را مهم ترین راه کار مقابله با تهدیدات فرهنگی کشور دانست و  بیان کرد: در حالی که رسانه های بیگانه با استفاده از همه منابع داخلی یک کشور و مجموعه ظرفیت های آن در صدد تضعیف باورهای فرهنگی هستند، باید از طریق حفظ هویت دینی، اسلامی، ایرانی و انقلابی و تعمیق باورها با آنها مقابله کنیم که این امر وظیفه همه فعالان فرهنگی از جمله رسانه هاست .

وی با اشاره به نقش رسانه ها در عرصه تبلیغ فرهنگی  اظهار کرد: نقش رسانه ها به عنوان یک ابزار قدرتمند در عرصه تبلیغ و فرهنگی بر هیچ کس پوشیده نیست و می توان از طریق اتخاذ تدابیر مناسب به منظور سیاست گذاری تکنیک های اشاعه فرهنگ دینی و اسلامی با ابزار رسانه، بهره گیری از فضای رسانه ای در جهت ترویج باورهای دینی، تولید و اشاعه اصلاحات رسانه ای حوزه فرهنگی به شیوه های نوین از طریق پایگاه های اطلاع رسانی به مقابله با جنگ نرم دشمن رفت.

اسماعیلی، جذب و تربیت نیروهای با استعداد و فعال فرهنگی را از جمله راهکارهای بنیادین عرصه جنگ نرم عنوان کرد و گفت : در بخش ساماندهی فعالیت های فرهنگی جذب و تربیت نیروهای با استعداد و جهت دهی این نیروها از جمله کارهای بنیادین در این حوزه است و همه متولیان فرهنگی وظیفه دارند تا استعدادهای بالقوه فرهنگی را مرحله بالفعل برسانند.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha