سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
کربلا

حوزه/ امروز سراسر عالم زمزمه هیجان انگیز اربعین حسینی را در گوش خود طنین انداز کرد و عالم با نور الهی حسین(ع) نزدیکی و انس بیشتری خواهد یافت.

حجت الاسلام  محمد رضایی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، بااشاره به جمعیت میلیونی امروز کربلا گفت: در واقع امروز روزی است که عزت شیعه پس از 1400 سال مرور می شود، 20 میلیون اربعینی پیغام بسیار مهمی برای جهان و جهانیان دارد؛ اگر آن روز اهل بیت پیامبر(ص) با آن وضعیت به کربلا رسیدند، ولی این قدرت عظیمی که در خون سیدالشهدا (ع) نهفته  است هر سال جهنده تر از گذشته سیل عاشقان را به این سرزمین می کشاند و از همه آنها بیعت می گیرد تا در مسیر و خط مقدم مبارزه باشند.

وی گفت: یکی از اولین شخصیت های علمی که موضوع حضور اهل بیت(ع) در کربلا را در قرن چهارم مورد توجه قرارداد، ابوریحان بیرونی در کتاب «الباقیه» بود که به قضیه سنت اربعین اشاره می کند که خود نشان از صحت این قول در نزد شیعیان دارد.

این پژوهشگر حوزه تصریح کرد: یکی از ادله محکمی که در خصوص حضور اهل بیت(ع) در اولین اربعین حسینی اشاره دارد، مرتبط است به قضیه الحاق سرمبارک حضرت اباعبدالله(ع) که در این زمینه نیز اقوال مختلفی بیان شده است.

وی افزود:  در واقع برخی بر این نظرند که سر مبارک امام حسین(ع) تحویل امام سجاد(ع) شد تا همراه خود ببرند و یحتمل این سر را می برند تا به بدن مطهر امام منتقل کنند؛ قول مشهور شیعه حضور امام سجاد(ع) و اهل بیت(ع) در همان اربعین اول در کربلا و الحاق سرمبارک امام حسین(ع) به بدن مطهر بوده است.

حجت الاسلام رضایی خاطرنشان کرد: این اهمیت است که باعث شده است که حضرات اهل بیت(ع) و ائمه اطهار(ع) از همان ابتدا نسبت به اربعین حساس بوده و این روز را پاس می داشتندو یاران خویش را نیز به برگزاری هرچه بهتر آداب زیارت قبر حضرت در روز اربعین سوق می دادند.

وی افزود: در این رابطه امام صادق(ع) به صفوان بن مهران دستور زیارت امام حسین(ع) را در اربعین صادر کرده اند و در همین زمینه حضرت امام حسن عسکری (ع)نیز زیارت اربعین را از نشانه های مومن دانسته اند.

ابعاد سیاسی واستراتژیک اربعین برای تشیع

این محقق حوزه، یادآورشد: یکی از نشانه های اهمیت روز اربعین از بعد سیاسی واستراتژیک برای تشیع است و نشانگر پیروزی قطعی قیام حضرت اباعبدالله(ع) در همین زمان کم است که ظرف چهل روز ورق برگشت و آنچنان که عبیدالله و یزید خود را پیروز جنگ دانسته شهادت امام را از مفاخر خود یاد می کردند به یک مرتبه در مقابل نفرت عمومی جامعه قرار گرفتند تا جایی که هر یک این جنایت را به گردن دیگری انداختند.

وی گفت: یکی دیگر از اسرار اربعین حسینی را باید در چهل روزه بودن عزاداری بر حضرت دانست که مطمئنا این زیارت که از سوی خود اهل بیت(ع) سفارش شده است بی حکمت و دلیل نیست و یکی از برکات آن را امروز نیز در صفوف میلیونی شیعیان که چشم های عالم را به خود خیره کرده است می توان مشاهده کرد.

حجت الاسلام رضایی بیان کرد: فرای مسایل تاریخی و اهمیت زیارت امام حسین(ع) در روز اربعین توسط حضرات معصومین باید این مسئله بسیار مهم را در بعد استراتژیک و سیاسی نیز مورد بررسی قرار دارد کما اینکه رهبر مظم انقلاب اسلامی نیز در این زمینه سفارشات بسیاری کرده اند.

این کارشناس حوزوی اظهارکرد: سخن مشهور رهبر معظم انقلاب  در سال 85در خصوص اربعین که گفتند،شروع جاذبه‏ ى مغناطیس حسینى، در روز اربعین است؛ و همچنین «رفتن جابربن‌عبدالله و عطیه به زیارت امام حسین(ع) در روز اربعین، سرآغاز حرکت پربرکتی بود که در طول قرن‌ها تا امروز، پیوسته و پی‌در‌پی این حرکت پرشکوه‌تر، پرجاذبه‌تر و پرشورتر شده است و نام و یاد عاشورا را روزبه‌روز در دنیا زنده‌تر کرده است.»بیانگر اهمیت پاسداشت این روز در این عصر و روزگار است.

جنبش جهانی اربعین حسینی هرسال گسترده تر می شود

وی گفت: با توجه به هجمات گسترده غرب و شرق علیه مکتب تشیع و اسلام حقیقی، سال به سال بر شکوه و عظمت این روز بزرگ در بین شعیان افزوده می شود که خود بیانگر فلسفه عمیق پاسداشت روز اربعین است.

این نویسنده و پژوهشگر حوزوی یادآورشد: ظهور پدیده منحوسه داعش و حضور آنها در عراق و عزم آنها بر نابودی شیعیان و تمام مظاهر و ظواهر وشعائر ویژه اهل بیت(ع) باعث شد که بسیاری از آنها با تحلیل های همیشه غلط خود فکر کنند که امسال شیعیان با توجه به درگیری های منطقه راه دشوار حضور در کربلا را به جان خود نخرند، ولی از برکات جنبش جهانی اربعین حسینی همین بس که امسال سالی بی سابقه در تاریخ اربعین بوده است.

وی گفت: امسال اقشار مختلف مردم ایران از جمله حدود 1میلیون و چهارصدهزار نفر تا روز قبل از اربعین به سوی کربلا شتافتند که در جای خود بی نظیر است؛ میزان زائران به حدی است که دولت عراق رسما اعلام کرده است که از توان پذیرایی آنها در عراق معذور است و زائران نباید مدت زیادی در عراق حضور داشته باشند.

حجت الاسلام رضایی خاطرنشان کرد: به حقیقت باید گفت که این جذبه حسینی در واقع پیام روشنی برای تکفیری هاست که به آنها بگوید که مثل شما زیاد آمده و رفته اند، ولی آنچه که باقی مانده است، حسین(ع) و آثار قیام و حرکت خونین عاشوراست؛ آنچه می ماند و هر سال پرشور تر می شود، جذبه عاشقانه مردمی که 1400 سال از عاشورا به دنیا آمده اند است.

وی گفت: اربعین و مراسم پر شور اربعین حسینی به تصریح دوست و دشمن محل وحدت انگیزی برای تمام اقوام و قبایل با هر مرام و عقیده ای در عراق شده است ودر این شرایط حساس برگ برنده ملت عراق و همه شیعیان برای مبارزه با تکفیریها و اشغالگران غربی است.

اربعین حسینی(ع) باعث ارتقای جایگاه بین المللی عراق

حجت الاسلام رضایی خاطرنشان کرد: نکته دیگر نیز آن است که اربعین حسینی(ع) باعث ارتقای جایگاه بین المللی عراق به خاطر شیعیان در این کشور است و در حقیقت خون تازه و جدیدی در رگ های امت اسلامی به خصوص شیعیان دمیده می شود؛ خونی که به شدت پس از این حوادث تلخ در دو سال گذشته به آن محتاج بود؛ و اینجاست که به سخن تاریخی امام راحل مان روز به روز بیشتر ایمان می آوریم که همین محرم و صفرها است که اسلام را زنده نگاه داشته است.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha