جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
وحدت

حوزه/ امروز در بین اهل سنت عده ای افراطی معروف به تکفیری ها وجود دارند که دست به هر جنایتی می زنند، در بین تشیع نیز عده ای لندن نشین هستند که در حال تخریب چهره اسلام ناب و اهل بیت(ع) می باشند.

خبرگزاری حوزه/ در شرایط کنونی، عالم اسلام، با نقشه شوم آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی، درگیر بحران ها و چالش های خطرناکی است که ره آورد آن، جز مسلمان کشی و  توسعه اختلافات چیز دیگری نیست و نفع آن تنها به دنیای استکبار می رسد.

در این بین، جریان های افراطی منتسب به اهل سنت که به تکفیری ها معروف اند، دست به هر جنایتی می زنند، البته در بین تشیع نیز عده ای لندن نشین، در حال تخریب چهره اسلام ناب و اهل بیت(ع) می باشند و تفرقه می آفرینند!.

مقام معظم رهبری به عنوان پرچمدار وحدت مسلمین، همواره بر برخورد با جریان های افراطی چه سنی و چه شیعه تاکید دارند، براین اساس خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در تهران به سراغ چند تن از مسئولین مدارس علمیه تهران رفته و پیرامون راهکارهای توسعه وحدت در جهان اسلام و مقابله با جریان های افراطی به گفتگو پرداخته که حاصل آن در پی می آید.

*ضرورت تبیین استراتژی وحدت

حجت الاسلام والمسلمین حسین ابراهیمی، تولیت مدرسه علمیه ثقلین تهران در آغاز این گفتگو، تعریف، تدوین و ارائه استراتژی وحدت جهان اسلام را در تخصص حوزه های علمیه دانست و گفت: قطعا تعریف و تبیین اهمیت استراتژی وحدت ایجاد همدلی و اتحاد بین مسلمین دنیا ازوظایف و رسالت های خطیرحوزویان است.

وی ادامه داد: حوزه های علمیه درطول تاریخ همواره عامل وحدت و همدلی جوامع اسلامی و بشری بوده اند و با توجه به جایگاهی که دربین مردم داشته و دارند می توان گفت که حوزه ها می توانند در این امر بسیار مهم، نقش آفرینی بی بدیلی داشته باشند.

*گنجاندن برنامه وحدت در دروس حوزه

تولیت مدرسه علمیه ثقلین تهران ادامه داد:اگر توجه به مقوله وحدت و راهکارهای عملی پیاده سازی آن درجامعه اسلامی به شکل برنامه ریزی شده و در قالب واحد درسی حوزه درآید، قطعا شاهد اثرات مطلوب آن درتسریع روند وحدت خواهیم شد.

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی اضافه کرد: لازم است فواید، آثار ونقش وحدت درزندگی فردی و اجتماعی و بررسی آسیب های اختلاف و چندگانگی به صورت برنامه درسی درحوزه ها تدریس شود. این امرمی تواند حوزه ها را متحول کرده و در همین راستا جامعه نیز متحول شود.

*افراطی گری؛ مشکل بزرگ مسلمین

وی با اشاره به جنایات تکفیری ها، افزود: امروز در بین اهل سنت عده ای افراطی وجود دارند که به تکفیری ها معروف اند و دست به هر جنایتی می زنند، در بین تشیع نیز عده ای لندن نشین هستند که در حال تخریب چهره اسلام ناب و اهل بیت(ع) می باشند، یعنی آن چه منظور شارع مقدس و اهل بیت(ع) نیست را بیان کرده و تفرقه می آفرینند.

تولیت مدرسه علمیه ثقلین تهران افزود: همان گونه که در 4 مذهب اهل تسنن اختلافاتی بین علما وجود دارد، در مذهب جعفری هم بین فقهای شیعی اختلافاتی درفتاوی وجود دارد، لذا قطعا حوزه های علمیه و بزرگان دینی با تلاش برای جلوگیری از افراطی گری، می‌توانند تحولی بزرگ ایجاد کرده و دشمنان اسلام را برای همیشه مأیوس نمایند.

*تاکید بر لزوم مقابله علمای اسلام با افراطی گری

حجت الاسلام والمسلمین کلباسی، تولیت جامعه علمیه امیرالمومنین(ع) تهران نیز با  تاکید بر ضرورت مقابله علمای اسلام با افراطی گری ها، گفت: توسعه وتعمیق اندیشه های وحدت آفرین امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری نقشی اثرگذار در روند اتحاد مسلمین ایفا می کند.

وی ادامه داد: مطمئنا حوزه های علمیه به دلیل جایگاهی که هم در بحث آموزش و هم در بحث توسعه علوم ومعارف اهل بیت(ع)دارند، می توانند درزمینه توسعه وحدت قدم های بزرگ و تاثیر گذاری برداشته و با تبیین اندیشه های والای ائمه اطهار(ع)، همدلی و محبت بین مسلمانان جهان را افزایش و ارتقا بخشند.

*رهبری؛ پرچمدار مقابله با جریان های افراطی

تولیت جامعه علمیه امیرالمومنین(ع)، مقام معظم رهبری را پرچمدار وحدت مسلمین و مقابله با جریان های افراطی خواند و ادامه داد: باید با تربیت طلاب آشنا به فضای بین الملل، منادی وحدت بین مسلمین باشیم.

*راهی جز تقریب نداریم

حجت الاسلام والمسلمین قاسم خداپرست، مدیر مدرسه علمیه جعفریه پاکدشت نیز با تأکید بر لزوم اهتمام جدی به بحث گفتمان تقریب بین مذاهب و مقابله با جریان های افراطی جهان اسلام، گفت: امروز اگر بخواهیم از آسیب های جریان های افراطی جلوگیری شود، راهی جز اجرای منویات رهبر معظم انقلاب و داشتن نگاه تقریبی نداریم. 

وی افزود: البته تقریب به معنای دست بر  داشتن از اصول و مبانی مذهب نیست، بلکه باید با کنار زدن افراطی های سنی و شیعه، با توجه به محکمات کتاب، سنت و مشترکات فی مابین، زمینه های گفتگو و همدلی میان علمای معتدل اهل تسنن و تشیع را ایجاد کنیم.

*نقش بی بدیل بزرگان در تحکیم وحدت

مدیر مدرسه علمیه جعفریه پاکدشت با اشاره به این که رهبر معظم انقلاب همواره بر حفظ وحدت و احترام به مقدسات تأکید بسیاری دارند ، ابراز داشت: علمای جهان اسلام به خوبی دریافته اند ظلمی که گروه تروریستی داعش به جامعه شیعیان و اهل سنت کرد، فقط به واسطه توسعه افراطی گری بود.

حجت الاسلام خداپرست با بیان این که حوزه های علمیه می توانند آسیب های دنیای اسلام را با بسط وحدت شیعه و سنی برطرف نمایند، تصریح کرد: نقش حوزه های علمیه به ویژه علما و بزرگان در ایجاد، حفظ، تحکیم و استمرار وحدت مذاهب اسلامی بی بدیل است. نمونه بارزآن زمانی بود که پس از برپایی کنگره بین المللی مقابله با جریانات تکفیری در قم، الازهر هم این موضوع را پیگیری کرد.

*مقابله با افراطی ها، ضرورتی انکار ناپذیر

حجت الاسلام والمسلمین مجید ندرلو،  مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت حضرت ابوطالب(ع) تهران نیز وحدت و مقابله با افراطیون را  ضروری خواند و گفت: رهبر فرزانه انقلاب فرماندهی نظام  را بر عهده دارند و خطوط کلی را ترسیم می نماید، اما تبیین مسیر حرکتی جامعه با استفاده از ابزاری چون کتاب، فیلم، مقاله علمی در تخصص حوزه های علمیه است.

وی افزود: فرمایشات رهبر معظم انقلاب برگرفته از قرآن و عترت است و تنها در حوزه می توان آن ها را به مصداق های عینی و مولفه های زندگی تبدیل کرد.

*تبدیل تهدید به فرصت

مدیرمدرسه علمیه حضرت ابوطالب(ع) در ادامه با اشاره به تندروی های برخی از جریان های افراطی در جهان اسلام، ابتکار ماندگار امام راحل(ره) در نام گذاری هفته وحدت را ستود و گفت:  این نام گذاری هوشمندانه تهدید و توطئه دشمنان و بدخواهان را به فرصتی ارزشمند برای اتحاد دنیای اسلام تبدیل کرد.

*همزیستی مسالمت آمیز شیعه و سنی

حجت الاسلام والمسلمین ندرلو با اشاره به سابقه دیرین 1400 ساله تعاملات و زندگی مسالمت آمیز و برادرانه بین شیعیان و اهل تسنن، یادآورشد: شاگردانی از اهل سنت پای درس امام صادق(ع) به عنوان رئیس مذهب جعفری، و تلمذ می کردند. علامه بحرالعلوم نیز که از بزرگ ترین علمای شیعه است، در میان اهل سنت زندگی کرده و استاد فقه شافعی و مالکی بود، یعنی اهل سنت پای درس کسی می نشستند که شیعه بود و فقه آن ها را تدریس می کرد.

وی در ادامه یادآور شد: برادران اهل سنت همواره بدون توجه به اختلافات و با در نظر گرفتن مشترکات، در کنار شیعیان به خوبی زندگی کرده اند، اما عده ای افراطی در حال حاضر فقط به ایجاد تفرقه می اندیشند.

*ضرورت شتاب بخشی به روند اتحاد امت اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین مسلم بالاوند، مدیرمدرسه علمیه امیرالمومنین(ع) لویزان تهران نیز با اشاره به لزوم تلاش علمای اسلام برای شتاب بخشی به روند اتحاد امت اسلامی و همچنین نزدیکی عقاید، نظرات و دیدگاه های تقریبی، اظهارداشت: امام خمینی(ره) با تأسی به سیره معصومین(ع) همواره منادی وحدت مسلمانان بودند و پس از ایشان نیز این پرچم در دست با کفایت رهبر معظم انقلاب قرارگرفته  نتایج و دستآوردهای بزرگی داشته است.  

وی، حوزه علمیه را خاستگاه نظام اسلامی دانست و ادامه داد: حوزه های علمیه باید با تربیت مبلغین بین المللی، از افراط و تفریط در جهان اسلام جلوگیری کند.

لزوم درک صحیح از شرایط امروز جهان اسلام

مدیرمدرسه علمیه امیرالمومنین(ع) لویزان تهران، علمای اسلام را به وحدت و همدلی دعوت کرد و گفت: علما و بزرگان جهان اسلام باید با درک صحیح ازشرایط روز و ضرورت اتحاد، از افراطی گری چه در بین اهل تسنن و چه اهل تشیع، جلوگیری کرده و زمینه وفاق و همدلی مسلمانان را فراهم آورند.

گزارش: حسین شاملو

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha