جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
جوادی آملی

حوزه/ حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند: استعداد های درخشان در حوزه شناسایی تقویت شوند البته نباید این استعدادها خود را ارزان بفروشند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»  این مرجع تقلید، امروز در دیدار طلاب  و اساتید حوزه علمیه آذربایجان غربی که در سالن اجتماعات مؤسسه بین المللی إسرا برگزارشد اظهارداشتند: انبیاء الهی، علومی تازه و روش های جدید برای بشر به ارمغان آوردند، گرچه علوم خاصی در گذشته وجود داشته، ولی چون این علوم صرفا تجربی و حسی بودند، نمی توانستند همه حقائق عالم هستی را بیان کنند.

معظم له افزودند: انبیاء(ع) آمده اند تا با علوم جدید و با روش های تازه، انسان را به عرش ببرند و بشر از این ره گذر بتواند با استفاده از علوم الهی و آسمانی تبدیل به فرشته شود، ولی علوم تجربی و حسی این قدرت  را ندارند که انسان را به عرش برسانند.

 این مرجع تقلید اظهارداشتند: علومی که انبیاء(ع) بیان کرده اند، علوم کاربردی و عملیاتی است و موجب تقوا و طهارت روح می شود و انسان با تقوا و طهارت، علوم را خوب درک می کند، می فهمد و گرفتار نمی شود و بعد از مرگ هم آسوده خواهد بود، زیرا تقوا او را نجات می دهد.

حضرت آیت الله جوادی آملی، با تاکید بر این که انسان با علوم حسی و تجربی نمی تواند حقیقت مرگ را درک کند، حق و باطل را تشخیص دهد و صدق و کذب را مشخص کند اظهارداشتند:  انبیاء(ع) با علوم جدید مرگ را معنا می کنند و برای هر پرسشی، پاسخ مناسب، منطقی و زیبا دارند و انسان با بیان انبیاء قانع می شود.

ایشان خاطر نشان ساختند: جامعه فکر می کند، ازدواج تنها یک اجتماع مذکر و مؤنث است، اما همه باید بدانند علوم وحیانی و الهی، ازدواج را یک سنّت حسنه می داند و می گوید؛ حقیقت ازدواج این است که  با آن، نصف دین انسان کامل می شود.

ایشان بابیان این که درک علوم انبیاء(ع) نیازمند طهارت روح و باطن است افزودند: خدا برای انسان روزی فراهم کرده است علم و جوانی هم روزی است و باید از این روزی برای طهارت روح و نفس بهره گرفت.

این مفسر قرآن اظهار داشتند: انسانهای عالم و با تقوا ماندگار و باقی هستند، همانطور که عالمان و فقیهان با علم و تقوای خود ماندگار شدند، زیرا فقیهان تنها به علم بسنده نکرده اند؛ بلکه علم را با تقوا آمیخته اند و تلاش کردند که ماندنی شوند.

حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند: طلبه باید به دنبال طهارت روح و نفس باشد و گرفتار  بد اخلاقی ها نشود. اگر تهذیب نفس باشد، علم انسان نورانی می شود و موجب ترقی و پیشرفت خواهد شد.

 معظم له در پایان افزودند: باید استعداد های درخشان در حوزه شناسایی شود و بعد تقویت گردند تا بتوانند بهتر در جامعه تأثیرگذار باشند و نباید این  استعدادها خود را ارزان بفروشند.

 انتهای پیام

40 / 313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha