پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آیت الله العظمی جوادی آملی

حوزه/ حضرت آیت‌الله جوادی آملی گفتند: کسب خلق عظیم، کار هر کسی نیست و در جامعه نیازمند افرادی هستیم که دارای خُلق حسن باشند تا مردم به آن‌ها مراجعه کنند،‌ در همین راستا بهترین و مناسب‌ترین مکان برای صاحبان خُلق حسن، حوزه‌های علمیه هستند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حضرت آیت الله جوادی آملی ظهر امروز در جمع طلاب حوزه علمیه بناب که در موسسه علوم وحیانی اسراء برگزار شد اظهار کردند: همان طور که در مسائل حوزوی مجتهد و در دانشگاه دانشمند لازم است، در اخلاق نیز کسانی که پیرو خلق حسنه باشند، لازم می‌باشد.

ایشان با اشاره به این که به ما نگفتند که فقط کار خوب کنید، بلکه گفتند که آدم خوبی هم باشید بیان کردند: گفتار حسنه داشتن به غیر از خلق حسنه داشتن است و ما موظفیم تا در جامعه افرادی که دارای خلق حسنه هستند را داشته باشیم.

این مرجع تقلید با بیان برخی از اوصاف افرادی که دارای خلق حسنه هستند گفتند: فرهیختگی و سجایان اخلاقی و ... از اوصاف این افراد می باشد و خداوند، رسول الله (ص) را با اوصاف خوب معرفی نکردند، بلکه فرمودند هویت درونی پیامبر اکرم(ص) حسنه است.

ایشان در ادامه تصریح کردند: خداوند هویت درونی رسول اکرم(ص) را حَسن و زیبا ساخته بود و از آن حُسن درونی بود که این اوصاف تراوش می‌کرد.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی ابراز داشتند: اگر بخواهیم پیامبر اکرم(ص) را اسوه قرار دهیم،  باید با انجام، ممارست و تمرین کارهای خوب این اخلاق حسنه را در خود ملکه کنیم تا زمینه برای خلق حسنه در ما به وجود آید.

مفسر قرآن حوزه علمیه قم با اشاره به این که خداوند انسان را خلیفه خود قرار داده، گفتند: اگر انسان خلیفة‌ الله شد، یعنی مظهر خدا بوده و آیینه‌ای است که فیض خدا در این آینه ظهور پیدا می‌کند، وگرنه خدا غیبت نکرده که به جانشین احتیاج داشته باشد.

ایشان با بیان اینکه این خلافت از بهترین اوصاف نفسانی ما است، بیان کردند: امروز کسی که خلیفه واقعی خدا است، وجود حضرت حجت(عج) می‌باشند.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی مطرح کردند: وقتی بشر می‌گوید، هر کاری که بخواهم، انجام می دهم، به جای این که خلیفه خدا شود، جایگزین خدا شده است.

ایشان با اشاره به این که ما در درون می‌توانیم و موظفیم که خُلق را به وجود آوریم، گفتند: ما اگر خلیفه‌الله هستیم می توانیم خُلقی را بسازیم که  به وسیله آن، اوصاف ما نیز ظهور کند.

این استاد اخلاق افزودند: برخی انسان‌ها در خود خُلق درندگی و حیوانی ایجاد می‌کنند و وقتی این پوسته برآید، صورت حیوانی آن‌ها نیز نمایان می‌شود.

ایشان با بیان این که خداوند به رسول خود فرمود:" تو را با خلق حسن آفریدیم" عنوان کردند: ما در جامعه به این افراد احتیاج داریم، یعنی به کسانی که دارای خلق حسنه باشند .

حضرت آیت‌الله جوادی آملی گفتند: کسب خلق عظیم، کار هر کسی نیست و در جامعه نیازمند افرادی هستیم که با خُلق حسنه باشند تا مردم به آن‌ها مراجعه کنند، در همین راستا بهترین و مناسب‌ترین مکان برای صاحبان خُلق حسن، حوزه‌های علمیه هستند.

ایشان افزودند: بنابراین برای این که جامعه به صورت تمدنی الهی در بیاید، به دو چیز احتیاج داریم،  اولاً باید دارای اوصاف حسنه باشیم و دیگر اینکه مردان صاحب نظری به عنوان خلیفة‌الله وجود داشته باشد تا خلق حسن بیافرینند.

این مرجع تقلید با بیان این که انسان هم می‌تواند خُلقی مانند فرشته یا مانند درندگان بسازد، تصریح کردند: ما باید عده‌ای از صاحبان خلق حسن را داشته باشم تا مرجع ما باشد و حرف آن‌ها بر ما اثر کرده و دیدار آن‌ها، تحولی در انسان ایجاد نماید.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha