جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
جوادی آملی

حوزه/ مفسّرقرآن کریم گفتند: حوزه علمیه باید همانند سایر علوم، توجه ویژه و خاصی به علم کلام داشته باشد و ما باید درصدد تربیت متکلمین بزرگی در حوزه های علمیه و مدارس علمی خود باشیم.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی امشب(17دی) در سومین مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که در مدرسه عالی دارالشفاء برگزارشد اظهارداشتند: از صدر اسلام علم کلام را از ما غارت کردند و علم کلام غارت شده نتوانست به فقه و اصول ما حیثیت بدهد و اجماع را در ردیف سنتّ آوردند و عقل نتوانست این تناقض را شناسایی کند.

امام رضا (ع) علم کلام را درایران احیا کردند

معظم له تصریح کردند: کلام آبروی حوزه را حفظ می کند و امام رضا(ع) بودند که با ورودشان کلام را در ایران احیا کردند و در طول دوران این مسیر ادامه پیدا کرد تا امروز به دست ما رسیده است و ما موظفیم نسبت به آن با جدیّت بیشتری برخورد کینم

حضرت آیت الله جوادی با اشاره به اهمیت احیاء و توجه بیش از پیش به علم کلام در حوزه های علمیه اظهار داشتند: امروز جوانان و جامعه ما به مشکلات فکر و عقیدتی مبتلا است که تنها با علم کلام می توان آنها را حل کرد.

معظم له در ادامه خواستار نشر و گسترش بیشتر مسائل عقلی و کلامی در حوزه های علمیه شدند و اظهار داشتند: از بهترین کارهایی که امروزه می توان در حوزه ها صورت داد، این است که با رهنمود مراجع و بزرگان حوزه ، مسائل عقلی و کلامی بیش از پیش، تدریس و گسترش یابد.

ایشان با بیان اینکه بهترین راه اثبات امامت در علم کلام تبیین و بیان می شود، گفتند: در فقه و اصول اگر مسائلی مطرح می شود پشتوانه آن علم کلام است، بنابراین باید گروهی شامل افراد صاحب نفس تشکیل شود که به صورت جدی به علم کلام توجه کنند و در این خصوص به شاگرد پروری و برگزاری کلاس و تحقیق همت بگمارند.

تعصب و جهالت، داعش را تربیت می کند

حضرت آیت‌الله جوادی آملی پدیده تکفیر را از مشکلات جدّی جهان اسلام دانستند و گفتند: تعصب و جهالت، نمونه ای مانند داعش را تربیت می کند و راه مبارزه با تعصب و جهالت، تقویت علوم عقلی مانند کلام است که باید در این حوزه فعالیت جدی تری صورت بگیرد.

معظم له گفتند: همانظور که فقه و اصول چند تکه است، علم کلام را هم می توان در چند تکه و سطح به طلاب آموزش داد و این کار را باید آغاز کرد.

ایشان افزودند: علم کلام آن قدرت را دارد که عصمت را ثابت کند، عقل را پایین کشیده و از زنجیر آزاد کند تا بتواند بگوید امامت لازم است، امام(ع)، معصوم است، عصمت و امامت عهدالله و امرالله است ، مردم از عصمت خبر ندارند و عصمت فقط مخصوص خاندان رسول الله(ص) است.

*در سقفیه امامت را به غارت بردند

این مفسّر بزرگ قرآن کریم گفتند: در جریان سقیفه، سیاسیون واقعه غدیر که اثبات امامت و اکمال دین بود را کنار زدند و امامت را به سرقت بردند.

حضرت آیت الله جوادی آملی اظهارداشت: وقتی سیاسیون امامت را بردند، علمای آن قوم ماندند با نقش عصمت امام و اینکه رسول الله گفته بود هر کسی امام زمان خویش را نشناسد و بمیرد به مرگ جاهلیت مرده است چه کنند!

معظم له تصریح کردند: در واقعه سقیفه بحث غارت امامت از غدیر نبود، آنچه اهمیت داشت این بود که سیاسیون برای پاسخ به اینکه «عصمت امام را چه کنیم»، به تدریج این مطلب را مطرح کردند که سقیفه با شورا کار می کند. آیا این شورا «امرالله» است؟

ایشان افزودند: در سقیفه آمدند و «لایناهل اهلی» را «اهلی» نشان دادند. آیا با سقیفه می شود عصمت امام را حذف کرد؟ و آیا می شود غیر امام را بر جای امام نشاند؟

حضرت آیت الله جوادی آملی ادامه دادند: در طول تاریخ، زمامداران متعددی در حوزه اسلام عهده دار بودند، آنها برای توجیه رفتار خود به حرفهای شافعی استناد کردند و ضمن تاختن به قرآن، علم کلام را غارت کردند و مساله امامت را فقهی دانستند.

ایشان در بخش دیگری از سخنانشان به خطبه فدکیه اشاره کرده و افزودند: هدف اصلی اعتراض حضرت فاطمه زهرا علیها السلام در جریان غصب خلافت و امامت حضرت علی(ع) و قرائت خطبه در مسجد، مساله خلافت و غصب آن نبود، مساله فدک هم نبود، آنچه حضرت را بر آن داشت تا از دین دفاع کند و آن سخنرانی جانانه را انجام دهند، برگشت آنان به دوران جاهلیت بود بطوریکه روایت حضرت رسول(ص) مبنی بر اینکه هر کسی امام زمان خویش را نشناسد و  بمیرد به مرگ جاهلیت مرده است، تاکید داشتند.

معظم له تصریح کردند: پس از رحلت پیامبر(ص) و تشکیل سقیفه اسلام را به انحراف کشیدند و در مسیر جاهلیت انداختند و عصمت را از زعیم گرفتند و این کار کمی نیست که «کلام» را غارت کردند و امات را از کلام گرفتند و به فقه دادند در حالیکه امامت جزء اصول است.

این مفّسر بزرگ قرآن کریم بیان داشتند: حضرت زهرا علیها السلام در سخنرانی که برخی اصحاب پیامبر را مورد خطاب قرار دادند سعی در تغییر رژیم انحرافی داشتند که آنان در پیش گرفته بودند.

ایشان با بیان اینکه مرحوم علامه عسکری(ره) خدمات شایانی در زمینه تبیین حقانیت اهل‌بیت(ع) انجام داده‌اند، خاطرنشان کردند: علامه، اعلام کرده بودند در تحقیقات و پژوهش ها به این مطلب رسیدیم که اینها راوی جعل می کنند و ما 150 راوی جعلی، شناسایی کردیم، این افراد عقل را به زنجیر کشیدند و گفتند عقل، حسن و قبح نمی داند و مسائل را ادارک نمی کند.

آیت الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنانشان با بیان اینکه اگر ما صدها نفر همانند علامه امینی(ره) و مرحوم شهریار داشتیم علم کلام آنقدر مظلوم نمی ماند، تصریح کرد: وقتی علم کلام به جایگاه خود برسد، بی شک گوش اجماع را کشیده و پایین می آورد و عقل را بالا می برد و مشخص می کند که اجماع، عصمت نیست.

انتهای پیام   313/17

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha