پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
محمد مهدی حاتمی اوقاف

حوزه/ امام خمینی(ره) بعد از گذشت 70 روز از ورودشان به میهن، فتوای تاریخی مبنی بر بازگشت وقفیات تصرفی به حالت وقف را صادر کردند و این کار، روح تازه ای در حیات موقوفات دمید.

حجت‌الاسلام محمد مهدی حاتمی، معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین با اشاره به وضعیت موقوفات قبل از پیروزی انقلاب، بیان کرد:

قبل از انقلاب اداره موقوفات به نظامیان و یا وابستگان دربار سپرده می شد و درآمد های آن هم در اموری غیر از نیات واقفین صرف می شد.

وی  با اشاره به نقش وقف در نشر و گسترش تعالیم دینی، گفت: مروری بر تاریخ اجتماعی جامعه اسلامی نشان می دهد که اموال وقفی و درآمدهای حاصل از وقف، بهترین وسیله برای نگهداری و پاسداری از دین بوده و برنامه هایی همچون برگزاری مجالس عزای حضرت سیدالشهدا(ع) از طریق موقوفات انجام می شده که امروز هم این مسیر ادامه دارد.

معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: مباحثی که در مجالس مذهبی مطرح می گردید، باعث به خطر افتادن پایه و اساس حکومت های ظالم ستمگر می شد، و لذا به این نتیجه رسیده بودند که باید با روش ها و قوانین مختلف این موقوفات را از مسیر اصلی خود خارج کنند.

حجت الاسلام حاتمی با اشاره به روش های مختلف خارج ساختن اموال وقفی از مسیر اصلی، عنوان کرد: فروش وقفیات، واگذاری آن به وابستگان نظامی و سیاسی و انهدام اسناد مربوط به موقوفات از جمله روش هایی بود که برای خارج ساختن اموال وقفی انجام می دادند.

وی ادامه داد: با پیروزی انقلاب اسلامی ایران ، امام خمینی(ره)  بعد از 70 روز، فتوای تاریخی را مبنی بر احیای موقوفات و باقی ماندن این اموال به شکل وقف را صادر کردند که این کار، روح تازه ای در حیات موقوفات دمید.

معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: همزمان با فتوای امام راحل(ره)، مجلس هم طرح ابطال اسناد اموال وقفی که به تصرف دیگران درآمده بود را تصویب کرد که این کار زمینه بازگشت بسیاری از اموال را به موقوفات و حالت اول خود فراهم کرد.

حجت الاسلام حاتمی با اشاره به بروز برخی مشکلات در حوزه وقف، گفت: امروزه اکثر مشکلات مثل وجود تنش های بین متولیان و یا مردم با اداره اوقاف، مربوط به اقدامات نظام شاهنشاهی است که زمین ها و اموال وقفی را به نزدیکان و وابستگان خود بخشیده بودند و این کار به مرور زمان باعث بروز مشکلات فراوانی در حوزه وقف شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امروزه موقوفات کشور به طور دقیق ثبت و ضبط می شوند و سازمان ها و نهادهای مختلفی برای عمل امینانه به نیات واقفین، با اداره کل اوقاف و امور خیریه همکاری می کنند.

انتهای پیام

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha