سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
نعمت الهی - قزوین

حوزه/ ارتباط بین مردم و ایدئولوژی انقلاب، ارتباطی متقابل بود که توسط امام(ره) برقرار شد و روحانیت نقش اصلی، کلیدی و تاثیرگذاری را در این جریان بر عهده داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین، حجت‌الاسلام علی نعمت‌الهی،  در همایش بزرگ روحانیون و مبلغین استان قزوین که در سالن همایش‌های اداره کل تبلیغات اسلامی استان برگزار شد، بیان کرد: انقلاب اسلامی نه تنها زمینه‌ساز بیداری ملت ایران شد، بلکه باعث بیداری همه ملت‌های مستضعف و تحت سلطه در اقصی نقاط جهان شد.

وی افزود: یک انقلاب وقتی به کمال می رسد که دارای سه ضلع و رکن اساسی ایدئولوژی، مشارکت مردم و رهبری مقتدر  باشد و این سه رکن، ارکان اساسی و اصلی  هر انقلابی به شمار می‌آیند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین ادامه داد: ارزش و دوام هر انقلابی وابسته به ایدئولوژی و تفکر آن و حمایت و پشتیبانی مردم و رهبری مقتدر و با صلابت است که بتواند بین مردم و این ایدئولوژی یک ارتباط متقابل و موثر برقرار کند.

این مسئول فرهنگی عنوان کرد: ایدئولوژی، مشارکت مردم و رهبری مقتدر مهم‌ترین پایه‌های قدرت اجتماعی محسوب ‌می‌شوند و هر حکومتی که دارای قدرت اجتماعی بیشتری باشد، از ضریب نفوذ بالاتری هم برخوردار است.

حجت الاسلام نعمت الهی ادامه داد: قدرت سیاسی که برآمده از قدرت اجتماعی، زمینه‌ساز اقتدار است و قدرت هایی که با زور بر مردم به حکومت رسیده ‌اند، فراوان اند، اما ماندگاری و نقش‌آفرینی قدرت هایی که از دل قدرت اجتماعی بیرون آمده باشند، بیشتر است.

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران از تمامی این اصول پیروی کرد و از دل قدرت اجتماعی، قدرت سیاسی خود را بدست آورد و به پیروزی رسید.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین با اشاره به عوامل شکل گیری انقلاب اسلامی ایران، گفت: در بررسی نظریه‌های متفاوت شکل‌گیری انقلاب اسلامی، بعضی افراد تئوری‌ اختلاف طبقاتی، تئوری توطئه، تئوری استکبار ستیزی و برخی هم تئوری ایدئولوژیک را مطرح می کنند که به واقع می توان گفت انقلاب اسلامی جریانی برآمده از دل تمامی این تئوری ها بود.

این مسئول فرهنگی ادامه داد: در شکل گیری انقلاب، دغدغه اصلی مردم و رهبران، مسئله ایدئولوژی و باورها بود که باید دوباره به عرصه می آمدند و نقش آفرینی می کردند.

حجت الاسلام نعمت الهی با اشاره به نقش رهبری در پیروزی انقلاب اسلامی، ابراز داشت: نقش و هنر رهبری در این بود که توانست بین مردم و ایدئولوژی انقلاب، ارتباطی متقابل برقرار کند که در برقراری این ارتباط روحانیت نقش اصلی، کلیدی و تاثیرگذار را بر عهده داشتند.

وی افزود: درست است که امروزه نقش رهبری و روحانیت به عنوان یک موضوع شکل یافته، منسجم، قانونی وتعریف شده بر اساس مبانی فقهی و حقوقی و در پرتو ولایت فقیه خود را نشان داده، اما مسئله مهم، عدم غفلت از نقش آفرینی روحانیت به معنای عام است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی قزوین بیان کرد: امروزه دشمن با تهاجم گسترده سعی بر مدیریت چهار اصل اداراکات، احساسات، تحریکات و تصمیمات را دارد که اصلی‌ترین آنها مدیریت ادراکات و جابجایی باورهاست که باید توجه بیشتری به این مقوله شود.

این فعال فرهنگی با ذکر این نکته که امروزه خیلی از باورها دچار جابجایی شده اند، عنوان کرد: ارزش‌ها بر اساس  باورهای هدف گذاری شده تولید می شوند و چنانچه باورها تغییر کنند، ارزش‌ها نیز دچار تغییر خواهند شد و امروزه هم دشمن از تمام ظرفیت های خود برای این منظور استفاده می کند؛ به طوری که حتی از ابزار روحانیت علیه روحانیت استفاده می کند .

حجت الاسلام نعمت الهی با تاکید بر اینکه امروزه رسالت روحانیت حساس‌تر از زمان شکل گیری انقلاب است، گفت: توقعات مردم از قشر روحانیت بیش از هر زمان دیگری است و مردم ثابت کرده اند که در موضوع دین و آموزه های آسمانی با هیچ کس تعارف ندارند و این مسئله یک ظرفیت و سرمایه بزرگ اجتماعی است.

وی افزود: ظرفیت و سرمایه‌های اجتماعی زمانی بروز می کنند  که در کنار اعتماد اجتماعی قرار گیرند و امروزه هم دشمن، اعتماد اجتماعی را نشانه گرفته که تخریب روحانیت هم در راستای از بین بردن اعتماد اجتماعی انجام می شود.

این مسئول فرهنگی با اشاره به نظریه ابن خلدون در مورد ظهور و سقوط تمدن ها،گفت: پیروزی، قدرت یابی، تجمل گرایی، خرسندی، اسراف و تبذیر و انحطاط 5 مرحله مهم شکل گیری و ظهور و سقوط تمدن ها از نظر ابن خلدون است.

حجت الاسلام نعمت الهی اضافه کرد: اشرافی‌گیری و اسراف یکی از بزرگترین آفت‌های جامعه است و هرگاه که جامعه دچار اسراف و زندگی‌های پرزرق و برق شود باید شاهد انحطاط آن جامعه باشیم.

مدیر کل تبلیغات اسلامی قزوین عنوان کرد: غفلت روحانیت از آرمان های انقلاب، رخنه فرصت‌طلبان و رواج فرهنگ «به توچه؛ به من چه» از آفت‌هایی است که زمینه‌ساز افول ارزش‌ها را به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha