پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
عبادی انجمن اقتصاد

حوزه/عضو انجمن اقتصاد حوزه با بیان این که نظام بانکی ما میراث‌دار سال‌ها بانکداری ربوی است، گفت: قبل از انقلاب، ساختار بانکی ما بر پایه ربا بود بعد از انقلاب بدون آن‌که بخواهیم ساختار آن را تغییر دهیم تنها خواسته‌ایم که ربا را از این سیستم خارج کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به ویژگی‌های سبک زندگی اسلامی اظهار کرد: مقام معظم رهبری بارها نسبت به اهمیت دادن به سبک زندگی و توجه به مباحث اقتصادی اسلامی تاکید فراوان کرده‌اند.

وی با بیان این که خداوند در قرآن می‌فرماید" از حلال‌هایی که ما روزی شما کردیم استفاده کنید و اگر دنبال حرام رفتید به خودتان ظلم می‌کنید" گفت: در سبک زندگی اسلامی برای کسب روزی حلال و آن چیزی که خداوند مقرر کرده، تاکید بسیار شده است.

عضو انجمن اقتصاد حوزه بیان کرد: زندگی که از مال حرام تشکیل شده باشد، مانند درخت پوسیده‌ای است که تنها ظاهر دارد و چون داخل آن پوسیده با هر بادی احتمال فرو ریختن آن وجود دارد.

وی با بیان این که در سبک زندگی اسلامی، خداوند روزی انسان‌ها را بر اساس کسب و کار مقرر نموده، ابراز داشت: خداوند می‌فرماید که هیچ موجودی در روی زمین نیست که روزی او را نیافریده باشیم؛ لذا برای رسیدن به روزی باید تلاش کرد و اگر کسی کسب و کاری نداشته باشد، به روزی کمی می‌رسد.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی با اشاره به این که دین اسلام دین فرمول‌ها و سنت‌های الهی است، گفت: ما باید این فرمول‌ها و سنت‌ها را از قرآن و سبک زندگی اهل بیت(ع) استخراج کرده، به آن‌ها عمل کنیم.

وی با بیان اینکه قرآن می‌فرماید: " اگر مردم ایمان می‌آوردند، من برکات آسمان و زمین را برای آن‌ها مهیا می‌کردم" تصریح کرد: مردم علاوه بر این که از راه حلال و درست کسب روزی می‌کنند، باید همواره روزی خود را از او بخواهند.

 عضو انجمن اقتصاد حوزه با بیان این که برای رسیدن به بعد اقتصادی مطلوب در سبک زندگی اسلامی باید بانکداری اسلامی را در جامعه ترویج دهیم، افزود: پس از ابلاغ قانون بانکداری بدون ربا، بانکداری ما از نظر قانونی، اسلامی شده ولی در این که بعد از گذشت 30 سال چقدر توانسته‌ایم این قانون را عملیاتی کنیم، تردیدهایی وجود دارد.

وی با اشاره به این که متأسفانه آن‌گونه که انتظار می‌رفت، در انتقال از بانکداری ربوی به بانکداری اسلامی موفق نشده‌ایم، گفت: عدم آموزش و آشنایی با احکام شرعی، عمل نکردن به احکام شرعی و مشکلات اقتصادی مانع از آن شده که در رسیدن به بانکداری اسلامی موفق شویم.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی با بیان این‌که آیات زیادی در قرآن در مورد ربا وجود دارد، گفت: با وجود تأکیدات فراوان قرآن و روایات بر دوری از ربا، مسئولین بانک‌ها و مردم نیز علاقه‌ای به بانکداری ربوی ندارند و همه از آن گریزان هستند، ولی ساختار بانکی ما اجازه رسیدن به بانکداری اسلامی را نمی‌دهد.

وی بیان کرد: قبل از انقلاب ساختار بانکی ما بر پایه ربا بود و بعد از انقلاب بدون آن که بخواهیم ساختار آن را عوض کنیم تنها خواسته‌ایم که ربا را از آن خارج کنیم.

عضو انجمن اقتصاد حوزه با بیان این‌که نظام بانکی ما میراث‌دار سال‌ها بانکداری ربوی است، تصریح کرد: کارکنان بانک‌ها بیان می‌کنند که از سال‌ها قبل مشغول بانکداری ربوی بودیم و بعد قانونی به ما دادند که براساس آن عمل کنیم، این در حالی است که در این خصوص آموزشی به ما نداده بودند.

وی با اشاره به این که امام علی(ع) می‌فرماید " معامله از مواردی است که از پیچیدگی خاصی برخوردار است" گفت: ما خواندن عقد ازدواج را به یک عالم می‌سپاریم، در حالی که در بانک چندین عقد صورت می‌گیرد و کارکنان بانک آموزشی در این مورد نمی‌بینند.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی عنوان کرد: آموزش‌هایی که برای کارمندان می‌گذارند کاربردی نیست و تنها در سطح آشنایی با انواع عقدها است و این نوع آموزش ها به شرعی سازی معاملات کمک نمی‌کند.

 

انتهای پیام

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha