سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
سید عمار حکیم

حوزه/ سید عمار حکیم: مرجعیت شیعه ملاک و معیار جهاد مقدس را برای ما و تمام جهان بیان کرد تا تفاوت آن با جهاد موهوم تروریست ها مشخص شود و این دو با هم اشتباه گرفته نشود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام سید عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در نشست فرهنگی این هفته در دفتر خود در بغداد نکانت مهمی در مورد بیانیه اخیر آیت الله سیستانی و مبارزه با تروریسم و برخورد دوگانه غرب با این پدیده بیان کرد.

بیانیه مرجعیت، سندی تاریخی است

حجت‌الاسلام سید عمار حکیم تاکید کرد توصیه های مرجعیت دینی عراق در مورد جنگ با داعش تروریست، یک سند تاریخی است.

سید عمار حکیم گفت: مرجعیت دینی عراق در هفته گذشته بیانیه ای را با عنوان نصایح و توصیه هایی به رزمندگان میدان جهاد منتشر کردند، ما باید در این توصیه ها تامل کنیم؛ چرا که مرجعیت وسایل و ابزارهایی دارد که از طریق آنها مطالب و رهنمودهای خود را به جامعه می رساند، اما این توصیه ها با توجه به جزئیات خود در واقع بیش از آنکه توصیه باشد یک سند تاریخی است و این از نعمت های خداوند متعال است که چنین مرجعیتی به ما ارزانی داشته که همچنان زمام ملت و کشور را به دست گرفته است و ما را به آینده امیدوار می سازد تا مواضع و تاریخی شفاف داشته باشیم.

وی افزود: همان مرجعی که مردم را به جهاد و مبارزه دعوت کرد، اکنون از رزمندگان حمایت می کند تا دچار انحراف نشوند و بیانیه مرجعیت در این شرایط پر تنش و حساس موجب شد تا جهاد مقدس و جهاد ناب محمدی از جهاد منحرف جدا شود؛ چرا که این روزها شاهد این هستیم که تروریست های کوردل به نام جهاد به زنان تجاوز می کنند و مردم را به اسارت می گیرند و خون انسان ها را می ریزند و فجیع ترین جنایت ها را به نام خلافت اسلامی مرتکب می شوند. و این بیانیه مرجعیت شیعه بود که ملاک و معیار جهاد مقدس را برای ما و تمام جهان بیان کرد تا تفاوت آن با جهاد موهوم تروریست ها مشخص شود و این دو با هم اشتباه گرفته نشود.

رییس مجلس اعلای اسلامی عراق گفت: این بیانیه مشتمل بر 20 فقره و توضیحات آن را می توان سندی بین المللی در زمینه روش جنگ و پیکار و حمایت از شهروندان در عرصه جنگ و روشی اصیل اسلامی در تبیین چهارچوب شرعی جنگ بنابر نصوص دینی دانست که تعامل با حالت های مختلف را به رزمندگان می آموزد و شامل نکات اخلاقی و معنوی و اجتماعی و نظامی می باشد.

هیچ کشوری از داعش در امان نیست

وی در مورد جنایت قتل قبطیان مصری توسط داعش گفت: در هفته گذشته شاهد جنایت داعش در مورد قبطیان مصر در لیبی بودیم که البته ما انتظار چنین اتفاقاتی را داشتیم گرچه برخی ها از آن شگفت زده بودند. ما در گذشته بارها از همین منبر اعلام کردیم که تروریسم به جغرافیای عراق یا کشور دیگری محدود نمی ماند بلکه یک غده سرطانی است که انتشار آن هیچ قاعده ای ندارد. ما گفته بودیم که هیچ کشوری نمی تواند خود را از داعش در امان بداند و اکنون بار دیگر تکرار می کنم که تمام کشورهای عربی و اسلامی در معرض نا امنی هستند و تروریسم به نقطه مشخصی محدود نخواهد شد به ویژه با توجه به این که پنجره های ترویج این اندیشه انحرافی هنوز باز است و تروریست ها را با توجیهات و فتواهای انحرافی تغذیه می کند و به اعمال آنها وجهه شرعی می بخشد. لذا فقط با استفاده زا ابزار نظامی و امنیتی نمی توان تروریسم را از بین برد بلکه باید با آنها مبارزه فکری و فرهنگی بشود و باید جبهه مبارزه با تروریم جبهه ای فراگیر و گسترده باشد. برخی گمان می کنند داعش فقط برای کشتن شیعه آمده اما امروز روشن شد که داعش شیعه و سنی را می کشد. و امروز از اینجا اعلام می کنم که داعش اهل سنت را چندین برابر شیعیان و ادیان دیگر خواهد کشت و از این رو همه ما باید در مبارزه با داعش از بنغازی تا موصل متحد شویم؛ چرا که داعش لکه ننگی بر پیشانی امت است.

ملاک های دوگانه غرب در برخورد با تروریسم

حجت‌الاسلام سید عمار حکیم در پایان سخنان خود با اشاره به ترور یک خانواده مسلمان در آمریکا، گفت این افراد به خاطر مسلمان بودن کشته شده اند و واقعیت این است واکنش های جهانی به این ترور بسیار ناقص و اندک بود و ما صدای بلندی را در محکومیت این اقدام تروریستی نشنیدیم و شاهد راهپیمایی های جهانی نبودیم در حالی که اگر این قاتل، مسلمان بود و خانواده مقتول از دین دیگری بودند تصور کنید چه اتفاقی رخ می داد. اما در ماجرای این ترور حتی شاهد این بودیم که رییس جمهور آمریکا با چند روز تاخیر این عملیات تروریستی را محکوم کرد. بدین ترتیب آیا این سیاست را می توان چیزی جز سیاست یک بام و دو هوا دانست؟ این چه ملاکی است که اگر قاتل سیاهپوست باشد، دزد و راهزن است و اگر مسلمان باشد، تروریست است اما اگر قاتل از یک دین دیگر باشد، از خودش دفاع کرده!!

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha