دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حسین صدری

حوزه/ مدیر مرکز تخصصی زبان عربی گفت: روش آموزش سنتی به جهت کمبود شدید استاد در کشور و نبود امکانات مورد نیاز، جوابگوی حوزه‌های ما نیست.

حجت الاسلام  حسین صدری در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به افتتاح مرکز تخصصی زبان عربی در سال 88، گفت: رسالت مهم  این مرکز گسترش آموزش مکالمه عربی در بین اقشار فرهیخته کشور خصوصاً طلاب بود.

وی با بیان اینکه این مرکز کار خود را با روش آموزش حضوری (سنتی) آغاز کرد،گفت: این روش از محدودیت های بسیار زیادی در آموزش برخوردار بود، ولی با گذشت دو سال از فعالیت آن، دومین روش آموزشی نیز رونمائی شد و دامنه آموزش های مرکز از سطح استانی به ملی ارتقاء یافت، این شیوه که به آموزش «مجازی - تلفنی» شهرت یافت توانست با استفاده از تکنولوژی e-learning و استفاده از بستر تلفن در سطح کلان به آموزش مکالمه عربی بپردازد.

مدیر مرکز زبان عربی با بیان اینکه این مؤسسه به عنوان یک موسسه دانش بنیان در حال فعالیت است افزود: ایده آموزش مجازی – تلفنی از لحاظ فناوری و نوآوری مورد بررسی کارشناسان قرار گرفت و در شهریور ماه امسال موفق به اخذ تأییدیه پارک علم و فناوری گردید.

وی با بیان اینکه روش آموزش سنتی به جهت کمبود شدید استاد در کشور و نبود امکانات مورد نیاز، جوابگوی حوزه‌های ما نیست عنوان کرد: آموزش «مجازی - تلفنی» علاوه بر مزایای آموزش حضوری، ازویژگی های منحصر به فردی برخوردار است، در آموزش سنتی، حضور استاد و زبان آموز در کلاس ضروری است، بنابراین در شهرهائی که امکان حضور استاد فراهم نباشد، عملاً امکان آموزش نیز فراهم نمی گردد، ولی در آموزش مجازی نیازی به حضور فیزیکی استاد و زبان آموز در کلاس نیست و استاد می‌تواند از یک شهر دیگر به زبان آموز خود در منزل آموزش دهد.

حجت الاسلام صدری ادامه داد: در آموزش مجازی تلفنی شما می‌توانید به مدت 15 دقیقه به صورت اختصاصی با استاد صحبت کرده و از محضر او استفاده کنید در حالی که در روش سنتی با توجه به شلوغی کلاس، این مدت، بسیار کمتر و در نتیجه بازدهی و کیفیت کلاس افت خواهد کرد.

وی به ارتباط مستقیم استاد با زبان آموز در این روش اشاره کرد و گفت: در این روش با استفاده از یک نرم افزاری ساده و کم حجم می‌توان از صفحه دسکتاپ کامپیوتر به عنوان تخته وایتبرد استفاده کرد.

مدیر مرکز تخصصی زبان عربی با بیان اینکه هزینه و زمان رفت و آمد و خستگی ناشی از آن از دیگر محدودیت ها در آموزش سنتی هستند، گفت: با استفاده از آموزش مجازی تلفنی این مشکل نیز برطرف شده و در وقت و هزینه وی صرفه جویی خواهد شد.

وی افزود: در روش حضوری اگر زبان آموز غیبت کند کلاس را از دست خواهد داد ولی در آموزش مجازی قابلیت برگزاری کلاس حتی در سفر نیز وجود دارد.

حجت الاسلام صدری ابراز داشت: مدت دوره عمومی در روش مجازی – تلفنی مانند شیوه حضوری شش ماه است که در استان قم و کل کشور اجرا می‌شود و تاکنون بیش از 50 نفر فارغ التحصیل داشته که از این طریق توانسته‌اند به راحتی به زبان عربی صحبت کنند.

وی گفت: فارغ التحصیلان این دوره ها بعد از پایان دوره در کمیسیون گواهینامه آموزشی امتحان داده و مدرک پایان دوره اخذ خواهند کرد.

حجت الاسلام صدری با بیان اینکه دغدغه اصلی در این طرح، گسترش آموزش در حوزه‌های علمیه است گفت: این مرکز به منظور بهره مندی طلاب و خانواده های محترم آنان، امکانات و تسهیلات لازم را جهت ثبت نام آنان فراهم کرده است.

مدیر مرکز تخصصی زبان عربی با بیان اینکه بسیار مهم است که طلاب ما بتوانند به زبان‌های بین‌المللی صحبت کنند گفت: از منظر شهید مطهری، فتوای مجتهدی که در فضای روستا مجتهد شده است با مجتهدی که در محیط شهر به ملکه اجتهاد رسیده تفاوت دارد چون رویکرد او نسبت به مسائل متفاوت است. امروزه دیگر نمی شود به رویکرد های شهری نیز اکتفا کرد و انشاء الله باید دامنه نگرش ما بین المللی شود و یادگیری زبان اولین گامی است که در این راه باید برداشت.

وی افزود: در حوزه‌های علمیه استاد مکالمه عربی بسیار کم داریم.نظام حوزه در قدیم چندان توجهی به مکالمه نداشت ولی با گسترش نیازها در سطح بین المللی اکنون مسئولین حوزه ‌در صدد رفع این مشکل برآمده و با توجه به برنامه‌هایی که از سال آینده اجرا می‌شود امیدواریم که به زودی این مسأله در حوزه‌های ما حل شود.

انتهای پیام313/30

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha