یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
مقبره شیخ احمد قمی در تایلند

حوزه/ شیخ احمد قمی، از جمله علمایی بود که تابوی مرزهای خشک فرهنگی ضد اسلام را شکست و عازم دیاری شد که تا کنون پای هیچ ایرانی، مسلمانی به آنجا باز نشده بود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، در میان بزرگانی که از سده های گذشته راه تبلیغ در عرصه های بین المللی را  در پیش گرفته اند و از محدوده مرزی و فرهنگی ایرانی و عربی گسسته و برای روشن کردن چراغی در دل شب، راهی نقاط دور دست جهان شده اند قطعا نام شیخ احمد قمی، نامی درخشان است.

شیخ احمد قمی، از جمله علمایی بود که تابوی مرزهای خشک فرهنگی ضد اسلام را شکست و عازم دیاری شد که تا کنون پای هیچ ایرانی مسلمانی به آنجا باز نشده بود.

شيح احمد در سال 1543 ميلادي در شهر قم، ديده به جهان گشود و در اولين سالهاي قرن هفدهم (1605) يعني زماني که کشور تايلند (سیام سابق)، از زير سلطه پانزده ساله برمه اي ها  آزاد شده به (آيوتايا)  مهاجرت کرد و پس از مدتي توانست در سايه مديريت و درايت خود در دربار پادشاه سيام نفوذ کرده و به يکي از مقامات عالي رتبه سيام مبدل گردد.

 شيخ احمد با بانويي جوان از آيوتايا بنام"چوری" که از خاندان سلطنتي بود ازدواج كرد و از او داراي دو پسر و يك دختر شد.

پسر بزرگتر وي "چوئن"نام داشت. ازپسر دوم وي که در سنين نوجواني در گذشت اطلاع زيادي موجود نيست. دختر او نيز "چای ناميده شد. اين خانواده پايه گذار خاندانهای بزرگ بوناک و احمد چولای که هنوز هم در تايلند صاحب نام و دارای مناصب عالي هستند به حساب مي آيند.

اگرچه با هجوم مجدد برمه به سيام و هجمه به مراکز فرهنگي و و تخريب کتابخانه ها و نابود سازي اسناد تاريخي و کتب، اطلاعات زيادي جهت شناخت جزئيات زندگي و نقش شيخ احمد قمي در سيام موجود نمي باشد، اما بارجوع به دفتر خاطرات مقامات آن عصر از جمله خانواده سلطنتي و همچنين مستندات تاريخي موجود در مراكز مذهبي مسلمانان و معابد بودايي  مي توان به موقعيت بالاي شيخ احمد و ميزان نفوذ وي  در دربارسلطنتي  سيام پي برد.

"شيخ احمد قمي كه از زادگاه خود شهر قم و به قصد ترويج عقايد شيعي و همچنين تجارت راهي اين منطقه شده بود با ورود به شهر “ آيوتايا” پايتخت وقت “ سيام ” توانست از پادشاه وقت يعني “  نارا سوان ” كبير اجازه نامه دريافت کند و پس از يك دهه اقامت در آيوتايا، علاوه بر انجام ماموريت اسلامي خود، يعني تبليغ و ترويج دين اسلام و مذهب شيعه، در فعاليتهاي تجاري و بازرگاني نيز به پيشرفت و شهرت قابل توجهي دست يايد.نسل هاي پس از او نيز توانستند از قرن هفدهم تا عصر حاضر، آوازه و نام بلند او را پاس دارند و آنان نيز چون جد خود شيخ احمد قمي داراي موقعيت ممتاز اجتماعي و سياسي در كشور تايلند گردند.

شيخ احمد قمي، طي شش دوره پادشاهي سيام ارتباطات نزديكي با دربار و پادشاهان وقت داشت. وی در دوران سلطنت شاه" فارا سوام سنگدوم" که با شاه عباس صفوی معاصر بوده، به عنوان مشاور عالي وی و وزير خزانه داري منصوب و مسئوليت تمامي امور مربوط به تجارت خارجي را بر عهده گرفت.

در همین دوره بود که وی به خاطر مساعی خود جهت توسعه بنادر به دستور پادشاه به مقام "پياشيخ احمدراتتانارج ستي" یا "انسان بزرگ" که از القاب بزرگ در این کشور بود، نائل گشت. شیخ از این پس در کنار ساماندهی خارجی این کشور به حل و فصل دعاوی بین المللی نیز مشغول شد؛ گفته شده است که این مبلغ شیعی به واسطه اهمیت حضور در مناسبات عالی این کشور برای تبلیغ دین اسلام و تشیع، اولین کسی بود که در زمان رياست جامعه مسلمانان سيام به مقام "چولا راج مونتري" یا "شیخ الاسلامی"  رسيد، مقامي كه بر اساس آن اجازه یافت تا مذهب شيعه اثني عشري را به جامعه تايلند معرفی کند.

دفتر  شيخ الاسلام كه به نحوي وزير امورمسلمانان به حساب مي آيد و تاقبل از شيخ احمد وجود نداشت در زمان ریاست وی  افتتاح شد. شاه سنگدوم مقام شیخ الاسلامی را به او تفويض كرد.اين دفتر هنوز به كار خود ادامه مي دهد.

بر اساس اسناد مکتوب از جمله نوشته هاي ابن محمد ابراهيم، به دلیل حضور شیخ احمد،اكثريت مسلمانان آيوتايا را شيعيان تشكيل مي دادند اگرچه جمعيت سني هم به احتمال قوي كه اغلب از اهالی مالزی و اندونزي بودند وجود داشته است. رابطه مسلمانان شيعه و بودائيها بر اساس احترام و بردباري بناشده بود. جالب است بدانيم كه تا سال 1945 خانواده سلطنتي تنها حكم شيخ الاسلامي را براي شيعيان كه از نوادگان شيخ احمد بودند تفويض مي كردند. لذا تنها چهار نفر شيخ الاسلام اخير سني وما قبل از آن (سیزده نفر)شيعه بوده اند.

 مقبره او امروز یکی از مهمترین مراکز دینی و مورد احترام شدید مردم تایلند است و مردم این کشور این شیخ حوزه علمیه شیعه را به عنوان یکی از مفاخر فرهنگی خود بر می شمارند؛ و این است داستان زندگی کسی که برای خدا هجرت کرد و به عزت دنیا رسید و حلاوت دین اسلام و کلام اهل بیت(ع) را نیز به تشنگان حقیقت چشاند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha