پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
پرچم ایران

حوزه/ کارشناس سیاسی اظهار داشت: روز­12فروردین سالروز رأی گیری و رفراندوم برای به رسمیت شناختن نظام جمهوری اسلامی است.

 حجت الاسلام و المسلمین مجتبی رضایی در گفت‌وگو با خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به 12 فروردین که به عنوان روز جمهوری اسلامی نام گذاری شده، گفت: 12فروردین سالروز رأی‌گیری برای به رسمیت شناختن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که از بسیاری از جنبه ها، اهمیت بسیاری دارد.

وی افزود: اولین وجه اهمیت این روز بزرگ، از این حیث است که در انقلاب اسلامی که به طور رسمی در فاز نهایی خود  از سال 42 آغاز شد که به دستگیری و تبعید امام راحل نیز انجامید گروه های مختلفی در مبارزات علیه نظام پهلوی مشارکت داشتند که هر کدام پس از پیروزی انقلاب خود را صاحب این انقلاب می‌دانستند.

این کارشناس سیاسی خاطرنشان کرد: هیچ کس در سطح جهان نیست که منکر نقش اصلی مردم دین‌دار و رهبری امام راحل شود ولی پس از انقلاب گروه‌هایی مثل ملی مذهبی ها و مجاهدین خلق(منافقین) خود را مدعی انقلاب می دانستند، خواستار آن شدند که تفکر آنها بر جریان انقلاب حاکم شود.

 حجت الاسلام و المسلمین رضایی افزود: این جریان ها سعی کردند با جمع آوری کمک های داخلی و خارجی بر اساس نقشه ای که آمریکا و جریان غرب و شرق گرا به دنبال آن بود، انقلاب را از هسته مرکزی آن جدا کنند.

این کارشناس حوزوی بیان کرد: در حقیقت پس از انقلاب اسلامی دو بلوک غرب و شرق به دنبال حمایت از این دو گروه بودند، جریان غرب گرا و جریان شرق گرا هسته اصلی این رویداد بودند و به روشنی و با ابزارهایی که در اختیار داشتند، سعی کردند تا انقلاب را به نفع خود مصادره کنند.

وی ابراز داشت: ایران در زمان رژیم پهلوی به خصوص در پانزده سال آخر این رژیم، نقش بسیار مهمی در ایجاد کمربند امنیتی بر گرد اتحاد جماهیر شوروی داشت و به همین دلیل بود که رژیم پهلوی در دو جنگ خارج از مرزهای ایران در ظفار شرکت کرد  که هیچ منفعتی برای ایران نداشت و صرفاً برای حفاظت از پادشاهی عمان که یکی از متحدان بلوک غرب در منطقه بود، این کار را انجام داد.

وی گفت: درآن دوران ایران، هم مشتری درجه یک خرید اسلحه های آمریکایی بود و هم این که توانسته بود با توان اقتصادی که حاصل از رشد چهل و هفت برابری بودجه به بهانه افزایش قیمت نفت در ازای خیانت رژیم شاهنشاهی به آرمان فلسطین حاصل شد، قدرت اقتصادی خود را در خدمت بلوک غرب قرار دهد.

این استاد حوزوی بیان کرد: در این حین، انقلاب اسلامی روی داد و به‌طور کلی نقشه های آمریکا در منطقه را دستخوش بحران کرد؛ آمریکا حساب خاصی روی این جزیره ثبات باز کرده بود و به همین دلیل اصلا دوست نداشت رژیمی در ایران حاکم شود که اولاً به سمت شوروی میل داشته باشد و هم اینکه علیه آمریکا باشد.

وی گفت: انقلاب اسلامی ایران در اواخر سال 1357 روی داد و می توانست محملی برای موج سواری گروهی باشد که به دنبال بهره برداری از این موج باشد؛ فرار نظامیان رژیم ستم شاهی از ایران، از هم پاشیدگی سیستم شهربانی و امنیتی، شورش در برخی از نواحی مرزی و سوء استفاده جدایی طلبان از این شرایط، همگی می توانست با یک کشور بدون حکومت ممزوج شده و انقلاب را ظرف چند ماه از هم بپاشد.

 حجت الاسلام و المسلمین رضایی بیان کرد: امام راحل بلافاصله پس از انقلاب اسلامی و با توجه اینکه همه گروه ها از ایشان خواستند که این رهبری را اعلام کرده و انقلاب اسلامی را بدون رأی گیری به عنوان نظام جدید ایران بیان کند ولی ایشان فرمودند که باید رفراندومی برگزار گردد تا همه چیز بر اساس اراده مردم انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: این رأی گیری از چند حیث در شکل گیری و استقرار نظام اسلامی اهمیت داشت که اولین آن حضور جدی مردم و اعتمادی است که مردم و روحانیت به یکدیگر داشته تا این کشور را بر اساس اراده عمومی به نام نظام مقدس جمهوری اسلامی بنا نماید.

وی گفت: از حیث خارجی نیز این رفراندوم بیانگر دموکراتیک بودن و مردمی بودن انقلاب اسلامی بود و جای هیچ بهانه ای برای کسی باقی نگذاشت؛ کسی دیگر نمی توانست بیان کند که این انقلاب به نفع کسی مصادره شده و از طرفی سردمداران دو قطب سیاسی، اقتصادی و نظامی جهان نیز در مقابل این اراده که مردم و ملت ایران خواهان حکومتی غیر از حکومت مورد نظر این دو قطب هستند، می بایست تعظیم کنند و آن را بپذیرند.

این مدرس حوزه و پژوهشگر سیاسی خاطرنشان کرد: رأی گیری روز 12فروردین در واقع توانست بهترین شرایط را برای استقرار نظامی الهی به‌وجود آورد و به همین دلیل بود که گروهک‌هایی مثل منافقین علی رغم دروغ پردازی هایی که کردند نتوانستند در مقابل این موج مردم سالارانه قد علم کند؛ لذا مردم بی‌گناه را در کوچه وخیابان به خاک و خون کشیدند.

وی گفت: انقلاب اسلامی ایران با شعار نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی آغاز شد و در این روز این شعار محقق شد و از فردای روز رفراندوم، نظام اسلامی رسماً شکل گرفت و این انقلاب وارد فاز عمیلاتی برای جهانی سازی شعار مذکور و صدور این انقلاب در منطقه شد.

رضایی خاطرنشان کرد: در واقع اهمیت این روز به حدی است که باید گفت این روز توانست انقلاب اسلامی ایران را رسماً در دنیا نام گذاری کند و به همین دلیل حتی باید گفت که اهمیت این روز از 22بهمن نیز کمتر نیست.

وی اظهارکرد: این نظام اسلامی پس از استقرار در این روز توانست خود را به‌عنوان یک مولود جدید در نظام بین الملل به دنیا بشناساند و خود را فرای این نظام دو قطبی تعریف کند؛ این نظام اسلامی موجودیتی بود که هیچ‌کس در روابط بین الملل آن را باور نداشت؛ بزرگترین فلاسفه غرب نیز به شناسایی و تحقیق پیرامون این موجودیت سیاسی جدید پرداختند و هنوز هم پس از گذشت سال‌ها، تحقیق و پژوهش پیرامون این هویت شناسایی دینی ادامه دارد.

وی گفت: امروزکار این انقلاب به جایی رسیده که پس از تلاش همه جانبه ابرقدرت های جهانی برای برچیدن این نظام کشورهای عضو شورای امنیت برای مصالحه بر سر ابعاد توان هسته‌ای ایران، سال‌های سال با آن مذاکره می کنند و این مسأله نشان‌گر قدرت یافتن این نظام اسلامی در جهان است.

 حجت الاسلام و المسلین رضایی خاطرنشان کرد: این نظام اسلامی امروز به الگوی بسیاری از انقلاب ها در سراسر جهان مبدل شد، ولی آنچه که امروز اهمیت 12فروردین را در میان این انقلاب نسبت به انقلاب های دیگر در جهان به خصوص بیداری اسلامی مشخص می کند نقش مهم رهبری و مذهب است؛ چیزی که متاسفانه بسیاری از انقلابیون در کشورهای اسلامی از آن غافل شدند و انقلاب آنها مثل مصر و یمن مصادره شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha